2011-06-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
@Sikhander

Det gjorde de. - ”Mediacirkusen” torde ha tagit sin början den 4 mars 2009 då läkaren anhölls.

Den 18 februari hölls det första förhöret med mamman. I detta förhör säger mamman betr. sprutor bl a:
Farmoderns första förhör ägde rum samma dag som mammans förhör 1; den 18 februari 2009, och hon säger:
Farmodern i förhör nr 2 den 24 februari (fortfarande före den mediala cirkusen):
Pappan i förhör 090218, före det Stora Läkarupprorets tid:
Sedan hänvisas också till pappans bror och halvbror som mitt under pågående cirkuskonster förmår att vara lite mer specifika än de chockade och omtumlade föräldrarna: Pappan i förhöret 090218:

Rent allmänt är ju dessa vittnesmål, till att börja med, inte alls samstämmiga. Att flickan får morfin är ju klarlagt och att infarten spolas med NaCl + heparin vet vi också. Inget av de där vittnesmålen bevisar att läkaren gett någonting som skulle vara i paritet med det som det felaktiga provet antyder. Hade det varit så hade ju flickan avlidit mycket tidigare.

Vittnesmålen är alldeles för spretiga för att alla ska ha kunnat sett samma saker.
Citera
2011-06-01, 09:27
Medlem
Bergakungens avatar
Min bedömning och uppfattning (den har jag haft ett tag) att med den typen av vittnesmål TILSAMMANS med att tiopental och morfin i stora mängder har detetekterats ur barnets blodprov, så ser det inte riktigt bra ut för läkaren. Med den "heads-up" avseende datum för utsagorna från Letsdoit kommer ju dessutom gripandet och häktningen i en delvis annorlunda dager.

"Spretiga vittnesmål" (NurseRatched) är bara trams. Om fyra-fem personer i stort sett har sett en liknande sak, samtidigt, från fyra-fem olika förförståelser och fyra-fem olika platser i rummet, så är det snarare tvärtom.
Citera
2011-06-01, 09:40
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
@Letsdoit

Varför sade ingen anhörig i förhör att någon spruta getts i samband med flickans död innan hela fallet var publikt?
Nu har du fått svar av Letsdoit, så nu kan det vara lämpligt att du svarar på varför du kommer med ett uppenbart lögnaktigt påstående försåtligt invävt i en fråga.
Citera
2011-06-01, 09:45
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Du anser alltså att dessa rader ur förhören ger stöd för en massiv överdosering av tiopental före och efter flickans död?
Bättre borde du kunna än att bygga så meningslösa halmdockor. Noterade du inte att Letsdoit svarade på en fråga?
Citera
2011-06-01, 09:56
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Jämför de här tre uppgifterna:

Förhör med narkosläkaren 2009-03-03 (FUP sid 247)

Efter ett tag, jag kan inte komma ihåg hur långt det var, så såg jag att hon var väldigt, väldigt blek - att hon hade en långsam cirkulation och att hon var väldigt, väldigt sjuk. Hon skulle nog inte klara sig länge till. Jag sa inte det här till föräldrarna, det säger man inte men jag bedömde så själv. Då vill föräldrarna att jag ska sätta, att hon ska få mat och jag sa att jag tror inte det är läge att ge henne mat nu utan behöver hon mat senare och hon klarar sig så kan vi göra det men inte nu. Då ville dom absolut ha mat och mat kunde dom bara ge henne genom att vi stoppade en plastslang i näsan som gick ner i magsäcken. Då gjorde jag det, det är inget svårt, det gör våra undersköterskor i vanliga fall men hon och jag vi hjälptes åt att sätta ner den här och lyssnade då naturligtvis att den ligger i magsäcken och så gav jag henne mat, jag kommer inte ihåg vilken typ av mat hon fick eller hur mycket hon fick. Hon fick mat och i samband med det så kunde jag se på övervakningsskåpet att hon började få en konstig hjärtrytm som hon inte hade haft under hela dagen innan. Och sen så slutade eller gick hjärtat långsammare och sen så slutade det att slå och så konstaterade jag att hon var död.

Förhör med Magnus B 2009-03-10 (FUP sid 178-179)

Magnus tillfrågades om han kommer ihåg om [flickan] sondmatades. Han svarade att när de suttit hos [flickan] i ca fem timmar började [mamman] prata om att det var dags för mat till [flickan]. Magnus kommer ihåg att läkaren sade att de kunde försöka med sondmatning. Magnus tror att matningen skulle ske via näsan. [narkosläkaren] bad alla lämna rummet och sträcka på sig ett slag. Efter några minuter blev de inkallade. [narkosläkaren] sade till dem att de försökt att sätta en sond i näsan men att det hämmade den lilla andning som fanns. Av den anledningen blev det ingen sondmatning. Magnus uppgav att han trodde att det var nära att [flickan] skulle dö. Det var långt mellan andetagen. Ibland var det uppehåll på en minut då var hjärtslagen under 50 slag per minut. Detta kunde Magnus se på monitorn som var kopplad till [flickan]. ……

Magnus noterade därefter att [narkosläkaren] gick ut ur rummet och kom tillbaka. Hon hade med sig en spruta på en plåtbricka. [Narkosläkaren] förklarade att innehållet i sprutan var ett kramplösande medel. Biverkningarna av medlet kunde göra att [flickan] inte skulle klara av detta med tanke på att hon var så svag. [Pappan] och [mamman] sade att de ville att [narkosläkaren] skulle ge sprutan till [flickan]. I [flickan]s arm satt en kanyl. [Narkosläkaren] sprutade in vätskan. Magnus uppgav att han stod vid [flickan]s huvud och att [narkosläkaren] stod mittemot. Hon lyssnade på hjärtat samtidigt som hon sprutade in vätskan. Vad Magnus kommer ihåg sprutades inte all vätska in. Efter några sekunder låg [flickan] still. [Narkosläkaren] lyssnade på hjärtat. Magnus observerade att [flickan] snabbt blev vit på kroppen. [Narkosläkaren] sade att [flickan] somnat, att hon var död.

Förhör med Eidunn B-H 2009-03-10 (FUP sid 185)

När Eidunn kom in i sjukrummet fanns nässonden inte kvar. Hon upplevde heller ingen direkt försämring hos [flickan]. Syremättnaden visade ca 40 såsom tidigare även om värdet gick upp och ned vilket det också gjort tidigare. Läkaren vilken med sitt stetoskop lyssnade på [flickan]s hjärt -och pulsljud sade att de inte skulle titta så mycket på skärmen eftersom dessa värden inte stämde. Enligt läkaren var värdena lägre än vad skärmen visade. Eidunn, hennes make Magnus samt Mikael därifrån.
Jo, de uppgifterna tål att jämföras, men de tål också att jämföras med Jeanettes totala minnesförlust när det gäller den eventuella matningens utförande. Det är inte konstigt att förhörsledaren reagerar med irritation och misstro inför den uppgiften och kommer Jeanette att vidhålla den under vittnesförhöret i rättegången så får rätten ta sig en funderare på vad det betyder.
Citera
2011-06-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Bättre borde du kunna än att bygga så meningslösa halmdockor. Noterade du inte att Letsdoit svarade på en fråga?
Åklagarmyndigheten har börjat ett bygge på lös sand. Man har uppenbart bortsett från de stora bristerna i RMVs provtagning och analys (formellt i förhållande till RMVs anvisningar). Sedan har man konstruerat ett scenario baserat på partsinlagor. (Hur har förhören egentligen gått till?)

Min fråga är relevant oavsett.

Bergakungen hade liksom många andra fortfarande har en något anorlunda inställning än som nu hävdas efter att Mörlands utlåtande blev offentligt.

Om man kan få så knapphändig teknisk bevisning ihop med vittnesmål som kan beskriva vad som helst i denna miljö till en fällande dom i detta fall måste rättssäkerheten vara helt sidosatt.

Jag är mycket förvånad över att det finns jurister som påstår sig vara insatta i normala rutiner som beskriver utredningen som i nivå med normal kvalitet.
Citera
2011-06-01, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Min bedömning och uppfattning (den har jag haft ett tag) att med den typen av vittnesmål TILSAMMANS med att tiopental och morfin i stora mängder har detetekterats ur barnets blodprov, så ser det inte riktigt bra ut för läkaren. Med den "heads-up" avseende datum för utsagorna från Letsdoit kommer ju dessutom gripandet och häktningen i en delvis annorlunda dager.

"Spretiga vittnesmål" (NurseRatched) är bara trams. Om fyra-fem personer i stort sett har sett en liknande sak, samtidigt, från fyra-fem olika förförståelser och fyra-fem olika platser i rummet, så är det snarare tvärtom.

Javisst kan man tycka att det jag skriver är trams men inget av dessa vittnesmål antyder ju att en stor dos av tiopental ges kort innan det att flickan avlider. (Det man beskriver är ju spolningar av infarten, eftersom flickan allmäntillstånd inte försämras märkbart förrän minuten, möjligen minuterna innan 22.02, det vittnesmålen beskriver inträffar ju senast en halvtimme innan flickan avlider)

Därför kan ingen händelse, som vittnesmålen beskriver, förenas med det höga koncentrationen i flickans blod som provet, enligt analysen, skulle innehålla, eftersom flickan i så fall skulle ha avlidit mycket tidigare än vad samma vittnesmål påstår.

Möjligen skulle farmoderns vittnesmål kunna tolkas som att hon får något "i armvecket" men eftersom Magnus beskriver att flickan, vid samma tid, får en "injektion" (som alltså beskrivs som ett skolexempel på ett "kurrprov") i en slang, är dessa två vittnesmål inte konsekventa utan den enda rimliga tolkningen är att de beskriver samma sak.

Tar man dessutom i beaktande att ingen annan anger att hon får något "i armvecket" så kan tolkningen bara bli att Magnus beskrivning är den som ligger närmast det verkliga händelseförloppet.
Senast redigerad av NurseRatched 2011-06-01 kl. 12:07.
Citera
2011-06-01, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det är inte konstigt att förhörsledaren reagerar med irritation och misstro inför den uppgiften och kommer Jeanette att vidhålla den under vittnesförhöret i rättegången så får rätten ta sig en funderare på vad det betyder.
Är det bra förhörsteknik att reagera med irritation? Har svensk polis rätt att uppträda hotfullt mot vittnen eller misstänkta som inte på något sätt angriper tjänstemannen?
Citera
2011-06-01, 11:30
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Är det bra förhörsteknik att reagera med irritation? Har svensk polis rätt att uppträda hotfullt mot vittnen eller misstänkta som inte på något sätt angriper tjänstemannen?
Rätt och rätt. Så länge inte polisen uttalar hotelser om fysiskt våld så sitter de säkert i båten rent juridiskt, sedan kan det ju vara olämpligt att bete sig illa men det är en annan sak. Den som känner sig illa behandlad kan ju alltid JO-anmäla. *fniss*

Så ja, en polis som förhör någon får skrika, spänna ögonen i, vara irriterad, avbryta och göra vad polismannen vill. Fullt lagligt.
Citera
2011-06-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Rätt och rätt. Så länge inte polisen uttalar hotelser om fysiskt våld så sitter de säkert i båten rent juridiskt, sedan kan det ju vara olämpligt att bete sig illa men det är en annan sak. Den som känner sig illa behandlad kan ju alltid JO-anmäla. *fniss*

Så ja, en polis som förhör någon får skrika, spänna ögonen i, vara irriterad, avbryta och göra vad polismannen vill. Fullt lagligt.
Ok, ungefär som jag trodde...

Huvudpoängen för mig är att jag uppfattar det som att samtliga förhörsledare här verkar jobba för att få vittnena emot sig. Inställningen verkar vara att alla på avdelningen har medverkat iaf passivt i att dölja det misstänkta brottet. Jag skulle tippa att denna utredning hade vunnit oerhört på om polisen hade haft den rimliga inställningen att personalen som vittnat i huvudsak inte försökte dölja något.

Sen fick man uppenbarligen ingen bra start så som gripandet upplevdes...
Citera
2011-06-01, 11:57
Medlem
KluvenTungas avatar
Då utredarna inte varit precisa i sina frågeställningar, än mindre med stöd av sina (följd)frågor valt att följa upp möjliga "a-ha"-material, blir det svårt att dra någon särskild slutsats av vittnesutsagorna som beskriver tillförsel av "något" då det inte går att avgöra om det rörde sig om ngt "förbjudet" framför det frekvent använda NaCl.

Jag har tidigare i tråden visat på förhörens upplägg i detta stycket, här.

Ett vittnesmål som beskriver att läkaren givit något är (eller iallafall bör vara) av begränsat juridiskt värde. Det tillhör sas. normala betraktelser utifrån vad som förväntas hända i motsvarande vårdsituation. En läkare som i ett avslut som detta inte skulle synas ge något under motsvarande tidsrymd, hade varit mer iögonfallande än läkaren som givit nåt. Någon medicinare får rätta mig om jag har fel här. Övriga är förstås också välkomna med synpunkter.
Citera
2011-06-01, 12:33
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:

Sen fick man uppenbarligen ingen bra start så som gripandet upplevdes...
Gripandet gick helt korrekt till. Poliserna var civilklädda och såg till att ta gripandet enskilt i ett rum. Lindén vägrade att följa med i någon sorts märklig hybris (bara det ger ju ett skyldigt intryck). Poliserna ägnade mycket tid och kraft åt att övertala henne att följa med. Med en vanlig medborgare misstänkt för mord hade man inte haft lika mycket tålamod utan det hade blivit en pistol under hakan och handbojor på ryggen. Lindén behandlades alltså mycket mildare än vad misstänkta brottslingar blir och ddet har nog aldrig tidigare förekommit i svensk kriminalhistoria att en misstänkt mördare blivit behandlad med sådana silkesvantar som hon blivit.

JO har för övrigt granskat gripandet och kommit fram till att det skett helt korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga

Ett vittnesmål som beskriver att läkaren givit något är (eller iallafall bör vara) av begränsat juridiskt värde. Det tillhör sas. normala betraktelser utifrån vad som förväntas hända i motsvarande vårdsituation. En läkare som i ett avslut som detta inte skulle synas ge något under motsvarande tidsrymd, hade varit mer iögonfallande än läkaren som givit nåt. Någon medicinare får rätta mig om jag har fel här. Övriga är förstås också välkomna med synpunkter.
Det är också på det som Lindén kommer att bli friad. Att det helt enkelt inte går att bevisa vad hon injicerat i offret. Man måste tänka på att bevisningen i ett mål där en läkare är åtalad för mord i tjänsten är skyhöga.
Senast redigerad av Anonymflashbackare 2011-06-01 kl. 12:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in