2024-03-12, 23:51
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har frågat dig två gånger nu vad skriftstället handlar om:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Om en broder syndar och vägrar att lyssna till församlingen, menar du då att man ska umgås med honom enligt skriftstället? Det är helt ologiskt, självklart menar Jesus att man ska betrakta brodern så som judarna betraktade hedningar, man umgicks inte med dom.

Och Paulus, en av Jesu utvalda var väldigt tydlig med hur man ska betrakta en sådan broder(eller syster):

"I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen... Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom... Gör er av med den som är ond. " (1 Kor 5:9-11,13 Bibel2000)

Som sagt, Jehovas vittnen följer bibeln, och många i världen ogillar det eftersom världen är långt borta ifrån Gud och hans lagar.

Om personen ångrar och vänder om så är personen inte död längre, personen lever igen, precist som den förlorade sonen.

Uteslutna är alltid välkomna att vara med på mötena, även om församlingen inte vill umgås med personen. Om en utesluten börjar komma till mötena regelbundet, så visar det ånger och att den uteslutne vill komma tillbaka, och till slut kan församlingen välkomna personen tillbaka som den förlorade sonen:

"Sonen sade: ’Far, jag har syndat mot himlen och mot dig, jag är inte längre värd att kallas din son.’ Men fadern sade till sina tjänare: ’Skynda er att ta fram min finaste dräkt och klä honom i den, och sätt en ring på hans hand och skor på hans fötter. Och hämta gödkalven och slakta den, så skall vi äta och hålla fest. Min son var död och lever igen, han var förlorad och är återfunnen.’ Och festen började." (Lukas 15:21-24 Bibel2000)

Då är personen inte död längre, inte utesluten längre.

Jag tror att du aldrig har förstått detta, utan tror att en utesluten är utesluten för alltid. Kan du förstå varifrån du har fått dessa inkorrekta tankar om Jv tro ifrån, inte från Jehovas vittnen i alla fall.

Det är du som missförstår Jehovas vittnens tro och hur dom menar.

Det är uppenbart att du inte förstår bibeltexterna handlar om. Sedan är det märkligt att du använder B2000 som översättning. Det är ju bara SvK som använder den.
Citera
2024-03-12, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det är uppenbart att du inte förstår bibeltexterna handlar om.

Ok, så varför vill du inte förklara vad skriftstället handlar om?

Citat:
Sedan är det märkligt att du använder B2000 som översättning. Det är ju bara SvK som använder den.

Vilken översättning vill du att jag använder?
Citera
2024-03-12, 23:59
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ok, så varför vill du inte förklara vad skriftstället handlar om?

Det har jag gjort redan.

Citat:
Vilken översättning vill du att jag använder?

Alla översättningar på svenska är dåliga, så egentligen spelar det ingen roll, men de flesta kristna och låtsaskristna använder sig av SFB.
Citera
2024-03-13, 00:00
Medlem
Citat:
Jag har flera gånger sagt att en människa aldrig kan döma till 100% om en annan människa medvetet ljuger och förvränger. Jag har alltid försökt använda ord som "det stämmer inte", "det är osant", men när man för hundrade gången blir anklagad för att ljuga, så kan det brista.

"lögn" enligt mig är att "tala osanning medvetet", och det kan man som sagt inte veta till 100%, bara Gud kan veta detta. Men jag vet att man har i samhället börjat vattna ur betydelsen.

Har jag någonsin sagt att du ljuger eller förvränger? Det jag kan säga är att "det är en förvrängning" utan att mena att det är personen som förvränger det medvetet.

Pratade i allmänna termer, baserat på vad jag har sett. Så det handlar inte om mig eller om du har anklagat mig.

Citat:
Tycker du att man ska kräva anmälningsskyldigheten av Jehovas vittnen och andra religiösa samfund, och därmed även andra organisationer där det finns barn? Eller menar du att det enbart ska gälla Jehovas vittnen?

Har inte sagt att det endast bör gälla Jehovas vittnen, så vet inte vad du får det ifrån.

Har Jehovas Vittnen någon barn-och ungdomsverksamhet som kan falla in under anmälningsskyldigheten? Svenska kyrkan har det, bland annat för att de kan bedriva förskoleverksamhet och liknande som omfattas av den lagen.

Har andra trossamfund och organisationer det?

”Anställda på vissa myndigheter och i vissa verksamheter som berör barn och unga (till exempel skola, socialtjänst, hälso- och sjukvård och tandvård) är skyldiga enligt lag att genast anmäla om de i sitt arbete får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa.
Samma skyldighet gäller de som arbetar inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet och har arbetsuppgifter som berör barn och unga. Det kan till exempel vara hem för vård eller boende, HVB, och friskolor.

Ideella föreningar som genom avtal med kommunen utför insatser enligt SoL omfattas också av anmälningsskyldigheten. Detsamma gäller för frivilligorganisationer som bedriver tillståndspliktig verksamhet enligt 7 kap. 1 § SoL.”

Källa: https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/vald-och-fortryck/vald-i-nara-relationer/skyldighet-att-anmala/

Om de omfattas av anmälningsskyldighet, så tycker jag absolut att de ska anmäla. För mig kvittar det om det är ett trossamfund, vård, skola eller liknande. De bör följa lagen för övrigt.

Om man inte omfattas av det, så tycker jag att man bör anmäla om man får kännedom. Det gäller även privatpersoner. Notera bör. Man måste alltså inte. Det är mer en rekommendation i sådana fall. Men jag skulle tycka att det vore en bra idé.

Oavsett vilket så kan jag knappast tvinga någon att anmäla, oavsett om de måste det enligt lagen eller ej. Däremot kan jag själv bestämma hur jag vill agera om jag får kännedom om barn som misstänks fara illa.

Citat:
Det är samma sak med själavårdarna i kyrkan.

Ja, det är svårt utan statistik, lika svårt i kyrkan när präster har själavård, det är ju inte så att man har bandspelare eller videokameror och för statistik.

Det är inte alls samma sak? Själavårdare för i regel ingenting vidare, med ett enda undantag som jag nämnde tidigare. Går inte att jämföra med äldste som inte alls har samma tystnadsplikt, och de kan föra saker vidare till en dömande kommitté.

Med tanke på vilken tystnadsplikt präster har, så vore det väldigt konstigt om de använder sig av bandspelare, videokameror eller liknande vid själavård. Så nej, det används inte.

Citat:
Du måste förstå att detta gällde även i samhället i övrigt. På 70-talet var det sällan folk som blev dömda för pedofili, man såg det inte som ett så stort problem som man gör idag. Det var t.o.m. tillåtet att sälja barnporr i speciella butiker, utan att det var brottsligt. Samhället och även Jehovas vittnen har blivit mer medvetna om problemet, och har fått ändra på saker och ting för att kunna hantera detta. Detta är inte ett Jehovas vittne problem, utan ett samhällsproblem.

Har inte påstått att problemet endast rör Jehovas vittnen, eller att det inte förekommer i samhället i övrigt. Fokuserade på Jehovas vittnen här, eftersom tråden handlar om det.

Jag är medveten om att mycket har förändrats sedan 70-talet, och inte bara i Sverige.
Citera
2024-03-13, 00:02
Medlem
Citat:
Det har jag gjort redan.

Det har jag inte sett, var?

Citat:
Alla översättningar på svenska är dåliga, så egentligen spelar det ingen roll, men de flesta kristna och låtsaskristna använder sig av SFB.

Ok, vad säger Jesus i det här skriftstället:

"Om din broder har syndat, så gå och ställ honom till svars enskilt, er emellan. Lyssnar han på dig så har du vunnit din broder. Men om han inte lyssnar, ta då med dig en eller två andra, för att varje sak ska avgöras efter två eller tre vittnens ord. Lyssnar han inte till dem, så säg det till församlingen. Och lyssnar han inte heller till församlingen, då ska han vara för dig som en hedning och tullindrivare." (Matt 18:15-17 Folkbibeln)
Citera
2024-03-13, 00:16
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Det har jag inte sett, var?

Ok, vad säger Jesus i det här skriftstället:

"Om din broder har syndat, så gå och ställ honom till svars enskilt, er emellan. Lyssnar han på dig så har du vunnit din broder. Men om han inte lyssnar, ta då med dig en eller två andra, för att varje sak ska avgöras efter två eller tre vittnens ord. Lyssnar han inte till dem, så säg det till församlingen. Och lyssnar han inte heller till församlingen, då ska han vara för dig som en hedning och tullindrivare." (Matt 18:15-17 Folkbibeln)

Du förstår fortfarande inte. Det står fortfarande ingenstans att man ska betraktas som "död". Jesus åt middag med hedningar och tullindrivare etc.
Citera
2024-03-13, 07:03
Medlem
Citat:
Du förstår fortfarande inte. Det står fortfarande ingenstans att man ska betraktas som "död". Jesus åt middag med hedningar och tullindrivare etc.

Vad står det då? Förklara vad Jesus menar i detta skriftstället.
Citera
2024-03-13, 11:54
Medlem
Citat:
Om du har lässvårigheter så får du ha någon som läser upp detta åt dig.

Jag frågar inte om en uppläsning, utan om en förklaring från dig av skriftstället. Uppenbarligen tolkar vi skriftstället olika, så jag vill höra dina argument för din tolkning av skriftstället.

Hur ska en broder vara för kristna, om han inte lyssnar till församlingen?

"Och lyssnar han inte heller till församlingen, då ska han vara för dig som en hedning och tullindrivare." (Matt 18:17 Folkbibeln)

Hur är en broder som är som en hedning? Vad betyder "att vara som en hedning" för kristna? Vad betydde "att vara som en hedning" på Jesu tid? För du vet väl att Jesus var en jude, som följde dom judiska lagarna, t.ex. med tanke på hedningar?

Fick hedningar på Jesu tid tillgång till samma levnadssätt som judarna? Umgicks judar med hedningar?
Citera
2024-03-13, 12:14
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Jag frågar inte om en uppläsning, utan om en förklaring från dig av skriftstället. Uppenbarligen tolkar vi skriftstället olika, så jag vill höra dina argument för din tolkning av skriftstället.

Hur ska en broder vara för kristna, om han inte lyssnar till församlingen?

"Och lyssnar han inte heller till församlingen, då ska han vara för dig som en hedning och tullindrivare." (Matt 18:17 Folkbibeln)

Hur är en broder som är som en hedning? Vad betyder "att vara som en hedning" för kristna? Vad betydde "att vara som en hedning" på Jesu tid? För du vet väl att Jesus var en jude, som följde dom judiska lagarna, t.ex. med tanke på hedningar?

Fick hedningar på Jesu tid tillgång till samma levnadssätt som judarna? Umgicks judar med hedningar?

Bara för att någon är hedning så betyder det fortfarande inte att man ska behandla dem som "döda". Hur svårt ska det vara att fatta?

Detta var under romarrikets dagar, så många med olika religioner träffades, vare sig man gillade det eller inte.
Citera
2024-03-13, 12:28
Medlem
Citat:
Bara för att någon är hedning så betyder det fortfarande inte att man ska behandla dem som "döda". Hur svårt ska det vara att fatta?

Så hur ska en kristen behandla en broder som en hedning?
Citera
2024-03-13, 17:12
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Så hur ska en kristen behandla en broder som en hedning?

Man ska älska sin nästa. Älska syndaren men hata synden. Jag förstår att ni JV:are inte förstår er på detta. Detta är bara en av många anledningar som er kyrka inte är den rätta kyrkan.
Citera
2024-03-13, 17:49
Medlem
Citat:
Man ska älska sin nästa. Älska syndaren men hata synden. Jag förstår att ni JV:are inte förstår er på detta. Detta är bara en av många anledningar som er kyrka inte är den rätta kyrkan.

Jo, vi förstår det, men det är inte det Jesus pratar om i skriftstället.

Man kan älska sin nästa, älska hedningar, utan att man måste umgås med dom.

Jehovas vittnen älskar dom uteslutna, men hatar den synd som dom håller på med. Och på grund av att dom håller på med synder, så vill inte Jehovas vittnen komma dom för nära genom att umgås med dom.

Jag är säker på att du själv praktiserar detta på vissa människor, t.ex. dom som tar droger. Jag tror knappast att du vill hänga med dom i deras kvart och umgås med dom där dom sprutar i heroin, eller hur?

Du har nu undvikit, är det fem gånger nu, att förklara skriftstället, men jag lämnar dig ifred nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in