2009-05-04, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Konstigt, undrar vilken vägledning det var jag missade, med tanke på att jag verkligen trodde att jag lätt skulle hitta bevis som stärkte min tro. Ändå blev det tvärtom och då ville jag inte tro på det utan fortsatte att be och fortsatte att försöka hitta bevisen för min tro och misslyckades på nytt.
Och nu säger du att jag var stolt och sökte på fel ställe. Hur vet du vad jag var?
Kan du tala om var rätt ställe är?

Alla som inte köper vägledningen är stolta, det kan inte bero på ngt annat. Det står så i VT och då måste det vara sant.
Citera
2009-05-04, 13:34
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Men lilla vännen, vart står det att Gud ändrar sig?

Ni påstår att Gud ändrar sig. Inte Guds ord och inte jag. Men ni.
Citera
2009-05-04, 13:39
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Fast Jv menar inte att det är Gud JHWH som ändrar sig, utan att det är Jv:s förståelse av innebörden i bibeln som blir klarare och klarare.

Ok. Men var står det att innebörden ska ändras då?...eller bli klarare?
Citera
2009-05-04, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Så Jehovas vittnen tror inte att de har Den heliga Anden? Med tanke på att "De smorda" är dem som har den heliga Anden i sin kropp.

Alla kan be om helig ande.
Men den styrande kretsen är väl på ngt sätt xtra inkopplad med den...
Å andra sidan är de inte det när man frågar...då är de bara vanliga människor. Vilket de naturligtvis är. Men ändå ledda av anden på ett speciellt sätt. Men ändå inte. De är Guds språkrör på jorden. Men ändå inte inspirerade som de som skrev bibeln.

.....ngn som kan förklara detta för mig....?
Citera
2009-05-04, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto

Jag kan inte svara på din fråga bättre än att man menar att just förståelsen kommer att ändras i takt med att JHWH ger av sin ande till Jv. Man menar att innebörden dvs. Guds budskap alltid varit ett och samma men att Jv allteftersom får en klarare förståelse. Så uppfattar jag det.
Citera
2009-05-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag säger såhär: Den som följer Faderns vilja! Jag tänker inte sitta här och säga "Just det samfundet följer Gud" utan jag tror att människor som lyssnar på Den heliga Andens röst och följer Guds vilja är Jesu efterföljare! =)

Vilka tror du själv? Tror du att Gud har utvalt ett speciellt samfund och dem som inte är med i det samfundet är utanför räddningen? Jag personligen anser att man isåfall har gjort församlingen eller samfundet till en frälsare, och bytt ut Jesus som frälsare!

Har funderat på det.
Eftersom jag nu har JV i ryggsäcken så verkar det för mig logiskt att Jesu efterföljare har samma tankegång om saker och ting, precis som de lärjungar som personligen följde honom när han var här.
Att tron blir en. Inte massa olika åsikter och bråk om vem som har rätt.

Men jag tror ändå inte att medlemsskap i ett samfund är den enda räddningen...för då behöver Gud inte läsa hjärtan.

Det låter fint att var och en fristående kan följa Jesus men bibeln talar oxå om församlingar...de första kristna och Paulus & co.

Jag är kluven.
Senast redigerad av Leviticus 2009-05-04 kl. 14:01.
Citera
2009-05-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Alla kan be om helig ande.
Men den styrande kretsen är väl på ngt sätt xtra inkopplad med den...
Å andra sidan är de inte det när man frågar...då är de bara vanliga människor. Vilket de naturligtvis är. Men ändå ledda av anden på ett speciellt sätt. Men ändå inte. De är Guds språkrör på jorden. Men ändå inte inspirerade som de som skrev bibeln.

.....ngn som kan förklara detta för mig....?

När de kräver att alla ska lyda dem då säger de att de har vägledning av anden.
När de vill slippa ansvaret för klanterier så säger de att de bara är vanliga människor som kan missta sig.
Det går inte ihop. Antingen så är man vägledd eller inte.
Citera
2009-05-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Om en läkare förbjöd en alkoholist att dricka sprit och han då istället fick det i sitt blod via dropp, var han då lydig mot sin läkare! Apg 15:28, 29

Vad vill du säga med denna vers i förhållande till vad jag skrev?
Citera
2009-05-04, 13:53
Medlem
fotos avatar
Citat:
Jag kan inte svara på din fråga bättre än att man menar att just förståelsen kommer att ändras i takt med att JHWH ger av sin ande till Jv. Man menar att innebörden dvs. Guds budskap alltid varit ett och samma men att Jv allteftersom får en klarare förståelse. Så uppfattar jag det.

Jamen, den här iden borde väl komma från nåt? Är det från Bibeln så undrar jag var?....

.....och kom nu inte med några lösryckta verser. (det här var inte till dig UlphSwenson)
Citera
2009-05-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto

JV menar att Gud inte öser ut all vetskap/kunskap över sina tjänare på en gång.
Utan att DST får hjälp/vägledning av DHA att allteftersom förstå hur det ligger till.
Citera
2009-05-04, 14:00
Medlem
Citat:
Alla som inte köper vägledningen är stolta, det kan inte bero på ngt annat. Det står så i VT och då måste det vara sant.

Aahha! Då förstår jag vad min stolthet gick ut på. Jag sökte naturligtvis inte i Vakttornet för att bekräfta att Vakttornet har rätt. Det vore ju lite mer än lovligt korkat.
Ungefär som att uteslutande läsa "Kommunistiska manifestet" för att se om kommunismen har rätt.
Jag var enfaldig nog att tro att det fanns åtminstone några oberoende källor som kunde ge stöd till Sällskapet i något enda sammanhang. Men jag kunde inte hitta några.
Är det då stolthet eller ärlighet, BB?
Citera
2009-05-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
När de kräver att alla ska lyda dem då säger de att de har vägledning av anden.
När de vill slippa ansvaret för klanterier så säger de att de bara är vanliga människor som kan missta sig.
Det går inte ihop. Antingen så är man vägledd eller inte.

Precis.
Jobbigt läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in