2009-03-08, 13:58
Medlem
Snorlyktans avatar
"Är Jehovas Vittnen farliga?" frågar TS.

Är Flexbärt en representativ medlem av vittnena är Jehovas i högsta grad farliga, åtminstone på individnivå, svarar jag. Maken till bortarbetad förmåga till självständigt och kritiskt tänkande får man leta länge efter.
Senast redigerad av Snorlyktan 2009-03-08 kl. 14:06.
Citera
2009-03-08, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Tack!
Självklart finns det ateister med djupare tänkande och bred kunskap.
Jag refererade till en hel del folk som man träffar när man knackar dörr

Vad är det för nytta med alla världens vishet om man inte har kärleken.

1 Korinthierna 13:1-13

1. Om jag talade både människors och änglars tungomål, men icke
hade kärlek, så vore jag allenast en ljudande malm eller en
klingande cymbal.
2. Och om jag hade profetians gåva och visste alla hemligheter och
ägde all kunskap, och om jag hade all tro, så att jag kunde
förflytta berg, men icke hade kärlek, så vore jag intet.
3. Och om jag gåve bort allt vad jag ägde till bröd åt de fattiga,
ja, om jag offrade min kropp till att brännas upp, men icke hade
kärlek, så vore detta mig till intet gagn.
4. Kärleken är tålig och mild. Kärleken avundas icke, kärleken
förhäver sig icke, den uppblåses icke.
5. Den skickar sig icke ohöviskt, den söker icke sitt, den
förtörnas icke, den hyser icke agg för en oförrätts skull.
6. Den gläder sig icke över orättfärdigheten, men har sin glädje i
sanningen.
7. Den fördrager allting, den tror allting, den hoppas allting, den
uthärdar allting.
8. Kärleken förgår aldrig. Men profetians gåva, den skall
försvinna, och tungomålstalandet, det skall taga slut, och
kunskapen, den skall försvinna.
9. Ty vår kunskap är ett styckverk, och vårt profeterande är ett
styckverk;
10. men när det kommer, som är fullkomligt, då skall det försvinna,
som är ett styckverk.
11. När jag var barn, talade jag såsom ett barn, mitt sinne var
såsom ett barns, jag hade barnsliga tankar; men sedan jag blev
man, har jag lagt bort vad barnsligt var.
12. Nu se vi ju på ett dunkelt sätt, såsom i en spegel, men då skola
vi se ansikte mot ansikte. Nu är min kunskap ett styckverk, men
då skall jag känna till fullo, såsom jag själv har blivit till
fullo känd.
13. Så bliva de då beståndande, tron, hoppet, kärleken, dessa tre;
men störst bland dem är kärleken.”
Citera
2009-03-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
"Är Jehovas Vittnen farliga?" frågar TS.

Är Flexbärt en representativ medlem av vittnena är Jehovas i högsta grad farliga, åtminstone på individnivå, svarar jag. Maken till bortarbetad förmåga till självständigt och kritiskt tänkande får man leta länge efter.

Flexbärt är mer självgående och kritisk än du kan förstå.

Men Flexbärt lägger sitt krut på att genomskåda världshärskare, falsk religion och s k "visa män".
Citera
2009-03-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -myself-
[/b][/b]

Men, var inte Gud och jesus dom enda som skulle dömma?

Här går ju Jv in och avgör vem som syndar....

T ex Apg. 25;28, 29 (Rom. 1:24-27: Jud. v. 7) talar om vad Jesus inte godkänner.
Citera
2009-03-08, 14:19
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Hur länge har du tänkt att njuta av livet på jorden.

Det enda du kan är att älta spyer, men det ger dig inget liv, för det krävs det Guds godkännande.

Malaki 3:13-16

13 "Starka har era ord vari mot mig",' har Jehova sagt.
Och ni har sagt: "Vad har vi talat med varandra mot dig?"
14 "Ni har' sagt: 'Det har inget värde att [man] tjänar Gud." Ock vilken vinning [har vi] av att vi har hållit förpliktelsen mot honom och att vi har vandrat missmodigt för härars Jehovas skull?
15 Och nu prisar vi de förmätna lyckliga? Ja, de som bedriva, ondska har byggts upp." Dessutom har de satt Gud på prov ock kommer ständigt undan.'"'
16 Vid den tiden talade de som fruktar Jehova med varandra, var och en med sin kamrat, och Jehova fortsatte att ge akt och lyssna.' Och en minnesbok började skrivas inför honom för dem som fruktar Jehova och för dem som tänker på hans namn."
17 "Och de kommer sannerligen att bli mina"," har härars Jehova sagt, "på den dag då jag frambringar en särskild 'egendom." Och jag skall visa medömkan med dem, alldeles som en man visar medömkan med sin son som tjänar honom
18 Och ni kommer sannerligen att åter se [skillnaden] mellan en rättfärdig och en ondskefulla mellan en som tjänar Gud och en som inte tjänar honom.

Älta spyor? Vet du vad spyor är? Osmält mat som stöts upp igen.

Det är vad du gör, kräks ur dig information du fått av de äldste utan att ha smält den över huvud taget.

Nuså, vi är ju tydligen lite citatkåta här:

"Science can only determine what is, but not what shall be, and beyond its realm, value judgements remain indispensable. Religion, on the other hand, is concerned only with evaluating human thought and actions; it is not qualified to speak of real facts and the relationships between them." - Albert Einstein

Tänk på det nästa gång du påstår att något ur bibeln är vetenskapligt bevisat.

"In religion and politics people's beliefs and convictions are in almost every case gotten at second-hand, and without examination, from authorities who have not themselves examined the questions at issue but have taken them at second-hand from other non-examiners, whose opinions about them were not worth a brass farthing." - Mark Twain

Se där, en annan som uppmärksammat hur sällan religiösa fundamentalister tänker över informationen de fått av andra fundamentalister.
Citera
2009-03-08, 14:21
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Flexbärt är mer självgående och kritisk än du kan förstå.

Men Flexbärt lägger sitt krut på att genomskåda världshärskare, falsk religion och s k "visa män".

På vilket sätt är det självgående att rapa ur sig bibelcitat som svar på varenda fråga? För att inte säga kritiskt?
Citera
2009-03-08, 14:44
Medlem
Citat:
Älta spyor? Vet du vad spyor är? Osmält mat som stöts upp igen.

1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”

Johannes 3:16
"Ty Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde son, för att var och en som utövar tro på honom inte må bli tillintetgjord utan att ha evigt liv."

Försår du?

-----

’Hunden har vänt åter till sina egna spyor, och den badade suggan till att vältra sig i smutsen.’” — 2*Petrus 2:20—22.

Varför kunde aposteln Petrus säga detta? När en person väl får exakt kunskap om Herren Jesus Kristus, börjar han inse behovet av att göra förändringar.
Han kanske slutar upp med att dricka omåttligt, leva omoraliskt, spela hasard eller ägna sig åt andra laster. Genom att han renar sig för att motsvara vad som förväntas av en Jesu Kristi lärjunge undflyr han eller kommer undan ”världens befläckelser”, undan sedvänjor som han fått veta misshagar Gud. Genom att åter bli indragen i sedvänjor som vanärar Gud överger han medvetet vad han vet är rätt.
Hans kunskap om Jesus Kristus och hans av bibeln övade samvete tjänade till en början som en återhållande kraft mot orätt uppförande. När han bryter sig loss från denna hälsosamma återhållande kraft, kan han mycket väl bli ännu värre än han var, innan han slog in på det kristna lärjungaskapets väg.

Han kan gå längre än de människor gör som inte känner rättfärdighetens väg. Detta beror på att hans samvete har blivit befläckat eller till och med bränt — det är som död vävnad. (Jämför 1*Timoteus 4:2.)

Om han aldrig hade lärt känna den rätta vägen, skulle hans dåliga uppförande inte ha varit en sådan fruktansvärd skam för Kristi namn, hans synd inte ha varit lika allvarlig och Guds dom mot honom inte ha behövt vara så sträng. — Jämför Lukas 12:45—48; 1*Timoteus 1:13, 15,*16.
Citera
2009-03-08, 14:46
Medlem
fotos avatar
Citat:
T ex Apg. 25;28, 29
Apg 25 slutar väl med vers 27?
Citera
2009-03-08, 14:47
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”

Johannes 3:16
"Ty Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde son, för att var och en som utövar tro på honom inte må bli tillintetgjord utan att ha evigt liv."

Försår du?

-----

’Hunden har vänt åter till sina egna spyor, och den badade suggan till att vältra sig i smutsen.’” — 2*Petrus 2:20—22.

Varför kunde aposteln Petrus säga detta? När en person väl får exakt kunskap om Herren Jesus Kristus, börjar han inse behovet av att göra förändringar.
Han kanske slutar upp med att dricka omåttligt, leva omoraliskt, spela hasard eller ägna sig åt andra laster. Genom att han renar sig för att motsvara vad som förväntas av en Jesu Kristi lärjunge undflyr han eller kommer undan ”världens befläckelser”, undan sedvänjor som han fått veta misshagar Gud. Genom att åter bli indragen i sedvänjor som vanärar Gud överger han medvetet vad han vet är rätt.
Hans kunskap om Jesus Kristus och hans av bibeln övade samvete tjänade till en början som en återhållande kraft mot orätt uppförande. När han bryter sig loss från denna hälsosamma återhållande kraft, kan han mycket väl bli ännu värre än han var, innan han slog in på det kristna lärjungaskapets väg.

Han kan gå längre än de människor gör som inte känner rättfärdighetens väg. Detta beror på att hans samvete har blivit befläckat eller till och med bränt — det är som död vävnad. (Jämför 1*Timoteus 4:2.)

Om han aldrig hade lärt känna den rätta vägen, skulle hans dåliga uppförande inte ha varit en sådan fruktansvärd skam för Kristi namn, hans synd inte ha varit lika allvarlig och Guds dom mot honom inte ha behövt vara så sträng. — Jämför Lukas 12:45—48; 1*Timoteus 1:13, 15,*16.

Thanks for proving my point.
Citera
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det självgående att rapa ur sig bibelcitat som svar på varenda fråga? För att inte säga kritiskt?

Kan du bara vara otrevlig.

Kännetecknet på Jesu efterföljare är att de har kärlek .... .
Citera
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Hur många som har öppnat sig för mig, tja du, tyvärr för jag inte räkenskap över sådant.
Har som jag skrev många fimiljemedlemmar, släktingar, vänner och bekanta som är JV, och frågor om JV kommer ofta upp, av helt naturliga skäl.
Sedan finns det en del att läsa på nätet, många JV är i svår kris eftersom den inte längre tror att JV har "Sanningen", men inte kan lämna utan att förlora sin familj, och alla sociala kontakter.
Ingen avundsvärd sits att vara i!

Att de hellre öppnar sig för mig än för dig har ingenting med varken din eller min personlighet att göra, eller med vem jag är.

Eller förresten, just detta att jag inte är ett JV, men ändå insatt i JVs läror har väl betydelse.

Om någon av dina vänner hade sagt till dig att de tvivlade på hedningarnas tider-läran, att de tyckte att JV är oärliga i blodfrågan och att läran om slavklassen är högst tveksam, så hade det ju varit din skyldighet att gå och berätta detta för de äldste, för att de skulle kunna "hjälpa" din vän.

Riskfullt att prata med andra JV alltså.

Njae ... Det brukar sluta med att det var en 4-5personer men att man vill att det ska låta som så mycket mer.
Så länge du inte kan berätta hur många vi talar om så tar jag dig med en påse salt

Så länge ingen har syndat så behöver jag inte säga något! Det där har du nog fått om bakfoten ... som mycket annat!
Citera
2009-03-08, 14:49
Medlem
fotos avatar
Citat:
Kan du bara vara otrevlig.

Kännetecknet på Jesu efterföljare är att de har kärlek .... .

Ja kärlek till alla människor. Inte behandla uteslutna annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in