2009-05-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Matteus 11:11
”Jag säger er i sanning: bland dem som är födda av kvinnor har det inte upprests någon större än Johannes döparen, men den som är en av de mindre i himlarnas kungarike är större än han.”

Och med det höll du med mig?
Citera
2009-05-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Den gyllene tidsåldern Nov 1931.

Man talar om förbundet mellan Gud och människorna efter syndafloden och då säger:
"Det är två ting, som Gud i detta förbund förbjuder människan att göra: det ena är, att människan icke skall på något sätt införliva djurens blod med sin egen kropp; det andra är, att hon icke skall utgjuta sin medmänniskas blod"

Tänk efter vad det betyder!

Jo, inget förbud mot att använda människoblod för medicinskt bruk, bara djurblod!

Vid denna tid fanns inget sådant förbud i organisationen.

"Alla förnuftiga människor måste medgiva, att det icke var själva förtärandet av blod i och för sig som Gud förbjöd, utan att det var, att djuren blod icke skulle bringas i kontakt med människans blod."

Inte förtärandet av blod som Gud förbjöd! Intressant!

Men förbud mot ätande av blod har tagits upp i rätt många verser i moseböckerna.
Citera
2009-05-04, 12:55
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vilken församling är då det?

Jag säger såhär: Den som följer Faderns vilja! Jag tänker inte sitta här och säga "Just det samfundet följer Gud" utan jag tror att människor som lyssnar på Den heliga Andens röst och följer Guds vilja är Jesu efterföljare! =)

Vilka tror du själv? Tror du att Gud har utvalt ett speciellt samfund och dem som inte är med i det samfundet är utanför räddningen? Jag personligen anser att man isåfall har gjort församlingen eller samfundet till en frälsare, och bytt ut Jesus som frälsare!
Citera
2009-05-04, 13:04
Medlem
Citat:
Men förbud mot ätande av blod har tagits upp i rätt många verser i moseböckerna.

Om en läkare förbjöd en alkoholist att dricka sprit och han då istället fick det i sitt blod via dropp, var han då lydig mot sin läkare! Apg 15:28, 29
Citera
2009-05-04, 13:08
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Och allt detta har ni fattat som att Gud ändrar sig, genom att plocka verser??

Du får allt komma med nåt hållbarare från Bibeln som handlar om "ljuset som blir klarare"

Men lilla vännen, vart står det att Gud ändrar sig?
Citera
2009-05-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag skulle gärna vilja veta hur det kommer sig att man kan be till Gud om hjälp att hitta bevisen för att det man tror på är sanningen, men det enda man hittar är allvarliga bevis mot.
Vad ska man dra för slutsats av det?
Gud svarar inte på bön och ger ingen hjälp?
Gud svarar men inte som man trodde att han skulle svara?
Om man tror att Gud kan ha svarat, kan man då avfärda det svaret för att det inte var det svar man ville ha?

Bra och mkt viktiga frågor!
Citera
2009-05-04, 13:18
Medlem
Citat:

Javisst!
Men vid denna tid vissta alltså slavklassen bättre:

"Alla förnuftiga människor måste medgiva, att det icke var själva förtärandet av blod i och för sig som Gud förbjöd, utan att det var, att djuren blod icke skulle bringas i kontakt med människans blod."
Citera
2009-05-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Och allt detta har ni fattat som att Gud ändrar sig, genom att plocka verser??

Du får allt komma med nåt hållbarare från Bibeln som handlar om "ljuset som blir klarare"

Fast Jv menar inte att det är Gud JHWH som ändrar sig, utan att det är Jv:s förståelse av innebörden i bibeln som blir klarare och klarare.

I VT 15/3 1988 läser vi:
Solljuset blir klarare från gryningen ”tills det är full dag” (NW). På liknande sätt blir det andliga ljuset klarare för Jehovas folk allteftersom tiden går. Allteftersom händelserna kommer närmare, blir vår förståelse av hur Jehovas uppsåt kommer att utvecklas klarare. Gudomliga profetior öppnar sig för oss, när Guds heliga ande sprider ljus över dem och när de uppfylls i världshändelserna eller i Jehovas folks erfarenheter. På så sätt blir deras stig ”ljusare och ljusare” (NW).

Man kan fortfarande ha synpunkter på att Gud i så fall låter sitt folk tro en sak under ett antal år för att sedan ändra på detta och kanske i vissa fall ändra tillbaka igen. Det är väl det här som gör att den påstådda "gudomliga ledningen" ifrågasätts.
Citera
2009-05-04, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Då är det förmodligen så att du letar på fel ställa och blundar för den vägledning du får .. det kallas stolthet ...

En man var ute på havet i sin båt när han led skeppsbrott, han bad till Gud om hjälp.

Först kom en båt och frågade om han ville ha hjälp, -nej jag väntar på att gud skall hjälpa mig.
Sen kom en andra båt och frågade om han ville ha hjälp, -nej jag väntar på att gud skall hjälpa mig.
Till sist en tredje båt och frågade om han ville ha hjälp, -nej jag väntar på att gud skall hjälpa mig.

Därefter sjönk båten och mannen dog.
När han kom till himlen frågade han Gud, varför hjälpte du inte mig?
Han fick till svar, jag gav dig tre båtar men du förstod inte...

Denna lilla historia, som var bra, kan iofs vändas åt bägge hållen.
Citera
2009-05-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Då är det förmodligen så att du letar på fel ställa och blundar för den vägledning du får .. det kallas stolthet ...

En man var ute på havet i sin båt när han led skeppsbrott, han bad till Gud om hjälp.

Först kom en båt och frågade om han ville ha hjälp, -nej jag väntar på att gud skall hjälpa mig.
Sen kom en andra båt och frågade om han ville ha hjälp, -nej jag väntar på att gud skall hjälpa mig.
Till sist en tredje båt och frågade om han ville ha hjälp, -nej jag väntar på att gud skall hjälpa mig.

Därefter sjönk båten och mannen dog.
När han kom till himlen frågade han Gud, varför hjälpte du inte mig?
Han fick till svar, jag gav dig tre båtar men du förstod inte...

Konstigt, undrar vilken vägledning det var jag missade, med tanke på att jag verkligen trodde att jag lätt skulle hitta bevis som stärkte min tro. Ändå blev det tvärtom och då ville jag inte tro på det utan fortsatte att be och fortsatte att försöka hitta bevisen för min tro och misslyckades på nytt.
Och nu säger du att jag var stolt och sökte på fel ställe. Hur vet du vad jag var?
Kan du tala om var rätt ställe är?
Citera
2009-05-04, 13:27
Medlem
Citat:
”Detta är också skälet till att vi, från den dag då vi fick höra om det, inte har upphört att bedja för er och begära att ni må uppfyllas av den exakta kunskapen om hans vilja, i all vishet och andlig fattningsförmåga.” — KOLOSSERNA 1:9.

Flexbärt. Jag har en bibel, eller jag har några st, så läsa där kan jag själv.
Citera gärna verser om du vill men lämna då oxå en förklaring till vad du vill få fram med versen du just citerat.
På vilket sätt svarade du med detta på mina frågor?
Citera
2009-05-04, 13:29
Medlem
Citat:
Om en läkare förbjöd en alkoholist att dricka sprit och han då istället fick det i sitt blod via dropp, var han då lydig mot sin läkare! Apg 15:28, 29

Om en läkare förbjuder sin patient att äta kött och patienten genomgår en levertransplantation, äter han då kött?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in