Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Nej, bara ett bevis att han är Guds som. Ett bevis att Gud har gett honom denna förmåga. Det är Gud som har gett oss sin son, Gud har offrat sin enfödde son för att vi skall kunna få förlåtelse för våra synder och evigt liv. Hade Gud sänt sin son hade vi inte haft mycket hopp!
Fast Jesus säger: "
Den som har sett mig har sett Fadern" (Joh 14:9)
Filippus vill se fadern. Men Jesus säger att det räcker att se honom. För har man sett Jesus så har man sett fadern.
Jesus är även skaparen.
Joh 1:1-3: ”I
begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till.”
Vi ser i Jesajas bok i GT att Herren ensam är Skaparen. Detta visar oss att Jesus och Herren i GT är samma person.
Jes 44:24: ”
Så säger HERREN, din återlösare, han som format dig alltifrån moderlivet: Jag, HERREN, är den som har gjort allt, den som ensam har spänt ut himlen och brett ut jorden. Vem var med mig?”
Jesus måste vara Gud om allt skapats genom honom. Finns ingen annan väg.
Citat:
Eftersom Gud – Jehova har gett oss möjligheten till evigtliv genom sin son så är det han som sett till att våra synder förlåtits. Utan Gud – Jehova så hade sonen – Jesu död vart meningslös. Jesus hade förblivit död om inte Gud – Jehova hade uppväckt honom!
Men isf stämmer inte skriften. Ingen kan förlåta synder förutom Gud.. Antingen så är Jesus Gud, eller så kan han inte förlåta folks synder. Finns ingen mellanväg där serdu.
Citat:
-Är Jesus uppe i himlen och pratar till sig själv?
Så påstår inte kristna att treenigheten är..
Gud var på jorden som Jesus och samtidigt i himlen samtidigt. Eftersom Gud till sitt väsen kan vara allestädes närvarande så var inte detta ett problem. Vi kan se en antydan till detta i det Jesus sa samtidigt som han var på jorden.
Joh 3:13: ”
Ingen har stigit upp till himlen utom han som kom ner från himlen, Människosonen som är i himlen.”
Men om nu Jesus inte skulle vara Gud (som en del hävdar), hur kunde då Jesus lova att han skulle vara närvarande där två eller fler är samlade i hans namn? Det måste vara ganska många som är samlade i Jesu namn samtidigt i vår värld idag. Det här tyder också på att Jesus och Gud är av samma väsen.
Matt 18:20: ”
Ty där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem."
Nästa Bibelord vittnar på samma sätt.
Matt 28:20: ”…
jag är med er alla dagar intill tidens slut.”
Citat:
Han sitter på Guds HÖGRA sida. Om han är GUD, varför sitter han inte på tronen?
Men Jesus säger ju att : "
jag är i Fadern och Fadern är i mig" och "
Den som har sett mig har sett Fadern" (Joh 14:9)
Det innebär att man inte behöver se fadern, utan det räcker att se sonen. Man begriper rätt snabbt att man inte kan greppa detta. Det betyder att Gud är av ett väsen vi inte kan greppa. Ett andligt väsen som fungerar på ett annorlunda sätt.
Man kan heller inte förstå:
Matt 18:20: ”Ty
där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem."
Liksom hur kan Jesus vara mitt ibland oss, och mittibland andra samtidigt?
Citat:
Jesus talade alltså definitivt om sig själv som en individ separat och helt skild från Fadern.
Det var han också..
Fil 2:5-7: ”
Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa”
Citat:
Om den heliga anden var en person och var Gud, skulle detta skriftställe direkt motsäga treenighetsläran, eftersom det skulle innebära att den heliga anden på något sätt var större än Sonen. Det Jesus sade visar i stället att Fadern, som "Anden" tillhörde, är större än Jesus, Människosonen.
Det är sanning. När Jesus antar en människans gestalt, då blir han verkligen människa. Och då är såklart anden större än Jesus som människa.
Citat:
Joh. 14:28: "[Jesus sade:] Om ni älskade mig, skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag."
-Fadern(Gud) är större än Jesus. Hur kan de komma sig om de är samma väsen
Fadern är större, än den mänskliga gestalt Jesus valt att leva i.