2009-06-21, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Kommenterar inte andras ställningstaganden utan står för mina, sedan läser jag inget från avfällingar.

Du är ett jv (säger du), inte sant? Då är det även ditt ställningstagande eftersom enskilda jv inte "får" ha annan uppfattning än styrande kretsen.

Jag är ingen avfälling, är varken utesluten eller avhoppare eftersom jag aldrig var döpt. Jag får väl dra slutsatsen att du inte har kunskap nog att besvara mina inlägg.
Citera
2009-06-21, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Du är ett jv (säger du), inte sant? Då är det även ditt ställningstagande eftersom enskilda jv inte "får" ha annan uppfattning än styrande kretsen.

Jag är ingen avfälling, är varken utesluten eller avhoppare eftersom jag aldrig var döpt. Jag får väl dra slutsatsen att du inte har kunskap nog att besvara mina inlägg.

Jag lämnar er med er själva. om du har en vilja att leva för evigt så studera Bibeln noga.

http://www.watchtower.org/z/bh/article_00.htm

https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm
Citera
2009-06-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Ja, som sagt så utgår jag ifrån Guds lag i min vardag, det är både min standard och strävan. Nu har ju jag lite annorlunda syn på detta med vad som är aktuellt i Guds bud i jämförelse med JV. Flera av de bud som jag menar att kristna skall hålla menar ni endast tillhörde Gamla Förbundet och är inte aktuellt idag för kristna. Så vi menar nog olika saker i en hel del fall, eller åtminstonde till viss del, när vi talar om Guds bud. Jag tillhör dem som bojkottar sådana hedniska traditioner som halloween, jul, valborg, hednisk påsk, midsommar etc. Men sedan är det ju också frågan om vilka högtider, seder och bruk man anammar i stället, och där ser jag t ex att sabbatsfrågan skiljer oss åt, liksom renhets- och matlagarna etc.

Guds lag säger att homosexualitet är synd och att den som lever i denna synd gör styggelse och skall straffas med döden. Därmed följer att det är omöjligt för en kristen att vara positiv till detta.

Att bruka alkohol är inga problem så länge man inte blir onykter. Guds lag är ju inte emot alkohol i sig.

Bo ihop utan att vara gifta samt sex före äktenskapet är givetvis fel. Bibeln är mycket tydlig i detta.

Predika för människor, samt vittna om Kristus, bör man ta varje lägligt tillfälle att göra.

En sund patriotism är OK så länge den inte går till extrema överdrifter som rasism eller liknande. Viktigt dock att fastslå att lojaliteten mot Guds rike och Kristi kyrka måste ha oinskränkt prioritet.

Politisk neutralitet är en svårare fråga. Själv tror jag inte att några politiska ideologier representerar kristendomen särskilt bra, eller att politiskt engagemang alltid är enkelt att kombinera med ett kristet lärjungaskap, snarare väldigt sällan. Men jag tror inte heller att ett politiskt engagemang eller innehavet av statliga ämbeten etc är synd i sig, allt beror på omständigheterna, och vi har också flera bibliska exempel på Gudsmän som hade sådana befattningar.

Sedan tror jag att det är både tämligen omöjligt och även otjänligt att till varje pris eftersträva "neutralitet" i politiska spörsmål, eftersom våra liv i högsta grad påverkas av politiken. Att vara neutral t ex till det forna sovjetväldet ser jag som direkt felaktigt, liksom det vore fel att vara neutral inför vår liberala abortlagstiftning etc. En antikristen politik finns det all orsak att ta ställning emot.

Slutligen så säger jag igen att jag menar att budhållandet är en mycket viktig del av tron, men att trons föremål är Kristus, inte vår egen gärning.

Tack för ditt svar!
Väldigt intressant att se hur du personligen ställer dig till dessa saker.
Blev förvånad över de traditioner du inte firar...trodde det typ bara va JV som inte firade dem.
Citera
2009-06-22, 13:43
Medlem
excelsiss avatar
OT raderat /mod
Citera
2009-06-22, 13:48
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
OT raderat /mod

oj oj oj ... vad ni har blivit på här da
Citera
2009-06-22, 23:28
Medlem
Är JVs trosuppfattningar farliga?
Hm...Det kan man ju i vissa fall tycka. Speciellt när det gäller blodfrågan -ingen undantas i JVs ögon från vägran till blod, inte ens barn som faktiskt inte tagit ngn egen ställning än.
Men det kan man ju se som ett fint bevis på stark tro, då man lägger barnets liv i Guds händer och ser fram emot att få återse barnet i paradiset.
Visst...men blir det inte vansinnigt konstigt när JV sen i andra andetaget tycker att barndop e fel? Att döpa ett barn som inte själv tagit ställning?

Kan ngn förklara logiken i detta?
Citera
2009-06-23, 19:28
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Är JVs trosuppfattningar farliga?
Hm...Det kan man ju i vissa fall tycka. Speciellt när det gäller blodfrågan -ingen undantas i JVs ögon från vägran till blod, inte ens barn som faktiskt inte tagit ngn egen ställning än.
Men det kan man ju se som ett fint bevis på stark tro, då man lägger barnets liv i Guds händer och ser fram emot att få återse barnet i paradiset.
Visst...men blir det inte vansinnigt konstigt när JV sen i andra andetaget tycker att barndop e fel? Att döpa ett barn som inte själv tagit ställning?

Kan ngn förklara logiken i detta?

Det vill jag se Flexbärt svara på.
Citera
2009-06-24, 00:56
Medlem
Här är en artikel om Jv:s hattande i blodsfrågan...

Det är stor humor men man måste betänka alla oskyldiga liv som gått till spillo med denna galenskap!

www.hjalpkallan.org/index.php?option=com_content&view=article&id=101:d en-historiska-utvecklingen-av-blodfragan&catid=38:fakta-om-jehovas-vittnen&Itemid=55
Citera
2009-06-24, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning

Det är stor humor men man måste betänka alla oskyldiga liv som gått till spillo med denna galenskap!

www.hjalpkallan.org/index.php?option=com_content&view=article&id=101:d en-historiska-utvecklingen-av-blodfragan&catid=38:fakta-om-jehovas-vittnen&Itemid=55

Skrämmande läsning!
Ljuset som skulle gå framåt har i stället varit blinkande i värsta disco-klass.
Citera
2009-06-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning

man måste betänka alla oskyldiga liv som gått till spillo med denna galenskap!

Abort
Citera
2009-06-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Abort

Vad menar du?? Allt det som står på listan har varit/är direktiv från den yrande kretsen (man måste nog kalla den så). Källorna är Jv:s skrifter eller direktiv som kommer direkt från Brooklyn.
Citera
2009-06-24, 13:13
Medlem
Det blir värre...läs följande artikel från ett f.d vittne och dessutom äldste!

Flexbärt läs och begrunda!!!!

www.hjalpkallan.org/index.php?option=com_content&view=article&id=78:5-ar-efter-qskilsmaessanq-fran-vakttornet&catid=25ersonliga-beraettelser&Itemid=74

Skulle vara intressant om skatteverket synade Jv:s verksamhet lite bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in