2009-05-03, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Vad tror du att Jesus menade då han sade detta: "Jag var hungrig och ni gav mig inte att äta. Jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte emot mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte. "

Helt allmänt kan jag svara så här:
”Getterna” ger inte snabbt gensvar på ”tecknet”. De gör inte det som ”fårens” klass gjorde.
Vi läser sålunda: ”Sedan skall han säga till dem som står på hans vänstra sida, i deras tur: ’Bege er bort från mig, ni som har blivit förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar.
För jag blev hungrig, men ni gav mig inget att äta, och jag blev törstig, men ni gav mig inget att dricka.
Jag var en främmande människa, men ni tog inte gästfritt emot mig; naken, men ni klädde mig inte; sjuk och i fängelse, men ni såg inte till mig.’ Då skall också de svara, med orden: ’Herre, när såg vi dig hungrig eller törstig eller som en främmande människa eller naken eller sjuk eller i fängelse och betjänade dig inte?’ Då skall han svara dem med orden: ’Jag säger er i sanning:
I den mån, som ni inte har gjort det mot en av dessa minsta, har ni inte gjort det mot mig.’ Och dessa skall gå bort till evigt avskärande, men de rättfärdiga till evigt liv.”

Vilka är di "mina minsta"?
Du vet var du kan vända dig för få svar på det.
Citera
2009-05-03, 18:41
Medlem
ron_bs avatar
Flexbärt, har några frågor som jag tycker du kan svara på, och vill också påpeka att jag inte är Kristen någonstans, utan intresserad hur en hjärntvättad individ tänker helt enkelt.

Det finns motargument i texten i form av utdrag från Bibeln.

1. Jehovas vittnen tillåter inte ifrågasättande och självständigt tänkande. Man hänvisar till att allt sånt kan utnyttjas av djävulen till att leda människor bort från Gud. Min fråga är varför man är så rädda för ifrågasättandet om det nu verkligen är Sanningen man har att erbjuda? I mina öron låter det bara skumt.

2. Jehovas vittnen har utpekat 1914 som året för Jesu återkomst. När så inte skedde har man bortförklarat och omtolkat sina egna påståenden. De tecken som Jesus nämner som ska visa på hans återkomst (krig, hungersnöd, jordbävningar o s v) har bevisligen inte varit fler under 1900-talet än tidigare, vilket Jehovas vittnen hävdar. Organisationen har tilldelat sig rollen som "Guds enda kanal" och "språkrör" på jorden i vår tid. Detta anspråk är till stor del grundat på rörelsens tolkning av "tecknen". Om tolkningen är fel, så är rollen falsk.

3. Jehovas vittnen hävdar att det finns två klasser av kristna: a) De 144.000 "smorda" som skall regera med Kristus i himlen. b) Den jordiska klassen av undersåtar under detta styre som skall leva för evigt på jorden. De 144 000 är ett tal som är hämtat från Uppenbarelseboken 7:9-17. Den summan ansågs vara uppfylld redan 1935. De övriga, "den jordiska klassen", utgör idag 99,8% av de 5 miljoner vittnena på jorden. Problemet här är att till och med Sällskapet Vakttornet (den styrande delen av organisationen) anser att när texten i Uppenbarelseboken 7:9-17 talar om Israel och 12 000 människor från var och en av landets tolv stammar är det ett symboliskt uttryck för den kristna församlingen. Av någon anledning blir dessa symboler plötsligt bokstavliga när man sedan tar 12x12 000. Mycket märkligt, kan man tycka.

4. Jehovas vittnen hävdar att Jesus inte är Gud, på det sätt som den etablerade kristna kyrkan gör. Det blir märkligt att göra det utifrån Bibeln med tanke på texter där Jesus säger till exempel "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." (Johannes 14:6) och "Den som har sett mig har sett Fadern" (Johannes 14:9). Nu vet jag i och för sig inte hur dessa texter översätts i Nya världens översättning som vittnenas egen version kallas, men å andra sidan innehåller den många märkliga tolkningar av originaltexten. Eftersom jag själv kan grekiska kan jag se att det är det som står där och inget annat, oavsett vad Jehovas vittnen skulle påstå.

5. Jehovas vittnen menar att de genom sitt evangeliserande och dörrknackande samlar poäng och därmed leder till frälsning. Mot det kan man till exempel sätta följande bibelställe: "Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig." (Efesierbrevet 2:8-9)
Citera
2009-05-03, 18:48
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Om du vill veta vad som Bibeln säger så gå till rikets sal eller prata med något vittne där du bor, eller https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm, jag går inte in och diskuterar med dig på ett sådant forum som detta.

Nehe? Varför inte då?
Citera
2009-05-03, 18:52
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Helt allmänt kan jag svara så här:
”Getterna” ger inte snabbt gensvar på ”tecknet”. De gör inte det som ”fårens” klass gjorde.
Vi läser sålunda: ”Sedan skall han säga till dem som står på hans vänstra sida, i deras tur: ’Bege er bort från mig, ni som har blivit förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar.
För jag blev hungrig, men ni gav mig inget att äta, och jag blev törstig, men ni gav mig inget att dricka.
Jag var en främmande människa, men ni tog inte gästfritt emot mig; naken, men ni klädde mig inte; sjuk och i fängelse, men ni såg inte till mig.’ Då skall också de svara, med orden: ’Herre, när såg vi dig hungrig eller törstig eller som en främmande människa eller naken eller sjuk eller i fängelse och betjänade dig inte?’ Då skall han svara dem med orden: ’Jag säger er i sanning:
I den mån, som ni inte har gjort det mot en av dessa minsta, har ni inte gjort det mot mig.’ Och dessa skall gå bort till evigt avskärande, men de rättfärdiga till evigt liv.”

Vilka är di "mina minsta"?
Du vet var du kan vända dig för få svar på det.

Jag tror att "Mina minsta" betyder både våra syskon i Kristus och dem människor som inte tror men som behöver hjälp, kärlek, stöd, trygghet och omvårdnad i Jesu namn! Vilka tror du själv? Ja jag vet till vilken jag skall vända mig. Jesus Kristus!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-05-03 kl. 18:54.
Citera
2009-05-03, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Saft ... är inte saft i bara formen vatten...
Pannkakor ... är inte pannkakor som bara ägg...
Osv...

Men nu får du väl ta och kamma till dig lite (som tonårige bonussonen brukar säga). Som Gitte säger, det där var det sämsta argument jag hört. Och jag har också hört många.

Jag upprepar vad Leviticus säger, nämligen att om saft ska hällas ut på marken så ska all saft hällas ut. Man får inte spara vattnet.

Min man undrar, efter att jag läst upp ditt inlägg för honom, om det är tillåtet att ta droger inom Jv... Du ser vilket intryck du gör, BattleBitch...
Citera
2009-05-03, 20:45
Bannlyst
Citat:
Varför detta ifrågasättande om man litar på Gud?

Jag litar på Gud. Jag litar inte på en organisation som ser blinkande ljus.
Citera
2009-05-03, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag tror att "Mina minsta" betyder både våra syskon i Kristus och dem människor som inte tror men som behöver hjälp, kärlek, stöd, trygghet och omvårdnad i Jesu namn! Vilka tror du själv? Ja jag vet till vilken jag skall vända mig. Jesus Kristus!

Håller med där. "Mina minsta" kan nog också vara sådana som är osäkra eller svaga i tron, sådana som söker. Men det kanske bara är jag...

@ ron_b: Ett lysande inlägg, tack så mycket! Ska bli intressant att se om du får något vettigt svar av Flexbärt!
Citera
2009-05-03, 20:51
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna

Men nu får du väl ta och kamma till dig lite (som tonårige bonussonen brukar säga). Som Gitte säger, det där var det sämsta argument jag hört. Och jag har också hört många.

Jag upprepar vad Leviticus säger, nämligen att om saft ska hällas ut på marken så ska all saft hällas ut. Man får inte spara vattnet.

Min man undrar, efter att jag läst upp ditt inlägg för honom, om det är tillåtet att ta droger inom Jv... Du ser vilket intryck du gör, BattleBitch...

Du kommer aldrig att förstå och acceptera sanningen förens du vill se och litar på Gud. Sen får man aldrig glömma att Gud drar dom till sig som han vill ...

Du har haft din chans och vänt dig bort medvetet, och du vet säkert vad bibeln säger om såna...
Citera
2009-05-03, 21:00
Bannlyst
Citat:
Du kommer aldrig att förstå och acceptera sanningen förens du vill se och litar på Gud. Sen får man aldrig glömma att Gud drar dom till sig som han vill ...

Du har haft din chans och vänt dig bort medvetet, och du vet säkert vad bibeln säger om såna...

Jag vet vad Jv säger om såna. Att ni feltolkar Bibeln och halsstarrigt påstår att ni har sanningen är bara en av de saker ni kommer få stå till svars för en dag.

Jag litar som sagt på Gud, inte en organisation som genom sina blinkande ljus tar livet av folk...

Förresten, vad är ditt svar på det Leviticus och jag påpekat?
Citera
2009-05-03, 21:14
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jag vet vad Jv säger om såna. Att ni feltolkar Bibeln och halsstarrigt påstår att ni har sanningen är bara en av de saker ni kommer få stå till svars för en dag.

Jag litar som sagt på Gud, inte en organisation som genom sina blinkande ljus tar livet av folk...

Förresten, vad är ditt svar på det Leviticus och jag påpekat?

Skulle du ha sagt så till Jesus oxå om han sa "kom och bli min efterföljare"? -"näe jag litar inte på andra..."

Helt rätt vi kommer alla att stå till doms vid Harmageddon
Citera
2009-05-03, 21:16
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Jag ser att här uppehåller sig bara tvivlare så jag lämnar tillställningen för nu.
Som vittne måste man lyda Den omdömesgille slaven, enligt dem själva litar både Jehova och Jesus på slavklassen och Jehova ger slaven vägledning och att Jesus valt dem och gett dem huvudansvaret att ge Guds folk vägledning. De säger ju själva att både Jehova och Jesus litar på dem, de påstår också att ingen lögnaktig lära har blivit funnen i deras mun. Fullt samarbete med styrande kretsen är ett krav för alla Jehovas vittnen.

Så jag lider lite med dig Flexbärt eftersom de kräver att du följer deras sedvänjor, inte så konstigt att du väljer att lämna tillställningen och slutar diskutera. Gör du likadant i dörrtjänsten?
Citera
2009-05-03, 21:24
Medlem
fotos avatar
Citat:

Kan du istället berätta sanningen om saft, blod och pannkakor så vore det bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in