2009-04-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Joh 1:1 Ordet var en gud! Om endast Fadern är Jehova, och om endast Jehova är Gud, hur kan det då stå att ordet var en gud? Då måste det finnas en Gud (Jehova) Och flera andra gudar? Eller?:P

JV menar att det står gud med litet g. Som då betyder att det inte är gud i betydelsen Gud, utan en gudalik varelse.
Eftersom det endast finns en Gud så kan inte den med litet g vara en Gud.

Det är mkt i JVs tolkning som blir massa xtra mot vad som egentligen står i bibeln, jag vet.
Citera
2009-04-13, 19:23
Medlem
Citat:
Det är ingen som säger att Treenigheten skall vara lätt att förstå, men däremot så säger Bibeln att både Fadern, Sonen och Den heliga Anden är Gud. Och samtidigt så finns det bara en Gud och ingen annan.

Jag tror att Gud är allsmäktig, och jag tror att Gud är så oändligt stor, så stor så att vi med våra hjärnor inte kan förstå det. Gud är evig och det finns ingen tid i honom. Detta kan vi heller inte förstå, på samma sätt kan man inte förstå hur tre kan bli en, eftersom vi är vana vid att 3 alltid blir 3 och inte 1.

När Gud skapade människan till sin avbild, så gjorde han henne lik sig själv. En människa är Kropp själ och ande. Och jag tror att detta pekar mot Guds treenighet, om jag skall vara ärlig. Du har en Kropp, En själ, och ande, och din kropp är inte en människa, medans din själ är en annan människa och din ande är den tredje människan, utan du förblir ju fortfarande en enda människa och inte tre människor. Jag tror att det är samma med Gud!! Bara det att Gud äger sin egen existens och är självexisterande.

På sätt och vis så tycker jag att det är fel att säga "Det finns tre personer i Gud" eftersom Gud är så otroligt mycket större än en person.
Men när vi säger detta så menar vi att Fadern, Sonen och Den heliga Anden har en egen vilja som speglas in i varandra, eftersom de är eniga. De älskar varandra eftersom Gud är kärlek, osv. De litar på varandra eftersom Gud är Sanning, de är självexisterande och eviga, därför får vi evigt liv när vi tror på Jesus Kristus som är Guds Son.

Jag tycker det känns som du Leviticus inte kan tro på treenigheten endast för att du inte förstår den, och jag tycker det är lite sorgligt. Hur förhåller du dig till Guds evighet? Kan du förstå Guds evighet, om du nu tror att Gud är evig?

Vad är skillnaden på människans själ och människans ande?

Vilket av dem är det som svävar iväg efter döden??
Citera
2009-04-13, 19:29
Medlem
Citat:
Jag tycker det känns som du Leviticus inte kan tro på treenigheten endast för att du inte förstår den, och jag tycker det är lite sorgligt. Hur förhåller du dig till Guds evighet? Kan du förstå Guds evighet, om du nu tror att Gud är evig?

Att Gud är evig är tillnärmelsevis inte lika bökigt att tro på som treenigheten.

Det är ingen tvekan i bibeln om att Gud alltid funnits.
Det står tydligt.

Men när det står i bibeln att Gud vill att man ska lära känna honom och hans son (i det läget inte ett pip om den heliga anden)...och att det eviga livet hänger på att man gör det känns det konstigt att han ska göra sig mystisk och omöjlig för människan att förstå.

Jag kan tycka att JVs tolkning brister men jag tycker oxå att treenighetstolkningen brister.
Ingen av dem verkar kunna bevisas helt och fullt bortom allt tvivel.
Citera
2009-04-13, 19:31
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag har inte möjlighet att kolla det just nu men jag har för mig att de flesta översättningar säger att Jesus var förstfödd före all skapelse. Det skulle betyda att han inte är skapad ö h t. Kan någon kommentera det?

Återkom gärna med svar ... bibeln finns ju på nätet i alla dess översättningar nästan
Citera
2009-04-13, 19:32
Medlem
BattleBitchs avatar
raderad...måste läsa om...
Senast redigerad av BattleBitch 2009-04-13 kl. 19:34.
Citera
2009-04-13, 19:33
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Hur går det ihop med 'En' när det är 'två kroppar'? Föreställ dig en person som är både pappa och son (pappa till sin biologiske son och son till sin egen pappa) det är två egenskaper som den personen har och de egenskaperna befinner sig i samma kropp. Om du däremot tänker dig två personer som sitter bredvid varandra vid middagsborden, en pappa och hans son och vice versa, då är det två olika personer, men de är besläktade med varandra, men två individer och därmed inte beroende av varandra. Vilket två egenskaper i en kropp är (pappa och samtidigt son).

Det går bara att komma fram till att det finns En Gud och allt utanför det är inte Gud. Sen om man som kristen vill kalla Jesus (fvmh) för Gud son är en sak, men det talar ju för att det handlar om två olika 'individer' - som då sitter bredvid varandra i himlen om du föredrar den beskrivningen.

Jag håller med dig i mycket utav det som du skriver, men eftersom Ordet fanns till i Guds gestalt innan han blev människa så är ju fortfarande Sonen Gud lika mycket som Fadern är Gud, enda skillnaden är ju att Fadern finns till i samma Gudsgestalt som han alltid har gjort, medans SkaparOrdet avstog från allt och blev människa och sedan uppväckte Fadern honom till evigt liv. Men Sonen är ju fortfarande Gud, även om han inte lever i Guds gestalt längre!=)

Hoppas att det inte låter för invecklat? Du får säga till isåfall!
Citera
2009-04-13, 19:33
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Svara gärna på mina frågor först, annars blir det så rörigt!

Det har jag gjort! Svara nu på mina!
Citera
2009-04-13, 19:39
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Att Gud är evig är tillnärmelsevis inte lika bökigt att tro på som treenigheten.

Det är ingen tvekan i bibeln om att Gud alltid funnits.
Det står tydligt.

Men när det står i bibeln att Gud vill att man ska lära känna honom och hans son (i det läget inte ett pip om den heliga anden)...och att det eviga livet hänger på att man gör det känns det konstigt att han ska göra sig mystisk och omöjlig för människan att förstå.

Jag kan tycka att JVs tolkning brister men jag tycker oxå att treenighetstolkningen brister.
Ingen av dem verkar kunna bevisas helt och fullt bortom allt tvivel.

Okey, för att lära känna Fadern så måste man först lära känna Sonen! Detta håller väl du med om? Det handlar inte om att kunna lära känna Fadern och Sonen till dess natur, utan det handlar om att lära känna Gud som en personlig Gud, och följa hans vilja. Den heliga Anden vittnar för oss om Sonen, och utan den Heliga Anden så kan vi inte lära känna Sonen, eftersom DHA säger oss allt det som Jesus vill att vi skall göra, och komma ihåg. Om vi inte känner Sonen så känner vi inte Fadern, och allt detta utgår ifrån Faderns vilja.

jag ser personligen treenigheten i denna gemenskap. För alla tre behövs i gemenskapen för att vi skall få evigt liv!=)
Citera
2009-04-13, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Där har du fel. Ni tror på två gudar.....ni säger ju själva att Ordet var hos Gud och Ordet var en gud....denna en gud är er herre, ska döma er, frälsa världen. Tänk på det....det är inte er Jehova som ska göra detta utan er gud med litet g. Summan blir att ni tror på två gudar.

Nej foto, det gör inte JV.

De tror på en Gud och en son till denna Gud. Naturligtvis är denne son en gudalik varelse men han kan aldrig bli Gud eftersom han är skapad av Gud. Gud är inte skapad, han har alltid funnits.

Och sonen blir inte heller en annan Gud (med eller utan litet g) eftersom det endast finns en sann Gud.
Att JV menar att det står "en gud" i versen beror på att det är en gudalik varelse, en varelse av ande -lik sin Fader, son till den ende Guden.

Varför kan du inte ta den här förklaringen som sanning i vad JV tror?
Varför måste du fortsätta tjafsa om vad du anser att JV tror?

Jag har nu förklarat för dig hur de tror och det borde räcka.

Jag talar inte om för dig hur du tror, det vet du nog bättre själv.
Det är lika åt andra hållet.

Men fortsätter du nu jollra om att JV tror på två gudar är det antagligen bara för att hånfullt käfta emot, och då är det bara synd om dig.
Citera
2009-04-13, 19:42
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Därför att Den heliga Anden utför det som Sonen befaller och fadern vill skall ske.

Kan du bekräfta med bibeln att Heliga anden utgår ifrån Jesus? Jag har aldrig läst det, bara att den utgår från Jehova

Citat:
Fadern vill, Sonen befaller, Den heliga Anden utför. Hädar man den heliga anden så hädar man samtidigt Fadern och Sonen. Man hädar ju på såvis både Fadern, Sonen och Den heliga Anden!

Vart i bibeln hittar du det?

Citat:
Du ställer frågan: "Hur förklarar du att Jesu huvud är Gud?" Eftersom Sonen alltid följer Faderns vilja så är Fadern Sonens huvud. Det är: "Vilja ord och handling" som det handlar om!

Men då bekräftar ju det jag har sagt hela tiden, att Jesus är underställd Gud. Det är inte samma väsen.

Citat:
Du ställer frågan: "Inte i de skriftställen som jag citerade till... Förstfödd av all skapelse, dog han innan allt skapades?"

Läser man kol 1:13-15 står det: "Han har räddat oss ur mörkrets välde och fört oss in i sin älskade sons rike, och genom Sonen har vi friköpts och fått förlåtelse för våra synder. Han är den Osynliga Gudens avbild, den förstfödde* i hela skapelsen" Så visst handlar det om Jesus efter sin uppståndelse.

Läser du egentligen vad som står här ovanför?

Det står att Jesus var förstfödd av all skapelse. Han SKAPADES INNAN ALL ANNAN SKAPELSE, det jag har sagt hela tiden!
Citera
2009-04-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Joh 1:1.....och Ordet var Gud.
Joh 1:14 Och Ordet blev kött och bodde bland oss.....

Kött=människa

Ja men kan inte detta betyda att Ordet var Gud på det sätt att det var Guds vilja som skedde?
Att det skedde genom att han sände sin son?

Det behöver inte betyda att det rent praktiskt var Gud som klev ner på jorden. (?)
Citera
2009-04-13, 19:48
Medlem
Citat:
Joh 1:1 Ordet var en gud! Om endast Fadern är Jehova, och om endast Jehova är Gud, hur kan det då stå att ordet var en gud? Då måste det finnas en Gud (Jehova) Och flera andra gudar? Eller?:P

Samtidigt kan jag erkänna att Guds namn som enligt JV betyder att han blir vadhelst han behöver bli, kan peka åt tre-hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in