2009-05-04, 08:36
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Men som vanligt fiddlar styrande kretsen med Guds ord och kommer få en rejäl överraskning när Domens dag kommer.

Tur att du varken dömer eller bestämmer!
Citera
2009-05-04, 08:40
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag skulle gärna vilja veta hur det kommer sig att man kan be till Gud om hjälp att hitta bevisen för att det man tror på är sanningen, men det enda man hittar är allvarliga bevis mot.
Vad ska man dra för slutsats av det?
Gud svarar inte på bön och ger ingen hjälp?
Gud svarar men inte som man trodde att han skulle svara?
Om man tror att Gud kan ha svarat, kan man då avfärda det svaret för att det inte var det svar man ville ha?

Då är det förmodligen så att du letar på fel ställa och blundar för den vägledning du får .. det kallas stolthet ...

En man var ute på havet i sin båt när han led skeppsbrott, han bad till Gud om hjälp.

Först kom en båt och frågade om han ville ha hjälp, -nej jag väntar på att gud skall hjälpa mig.
Sen kom en andra båt och frågade om han ville ha hjälp, -nej jag väntar på att gud skall hjälpa mig.
Till sist en tredje båt och frågade om han ville ha hjälp, -nej jag väntar på att gud skall hjälpa mig.

Därefter sjönk båten och mannen dog.
När han kom till himlen frågade han Gud, varför hjälpte du inte mig?
Han fick till svar, jag gav dig tre båtar men du förstod inte...
Citera
2009-05-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Sanningen förändras aldrig, det är bara sakerna omkring i samband med att ljuset blir starkare o starkare som Bibelns säger...

Återigen "ljuset blir starkare".
Den floskeln kan tydligen ursäkta vilka gigantiska misstag som helst från Sällskapets sida!
Även när dessa misstag har kostat människoliv.

Titta bara på visdomen från 1931:

"Det är två ting, som Gud i detta förbund förbjuder människan att göra: det ena är, att människan icke skall på något sätt införliva djurens blod med sin egen kropp; det andra är, att hon icke skall utgjuta sin medmänniskas blod"

Tänk efter vad det betyder!

Jo, inget förbud mot att använda människoblod för medicinskt bruk, bara djurblod!

Vid denna tid fanns inget förbud mot blodtransfusioner inomi organisationen.

och

"Alla förnuftiga människor måste medgiva, att det icke var själva förtärandet av blod i och för sig som Gud förbjöd, utan att det var, att djuren blod icke skulle bringas i kontakt med människans blod."

Inte förtärandet av blod som Gud förbjöd! Intressant!

Och ljuset har nu blivit klarare, så att nu ser man det på ett helt annat sätt än "varje förnuftig människa" gjorde 1931.

Det som då var förbjudet, vaccinationer, det är nu tillåtet.

Och nu är det förbjudet som inte var förbjudet då, använda människoblod till medicinskt bruk, och att förtära djurblod!

Men sällskapet har inte haft fel, ljuset har bara blivit klarare.
Att det sedan kostat människoliv, det är väl inte viktigt i sammanhanget?
Citera
2009-05-04, 11:09
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Återigen "ljuset blir starkare".

En undran. Var i Bibeln står det om detta ljus?

Jag tror dom har fattat fel...dom tycks ju lägga till och ta bort istället för att få nytt ljus.

Upp 22:18 För var och en som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord skall Gud på honom lägga de plågor som det är skrivet om i denna bok. 19 Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, som det står skrivet om i denna bok.
Citera
2009-05-04, 11:55
Medlem
ercys avatar
Idag skickade jag iväg en inbjudan till jehovas vittnen "till min granne" för att se lite action. Kommer grannen ifråga ha svårt att få bort dem efterson att han "har bett" om en bibelkurs?
Senast redigerad av ercy 2009-05-04 kl. 11:59.
Citera
2009-05-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag ser att här uppehåller sig bara tvivlare så jag lämnar tillställningen för nu.

Hallåå...?

Varför svarar du så på en mening där jag bara skriver vad JV anser?
Har du aldrig hört det? Att det sagts att det alltid funnits ngn som haft ngt som var sanningen genom århundradena?

Varför börjar du jollra om tvivlare??
Citera
2009-05-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag tycker det är rätt förvirrande när man tänker på eran tolkning, vet du varför? Därför att när Jesus gav denna liknelse om att ge mat i rätt tid så fanns inte nya testamentet i skrift. Alltså måste Jesus verkligen ha menat "Mat" på bokstavligt vis. För ni Jehovas vittnen tror väl att den muntliga undervisningen är den maten som Jesus talade om? Jag tror att Jesus talade om en undervisning som utförs genom gärningarna!

Jag tror att man skall ta hand om varandra i församlingen. Ge den hungriga mat, och den törstiga dryck, man skall ge varandra kärlek, och ha tålamodig och trofast kärlek till varandra i församlingen. Jesus säger såhär:

"Tänk er en trogen och klok tjänare som av sin herre satts att ha uppsikt över tjänstefolket, och ge dem mat i rätt tid. Salig den tjänaren, när hans herre kommer och finner att han gör vad han skall. Sannerligen, han skall låta honom ta hand om allt han äger. Men om det är en dålig tjänare, en som tänker: Min herre dröjer, och så börja slå de andra tjänarna och äter och dricker med de druckna, då skall hans herre komma en dag när han inte väntar honom och vid en tid som han inte vet om och hugga ner honom och låta honom dela lott med hycklarna. Där skall man gråta och skära tänder"

Det är ju uppenbart att Jesus här talade om församlingens beteende emot varandra. Man skall alltså inte tänka: Nu skall jag slå min tjänare för Jesus kommer inte tillbaka än på ett tag. Utan man skall snarare tänka: "Tror jag" Nu skall jag visa kärlek till min nästa och till min broder och min syster, därför att Jesus snart kommer, och om han inte kommer imorgon så skall jag älska min nästa och min syster och broder i Kristus imorgon, och i övermorgon och nästa dag. Samma sorts kärlek förklaras i första korintherbrevet där det talas om den tålmodiga kärleken. Det är vad jag personligen tror!

Ja varför inte...
Har inte sett det på det sättet förut.

Men att mat kan betyda rätt undervisning tror jag ändå...det står t ex i ngt bibelställe att man inte kan äta både från demoners bord och från Guds bord.
Och då handlar det antagligen inte om bokstavlig mat.
Senast redigerad av Leviticus 2009-05-04 kl. 12:25.
Citera
2009-05-04, 12:21
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
Idag skickade jag iväg en inbjudan till jehovas vittnen "till min granne" för att se lite action. Kommer grannen ifråga ha svårt att få bort dem efterson att han "har bett" om en bibelkurs?

Moget!
Citera
2009-05-04, 12:23
Medlem
Citat:
Finns bar en sak att göra, skaffa mer kunskap.

Hebréerna 10:24, 25. The Jerusalem Bible.
Låt oss vara intresserade för varandra för att väcka ett gensvar i kärlek och goda gärningar. Stanna inte borta från samfundets möten, som somliga gör, utan uppmuntra varandra att gå. Detta desto mer som ni ser dagen närma sig.”

Jo bibeln har många verser där det finns uppmaningar till att bry sig om varandra...kruxet är att få dem att fastna i hjärtat så man tillämpar dem i sitt liv.
Man måste få in känslan...och det tycker jag sorgligt nog tappas bort bland alla små regler om allt möjligt inom JV. Tyvärr.
Citera
2009-05-04, 12:26
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto

Jag tror dom har fattat fel...dom tycks ju lägga till och ta bort istället för att få nytt ljus.

Upp 22:18 För var och en som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord skall Gud på honom lägga de plågor som det är skrivet om i denna bok. 19 Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, som det står skrivet om i denna bok.

Ord. 14: 18 Men de rättfärdigas stig är lik gryningens ljus, som växer i klarhet tills det är full dag.

1 Korinthierna 13:12 Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte. Just nu har jag kunskap styckevis, men då skall jag lära känna exakt, liksom jag själv är exakt känd.

Daniel 12:4 Men du, Daniel, håll orden hemliga och försegla boken intill ändens tid. Många kommer att forska i den, och den sanna kunskapen kommer att bli stor.”
Citera
2009-05-04, 12:30
Medlem
Citat:
Det är det som skiljer fåren från getterna att man tar reda på vad som Bibeln säger och tar sin ställning i exakt kunskap, det vi sår får vi skörda och kan inte skylla på andra.
Uppriktig bön är det bästa redskapet.

Vilken "exakta kunskap" ska det vara?

Hur kan kunskapen ngnsin vara exakt om den förändras med tiden/ljuset?

Den kan vara exakt för stunden men inte så säkert för alltid.

Guds kunskap är exakt och han vet/har sanningen...men inte vi.

Det är, som det verkar, omöjligt att få en exakt kunskap.
Eller vad säger du?
Citera
2009-05-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto

De rättfärdigas stig är lik gryningens ljus, som växer i klarhet tills det är full dag.” (ORDSPRÅKSBOKEN 4:18)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in