Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Ok, ungefär som jag trodde...
Huvudpoängen för mig är att jag uppfattar det som att samtliga förhörsledare här verkar jobba för att få vittnena emot sig. Inställningen verkar vara att alla på avdelningen har medverkat iaf passivt i att dölja det misstänkta brottet. Jag skulle tippa att denna utredning hade vunnit oerhört på om polisen hade haft den rimliga inställningen att personalen som vittnat i huvudsak inte försökte dölja något.
Sen fick man uppenbarligen ingen bra start så som gripandet upplevdes...
Jag tror att du menar "Jobbar för att få Jeanette emot sig".
(Jag ber alla minnas att Jeanette är stressad, nervös och har flera lojaliteter samtidigt, inte minst mot sig själv och sitt eget arbete).
Har hon talat med någon rådgivare har hon sannolikt fått rådet att svara på frågor och inte tala om onödigheter. Detta är inget vidare bra råd att ge till en förhörsovan person om man betänker att den första frågan (efter de fomella) alltid är "
Du var närvarande vid..., det vet vi. Berätta med egna ord om vad som hände, så tar jag eventuella frågor efteråt" (eller något liknande detta). Om det är så att Jeanette verkar "inte minnas" eller i allmänhet svarar litet undvikande och ofullständigt på frågor, medan det finns tydliga vittnesuppgifter från de övriga, så kommer man antagligen att stressa Jeanette litet mer än vad som är vanligt ens i ett sådant här fall, så är det.
Problemet här är nog mest att Jeanette inte direkt ger en klar och begriplig historia utan större luckor eller tveksamheter. Att förhör nummer två tar fram något som borde kommit rätt enkelt ur förhör ett är ju kanske inte bara förhörsledarens sak?
Anonymflashbackare lyfter fram att det som kommer att fria läkaren är att det är svårt att placera en dödande spruta i läkarens hand (bildligt talat). Nu skall vi väl vänta på förhandling och förhören i denna innan man säger bu eller bä, men det är ett av kraven för en fällande dom i detta. Förekomsten av en dödande mängd tiopental torde bli nästa del i beviskedjan.