2010-02-05, 15:42
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Sidorna 211-213 har du uppenbarligen hoppat över, där framgår tydligt att den aktuella USKan sett läkaren ge något i en spruta med okänt innehåll. Har inte hunnit kolla resten av FUPen, ville direkt kolla detta då dina påståenden i denna del var så absurda (att åkl skulle åberopa ett vittne till strykande av något denne inte nämnt i förhör).

kanske en spruta med koksaltlösning? Det ska ju hursomhelst vara lätt att känna igen
tiopental på dess gulaktiga färg, så det borde väl USKan ha noterat i alla fall?

Eller så gömde läkaren sprutan i handen ända tills hon snek fram och gav den till barnet.
En spruta med en dödscocktail av både tiopental och morfin nog för att döda en tradarchaffis
(eller fyra). Hon visste väl antagligen att hon inte hade så lång tid på sig innan barnet skulle
dö av sig själv, så det gällde att ta i ordentligt när hon ändå fick chansen inför alla vittnen.

Never underestimate a doctors sneakiness.
Citera
2010-02-05, 15:45
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dre
Fanns inga som helst skäl att storma in på det vis som skedde oavsett dina infantila "rubriker".

Kan du vara så vänlig och beskriva detta "instormande" som du menar har ägt rum.
Citera
2010-02-05, 15:52
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag är ruggigt trött på att det aldrig kommer minsta lilla antydan till självkritik när det gäller behandlingsmisstag och felaktigheter. Jag fattar att man inte kan hålla på med sjukvård utan att det görs fel, men för de som drabbas är det inte en dålig dag på arbetet, det kan bli värre än så.

Det kanske inte begås så många misstag som du tror, folk skadas o dör kanske av andra orsaker än av misstag av personal.
Senast redigerad av rogerk 2010-02-05 kl. 15:59.
Citera
2010-02-05, 15:57
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det är skönt att inte all media hänger på den hysteriska DN-kampanjen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/oisincantwell/article6530345.ab

Määäh... Hur trovärdiga är kvällspressen då? Fråga Bananen. Han vet.
Citera
2010-02-05, 15:58
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
kanske en spruta med koksaltlösning? Det ska ju hursomhelst vara lätt att känna igen
tiopental på dess gulaktiga färg, så det borde väl USKan ha noterat i alla fall?

Eller så gömde läkaren sprutan i handen ända tills hon snek fram och gav den till barnet.
En spruta med en dödscocktail av både tiopental och morfin nog för att döda en tradarchaffis
(eller fyra). Hon visste väl antagligen att hon inte hade så lång tid på sig innan barnet skulle
dö av sig själv, så det gällde att ta i ordentligt när hon ändå fick chansen inför alla vittnen.

Never underestimate a doctors sneakiness.

Det jag avsåg med mitt inlägg var att påvisa att Ornulfs tvärsäkra uttalanden angående vad utrednignen visar, i detta fall angående vad USKan sett, förtjänades att tas med en nypa salt.
Citera
2010-02-05, 15:59
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Määäh... Hur trovärdiga är kvällspressen då? Fråga Bananen. Han vet.

Nu var väl det där en krönika och då handlar det ju bara om en persons tyckande, så det där på Aftonbladet har väl samma värde som motsvarande tyckande från DN.
Citera
2010-02-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vill du vänligen länka till de dokument du hänvisar till.

http://sentencing.typepad.com/files/ohio-new-lethal-injection-plan.pdf
Citera
2010-02-05, 16:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Det kanske inte begås så många misstag som du tror, folk skadas o dör kanske av andra orsaker än av misstag av personal.

Det jag vänder mig emot är den här mentala patellarreflexen, att man omedelbart idiotförklarar den som har ett budskap man inte sympatiserar med (Ingen är riktigt felfri, inte ens Bergakungen). Jag tror egentligen inte att det förekommer särskilt många misstag, men det är symtomatiskt att resonerandet runt det här fallet har fokuserat stenhårt på misstag och fel på åklagarens sida.
Senast redigerad av Bergakungen 2010-02-05 kl. 16:16.
Citera
2010-02-05, 16:11
Medlem
Citat:
Kan du vara så vänlig och beskriva detta "instormande" som du menar har ägt rum.
Enligt JO-anmälan hämtade fem poliser läkaren på salen hon arbetade. Läkaren förvägrades att lämna över till en kollega och en av poliserna skall ha vägrat att svara på varför hon hämtades och sagt att det vet du själv.
Citera
2010-02-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det jag vänder mig emot är den här mentala patellarreflexen, att man omedelbart idiotförklar den som har ett budskap man inte sympatiserar med (Ingen är riktigt felfri, inte ens Bergakungen). Jag tror egentligen inte att det förekommer särskilt många misstag, men det är symtomatiskt att resonerandet runt det här fallet har fokuserat stenhårt på misstag och fel på åklagarens sida.

Jag tycker inte att alla läkare är felfria - långt därifrån. Men i just det här specifika fallet skall ju egentligen saltinfusionen sättas i centrum utifrån ett medicinskt - det är det stora misstaget/felgreppet här. Ur ett juridiskt perspektiv är det ju alldeles solklart att åklagaren inte har kunnat hantera den här svåra materian vare sig som substans eller som process mot vården.
Citera
2010-02-05, 16:24
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Det jag avsåg med mitt inlägg var att påvisa att Ornulfs tvärsäkra uttalanden angående vad utrednignen visar, i detta fall angående vad USKan sett, förtjänades att tas med en nypa salt.

Det förstod jag också. Men om du läser vad jag skrev en gång till (förutom min ironisering).
Hur troligt är det att en USKa inte skulle känna igen en gulaktig vätska
som tiopental i en spruta och istället säga "okänt innehåll" typ?
Eller har åklagaren redan detaljfrågat USKan detta?
Citera
2010-02-05, 16:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det förstod jag också. Men om du läser vad jag skrev en gång till (förutom min ironisering).
Hur troligt är det att en USKa inte skulle känna igen en gulaktig vätska
som tiopental i en spruta och istället säga "okänt innehåll" typ?
Eller har åklagaren redan detaljfrågat USKan detta?

Är du bekant med förräderi, grupptillhörighet, lojalitetskonflikter?

Ett vittnesmål från en kollega, mot en kollega kan vara något oerhört. Fundera på hur mycket som krävs bara för att säga så här mycket motr en (sannolikt) respekterad arbetskamrat som man arbetar tillsammans med på en regelbunden basis. Det måste dessutom vara alldeles uppenbart för USK:an vad vittnesnmålet kan innebära, för henne själv och för läkaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in