2009-10-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Man är alltså självisk om man lyder bröderna?

Ja, visst är det en märklig logik!
Citera
2009-10-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
De som gjorde det för att predika stannade kvar inte de andra. Min moster var en av dem, hon förblev trogen till sin död 96 år .

Ja, många stannade i org.
Men en del av dessa som besvikna människor.
Känner personer som mellan fyra ögon vågar erkänna att de ångrar att de sålde sina hus, att de inte skaffade sig utbildning, och som med längtan i rösten säger att "om vi hade fått barn då, så hade de varit vuxna i dag"!

Dessa människor har offrat väldigt mycket pga en mänsklig organisation!
Citera
2009-10-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Och hur kan det vara själviskt att för "sanningens" skull avstå från barn, under förutsättning att man gärna ville ha barn?

Jag känner till flera Jv som bittert har ångrat att de inte fick några barn, eftersom org sa att slutet var så nära, bara några månader eller veckor, inga år, bort!
Hmmm, detta är ca 35 år sedan!

Här pratar vi om två sorter, det finns även idag de som väljer bort barn för predikande och det är et personligt beskut..

Jag känner också de som ångrat, men som Gud säger, förhasta inte din löften.
Men ält du det gamla och stan kvar där, se inte frammåt på det som händer i världen idag, man behöver inte förutsäga en undergång, den fixar vi själva, bara en tidsftåga.

Ok, nu har vi pratat klar om detta.
Citera
2009-10-22, 16:22
Medlem
Citat:
Man är alltså självisk om man lyder bröderna?

Enligt ditt sätt att se.

1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”

Med brur dig inte om att följa den sbenska lagen, det är ju det du säger, du är för anarki som jag ser det.

Varför är fd/studerat vittnen så argsinta, de/ni bord ju vara lyckliga som sluppit undan, jubla i stallet
Citera
2009-10-22, 16:24
Medlem
Citat:
Här pratar vi om två sorter, det finns även idag de som väljer bort barn för predikande och det är et personligt beskut..

Men ält du det gamla och stan kvar där, se inte frammåt på det som händer i världen idag, man behöver inte förutsäga en undergång, den fixar vi själva, bara en tidsftåga.

Men varför är det så svårt att erkänna att organisationen "förutsade en undergång", och att de hade fel?
Citera
2009-10-22, 16:27
Medlem
Citat:
Enligt ditt sätt att se.

”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”

Med brur dig inte om att följa den sbenska lagen, det är ju det du säger, du är för anarki som jag ser det.

Varför är fd/studerat vittnen så argsinta, de/ni bord ju vara lyckliga som sluppit undan, jubla i stallet

Nej Flexbärt, det var du som sade att de som följde vad som kom från styrande kretsen handlade själviskt!
Det är svårt att förstå på vilket sätt det var själviskt.

Och vad i all sin dar har det ,med anarki och den svenska lagen att göra?
Citera
2009-10-22, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ja, visst är det en märklig logik!

Jag vet inte om jag vill använda ordet logik i samband med Flexbärt och JV...
Citera
2009-10-22, 16:48
Bannlyst
Citat:

Du tycker inte det är lite skillnad på att välja själv och att bli tillsagd att välja?

Nu har vi pratat klart om detta?! Är det du som bestämmer vad vi ska diskutera?
Citera
2009-10-22, 16:48
Bannlyst
Citat:
Enligt ditt sätt att se.

JV sätter ju inte heller svensk lag så högt. Tänker på detta med tystnadsplikt, bland annat.

Jag är inte argsint. Varför anklagas vi f.d vittnen/studerande alltid för att vara argsinta/bittra/hatiska?
Citera
2009-10-22, 17:08
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Nu igen? De har inte sagt ett exakt datum, men ett antal årtal. 1874, 1878, 1881, 1910, 1914, 1915, 1918, 1920, 1925 samt 1975.*

Jehovas vittnen bildades 1931. Det har säkerligen varit en utveckling inom JV som hos alla andra...pågår förmodligen fortfarande kan man tänka. Har man gått ut med ett definitivt årtal och datum, så är detta olyckligt. Datum och årtal i JV´s tidskrifter?

Citat:
Och nej, det var inte "vissa hintar". Ungdomar uppmanades att inte skaffa ordentlig utbildning och att inte gifta sig, människor uppmanades att säga upp sig från sina arbeten och sälja sina hus för att ha mer tid att gå i tjänsten.

Sedan satt människor där ensamma utan någon utbildning och fanilj, utan jobb och hus, och vad fick de höra? Att de hade misstolkat det bröderna sade, att de hade varit för ivriga.

Min morsa var med då, och hon la inte märke till något dylikt. Om det har hänt så är det olyckligt. Ge mig svart på vitt att JV gått ut med att harmageddon till 100 % kommer inträffa år 1975. Sen uppmuntras fortfarande ungdomar till att skaffa sig enbart grundläggande utbildning och ge tiden till gud istället (mina egna ordval). Om organisationen gick ut och sa att medlemmarna skulle sälja sina hus får stå för dig, låter väldigt otroligt. Finns någon sådan uppmaning i JV´s tidskrifter?

Citat:
Men vad hade hänt om de inte tolkat det bröderna sade som att Harmageddon var nära? Då hade de blivit uteslutna för att de visade brist på tro.

Brist på tro har nog ingen blivit utesluten för.
Senast redigerad av ConDodgy 2009-10-22 kl. 17:11.
Citera
2009-10-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Jehovas vittnen bildades 1931.

Min morsa var med då, och hon la inte märke till något dylikt. Om det har hänt så är det olyckligt. Ge mig svart på vitt att JV gått ut med att harmageddon till 100 % kommer inträffa år 1975. Sen uppmuntras fortfarande ungdomar till att skaffa sig enbart grundläggande utbildning och ge tiden till gud istället (mina egna ordval). Om organisationen gick ut och sa att medlemmarna skulle sälja sina hus får stå för dig, låter väldigt otroligt. Finns någon sådan uppmaning i JV´s tidskrifter?

Brist på tro har nog ingen blivit utesluten för.

Jv bildades inte alls 1931, de bara ändrade namnet till JV.

Litteraturen var tydlig nog ang 1975, även om det inte stod att det till 100% skulle inträffa det året.
Finns mycket om det längre bak i trådarna
Citera
2009-10-22, 17:51
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Jv bildades inte alls 1931, de bara ändrade namnet till JV.

Litteraturen var tydlig nog ang 1975, även om det inte stod att det till 100% skulle inträffa det året.
Finns mycket om det längre bak i trådarna

Nu är det nog så att JV idag är inte vad Russelianerna var 18XX.

"Charles T Russel var grundaren av en religiös rörelse (ibland kallad Bibelforskarna) som senare gav upphov till bland andra Jehovas vittnen."

Som sagt, en utveckling har säkerligen skett. Jag skriver "säkerligen" i och med att jag inte var med då, men jag kan ju tänka själv

Jag vet att det diskuterats mycket om dessa årtal och fortfarande har inte uppkommit exempel på ett definitivt datum då det till 100 % skulle hända. Som jag sa så var min mor med då och hon märkte inte av att vittnena agerade på något speciellt sätt då.

Har det hänt att folk trott benhårt på att det skulle hända något 1975 och sålt sina hus etc så är det självklart olyckligt. Kan inte tänka mig att det var många som du själv skriver, men du kanske har en siffra?

En tanke som jag får är hur folk kan vara så bensäkra på hur saker och ting är och var i JV.
Senast redigerad av ConDodgy 2009-10-22 kl. 17:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in