Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Vad tror du att Jesus menade då han sade detta: "Jag var hungrig och ni gav mig inte att äta. Jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte emot mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte. "
Helt allmänt kan jag svara så här:
”Getterna” ger inte snabbt gensvar på ”tecknet”. De gör inte det som ”fårens” klass gjorde.
Vi läser sålunda: ”Sedan skall han säga till dem som står på hans vänstra sida, i deras tur: ’Bege er bort från mig, ni som har blivit förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar.
För jag blev hungrig, men ni gav mig inget att äta, och jag blev törstig, men ni gav mig inget att dricka.
Jag var en främmande människa, men ni tog inte gästfritt emot mig; naken, men ni klädde mig inte; sjuk och i fängelse, men ni såg inte till mig.’ Då skall också de svara, med orden: ’Herre, när såg vi dig hungrig eller törstig eller som en främmande människa eller naken eller sjuk eller i fängelse och betjänade dig inte?’ Då skall han svara dem med orden: ’Jag säger er i sanning:
I den mån, som ni inte har gjort det mot en av dessa minsta, har ni inte gjort det mot mig.’ Och dessa skall gå bort till evigt avskärande, men de rättfärdiga till evigt liv.”
Vilka är di "mina minsta"?
Du vet var du kan vända dig för få svar på det.