2009-03-08, 09:49
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
1 Tim.5:20 Dem som bedriver synd skall du tillrättavisa inför allas ögon, för att också de andra skall känna fruktan

Jo, det där med fruktan, det gillar sekter som JV. Medlemmarna ska hållas i schack genom fruktan. Fruktan för uteslutning, t.ex.
Citera
2009-03-08, 09:57
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -myself-
[/b][/b]

Men, var inte Gud och jesus dom enda som skulle dömma?

Här går ju Jv in och avgör vem som syndar....

Som du ser av allt jag skrivit så vill Gud att församlingen skall hållas ren och att församlingen "utesluter" syndare. Gud kommer sen att döma hela mänskligheten.
Citera
2009-03-08, 09:59
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Jo, det där med fruktan, det gillar sekter som JV. Medlemmarna ska hållas i schack genom fruktan. Fruktan för uteslutning, t.ex.

Det är vad bibeln säger!
Precis som barn måste lära sig att hålla händerna från varma plattor, så läd dom sig att "frukta" varma plattor...

Det är självfallet inte så att ett JV ska gå omkring o vara rädd... Då har nått gått snett!
Citera
2009-03-08, 10:10
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Det är vad bibeln säger!
Precis som barn måste lära sig att hålla händerna från varma plattor, så läd dom sig att "frukta" varma plattor...

Det är självfallet inte så att ett JV ska gå omkring o vara rädd... Då har nått gått snett!

Det sa jag inte. Jag sa att de ska hållas i schack. Altså styras. Så länge de lyssnar på och blint accepterar har de ingen anledning att vara rädda, men självständigt tänkande och kritik (religioners ärkefiende) leder till rädsla för uteslutning.
Citera
2009-03-08, 10:47
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Inte riktigt. Som vetenskapare är jag fullt beredd att ändra på mina uppfattningar om vetenskapen kommer fram till att något annat bättre förklarar rådande fenomen. Det är skillnaden; ni ignorerar att det ni hävdar är sanning och vetenskapligt bevisat inte ens är vetenskapligt plausibelt.
Där är skillnaden, du litar blint på vetenskapen. Trots att de inte kan ge svar på varför människan har ett inneboende samvete, en vilja att göra rätt, och andlighet. Varför söker alla efter Gud om det inte finns någon? Det går aldrig att förklara bort med evolution...Jag tycker du är riktigt hjärntvättad!

Citat:
Inte bara ignorerar, när ni får svar på tal från någon som faktiskt känner till något om ämnet häver ni ur er någon fånig platityd om att "du har ju redan valt, det är ingen idé att diskutera" och springer iväg med svansen mellan benen. Jag vet, ni vill gärna tro att ni vinner poäng på att sluta diskutera, men med tanke på tidpunkten för er reträtt försäkrar jag er att ni bara framstår som rädda för diskussionen.

Kanske är så att folk inser hur hjärntvättad du är och ger upp!

Citat:
Sen att du uppenbarligen inte fattat vad vetenskap är gör ju inte saken bättre. "Vetenskapligt hjärntvättad." Vet du vad vetenskap är? En samling teorier som samtliga testats och verifierats av hundratals oberoende forskare och visat sig stämma varje gång. En sak är viktig att notera här: Oberoende. Det hänvisas inte till cirkelargument á la: "Det är sant för att det står i bibeln, och eftersom bibeln är guds ord är det som står i bibeln sant."
Det krävs inte heller "tro" för att verifiera en teori. Oberoende.
Vetenskapen är att man tror på saker tills det motbevisas.
Det finns för många ? för att man skall kunna lite fullt ut på den som en vanligt förnuftsbegåvad människa.

Citat:
Så, ska ni hävda att syndafloden skett står det er fritt att hänvisa till bibeln (som ju plagierat Noakhistorien från ett skönlitterärt verk, Gilgamesh-eposet). Att hävda att syndafloden är vetenskapligt bevisad är lögn och förbannad dikt. Ni bevisar det ju själva genom att lägga benen på ryggen så fort någon vetenskapligt analyserar era "bevis".

Jag har bett dig att läsa "Men bibeln hade rätt"... Har du gjort det?
Citera
2009-03-08, 10:49
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Det sa jag inte. Jag sa att de ska hållas i schack. Altså styras. Så länge de lyssnar på och blint accepterar har de ingen anledning att vara rädda, men självständigt tänkande och kritik (religioners ärkefiende) leder till rädsla för uteslutning.

Hållas i schack? Vart har du bevis för det? Det är något du själv har hittat på!
En uteslutning sker kanske en gång vart annat, vart tredje år i de flesta församlingarna! Så att tro att man skulle kunna styra en människa med den intervallen är lika patetisk som att påstå att jorden är platt!
Citera
2009-03-08, 10:55
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
1. Där är skillnaden, du litar blint på vetenskapen. Trots att de inte kan ge svar på varför människan har ett inneboende samvete, en vilja att göra rätt, och andlighet. Varför söker alla efter Gud om det inte finns någon? Det går aldrig att förklara bort med evolution...Jag tycker du är riktigt hjärntvättad!

2. Kanske är så att folk inser hur hjärntvättad du är och ger upp!

3. Vetenskapen är att man tror på saker tills det motbevisas.
Det finns för många ? för att man skall kunna lite fullt ut på den som en vanligt förnuftsbegåvad människa.

4. Jag har bett dig att läsa "Men bibeln hade rätt"... Har du gjort det?

1. Har det med saken att göra? Vi diskuterar huruvida sagan om syndafloden är vetenskapligt bevisad eller ej, att du drar in samvete och en vilja att göra rätt (något evolutionsteorin ger svar på) är bara halmgubbar.

2. Eller så inser de att de inte har så mycket kött på benen som de trott. Det ligger nog bra mycket närmare sanningen.

3. Är det JV-definitionen av vetenskap? En mer allmänt accepterad variant är att samla mätningar och observationer och dra slutsatser som kasseras om andra slutsatser kan dras som bättre förklarar observationerna.
Inte heller detta hör hit, då det inte krävs invecklade teorier som är på gränsen för normala människors förstånd.
Ett exempel: det sas att allt vatten från syndafloden bands upp vid polerna, och jag har visat att isen på polerna som absolut max skulle ge en havsnivåökning på 100 meter. 8748 meter kvar, var är det vattnet?

4. Nej, jag har inte köpt boken än. Antar dock att det är samma upprapningar av argument som Flexbärt gjort här, med lösryckta citat från forskare. Har jag fel?
Citera
2009-03-08, 10:58
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
2 Thessalonikerna 3:6 Nu ger vi er föreskrifter, bröder, i Herren Jesu Kristi namn, att dra er bort från varje broder som vandrar oordentligt och inte enligt den tradition som ni mottog från oss.

1 kor.5: 9-13 Men nu skriver jag till er att sluta upp att vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare, ja, att inte ens äta med en sådan.*För hur kan det vara min sak att döma dem som är utanför? Dömer inte ni dem som är innanför, medan Gud dömer dem som är utanför? ”Avlägsna den onde mannen ur er krets.”
"Broder", japp det står broder. Men om man är utesluten är man ju inte längre broder alltså gäller inte skriftställena, de är alltså ej tillämpliga mot en så kallad utesluten eftersom man då ej lägre är en broder.

Citat:
2 Johannes 10 Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom.
Johannes talar om en viss kategori av f d kristna, som hade förkastat Jesus som Kristus och som aktivt spred denna villfarelse. Alltså om en utesluten ej aktivt sprider propaganda mot tron så ska man ej bete sig enligt skriftstället.
Citera
2009-03-08, 11:00
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:

Jag har bett dig att läsa "Men bibeln hade rätt"... Har du gjort det?
Det var väl du som inte tyckte jag var tillräckligt seriös om jag inte forskar själv, men nu är det så att detta är ett forum och det är här som jag vill ha svar på frågorna inte skaffa böcker som stödjer er, utan du kan gott dela med dig om de tyngsta argumenten angånde syndafloden om du är seriös.
Citera
2009-03-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Om nu 607 mot alla tillgängliga bevis skulle stämma så har man inte kommit 1914 ett dyft närmare. Det finns ingen profetia om några 2520 år. Vad Daniel 4 talar om är "sju tider" som skulle gå fram över Nebukadnessar och som enligt texten också gjorde det. Något annat säger inte texten. Och när Jesus talade om "hedningarnas tider" (Luk. 21:24) så gjorde han inte det med någon hänvisning till någon profetia i GT. Hela föreställningen om 2520 år är en variant av kejsarens nya kläder. Det är Jv, inte Bibeln, som talar om dessa nya kläder. Och de borde de inte göra eftersom Jesus uttryckligen säger att tider och stunder som har samband med Riket inte angår lärjungarna.

Att de sju tiderna motsvarar 2520 år kommer från bibelställena i Uppenbarelseboken som visar att 3 1/2 tid är 1260.
Citera
2009-03-08, 11:11
Medlem
Citat:
Som du ser av allt jag skrivit så vill Gud att församlingen skall hållas ren och att församlingen "utesluter" syndare. Gud kommer sen att döma hela mänskligheten.

Vad är uteslutningsorsakerna enligt verserna du skrev?

Kan människor läsa hjärtan?
Citera
2009-03-08, 11:15
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Det var väl du som inte tyckte jag var tillräckligt seriös om jag inte forskar själv, men nu är det så att detta är ett forum och det är här som jag vill ha svar på frågorna inte skaffa böcker som stödjer er, utan du kan gott dela med dig om de tyngsta argumenten angånde syndafloden om du är seriös.

Näe det var inte jag!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in