2011-06-01, 12:51
  #11401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Gripandet gick helt korrekt till. Poliserna var civilklädda och såg till att ta gripandet enskilt i ett rum. Lindén vägrade att följa med i någon sorts märklig hybris (bara det ger ju ett skyldigt intryck). Poliserna ägnade mycket tid och kraft åt att övertala henne att följa med. Med en vanlig medborgare misstänkt för mord hade man inte haft lika mycket tålamod utan det hade blivit en pistol under hakan och handbojor på ryggen. Lindén behandlades alltså mycket mildare än vad misstänkta brottslingar blir och ddet har nog aldrig tidigare förekommit i svensk kriminalhistoria att en misstänkt mördare blivit behandlad med sådana silkesvantar som hon blivit.

JO har för övrigt granskat gripandet och kommit fram till att det skett helt korrekt.
Nu verkar det än dock som i alla fall personalen på avdelningen inte upplevde gripandet som juste precis som jag skrev. Lite pikant är att EB gick ut och bad om ursäkt för polisens agerande. Jag undrar om inte detta var en av anledningarna till att PC tog över.

Det vore fortsatt intressant med synpunkter på framgångsrik förhörsteknik i aktuell situation.

Om jag bevittnar ett knivdråp på stan' men inte uppfattar situationen och blir förhörd av polisen närmre ett halvår senare. Verkar det vettigt att förhörsledaren skall uppträda med irritation över att jag är osäker på detaljer och minnesbilder dyker upp allt efter som?
__________________
Senast redigerad av nono2 2011-06-01 kl. 12:57.
Citera
2011-06-01, 13:01
  #11402
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Ok, ungefär som jag trodde...

Huvudpoängen för mig är att jag uppfattar det som att samtliga förhörsledare här verkar jobba för att få vittnena emot sig. Inställningen verkar vara att alla på avdelningen har medverkat iaf passivt i att dölja det misstänkta brottet. Jag skulle tippa att denna utredning hade vunnit oerhört på om polisen hade haft den rimliga inställningen att personalen som vittnat i huvudsak inte försökte dölja något.

Sen fick man uppenbarligen ingen bra start så som gripandet upplevdes...

Jag tror att du menar "Jobbar för att få Jeanette emot sig".

(Jag ber alla minnas att Jeanette är stressad, nervös och har flera lojaliteter samtidigt, inte minst mot sig själv och sitt eget arbete).

Har hon talat med någon rådgivare har hon sannolikt fått rådet att svara på frågor och inte tala om onödigheter. Detta är inget vidare bra råd att ge till en förhörsovan person om man betänker att den första frågan (efter de fomella) alltid är "Du var närvarande vid..., det vet vi. Berätta med egna ord om vad som hände, så tar jag eventuella frågor efteråt" (eller något liknande detta). Om det är så att Jeanette verkar "inte minnas" eller i allmänhet svarar litet undvikande och ofullständigt på frågor, medan det finns tydliga vittnesuppgifter från de övriga, så kommer man antagligen att stressa Jeanette litet mer än vad som är vanligt ens i ett sådant här fall, så är det.

Problemet här är nog mest att Jeanette inte direkt ger en klar och begriplig historia utan större luckor eller tveksamheter. Att förhör nummer två tar fram något som borde kommit rätt enkelt ur förhör ett är ju kanske inte bara förhörsledarens sak?

Anonymflashbackare lyfter fram att det som kommer att fria läkaren är att det är svårt att placera en dödande spruta i läkarens hand (bildligt talat). Nu skall vi väl vänta på förhandling och förhören i denna innan man säger bu eller bä, men det är ett av kraven för en fällande dom i detta. Förekomsten av en dödande mängd tiopental torde bli nästa del i beviskedjan.
Citera
2011-06-01, 13:03
  #11403
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Nu verkar det än dock som i alla fall personalen på avdelningen inte upplevde gripandet som juste precis som jag skrev. Lite pikant är att EB gick ut och bad om ursäkt för polisens agerande. Jag undrar om inte detta var en av anledningarna till att PC tog över.

Det vore fortsatt intressant med synpunkter på framgångsrik förhörsteknik i aktuell situation.

Om jag bevittnar ett knivdråp på stan' men inte uppfattar situationen och blir förhörd av polisen närmre ett halvår senare. Verkar det vettigt att förhörsledaren skall uppträda med irritation över att jag är osäker på detaljer och minnesbilder dyker upp allt efter som?

Det kan vara både begripligt och kanske lämpligt att trissa dig en smula om det är din kollega (eller som i det här fallet arbetskamrat och chef) som är misstänkt för knivandet, och ni var på lunch tillsammans.

Det kan du nog förstå innerst inne.
Citera
2011-06-01, 13:14
  #11404
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan vara både begripligt och kanske lämpligt att trissa dig en smula om det är din kollega (eller som i det här fallet arbetskamrat och chef) som är misstänkt för knivandet, och ni var på lunch tillsammans.

Det kan du nog förstå innerst inne.

Men speciellt då skulle det väl ligga i polisens intresse att INTE ytterligare "trissa upp" mig, utan i stället försöka charma mig för att få en så detaljerad redogörelse över mina iaktagelser som möjligt?

Det är ju liksom ingen idé att antagonisera ett potentiellt _vittne_. (Inte för att jag ser någon större idé i att antagonisera en misstänkt heller i de flesta fall.)
Citera
2011-06-01, 13:28
  #11405
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Men speciellt då skulle det väl ligga i polisens intresse att INTE ytterligare "trissa upp" mig, utan i stället försöka charma mig för att få en så detaljerad redogörelse över mina iaktagelser som möjligt?

Det är ju liksom ingen idé att antagonisera ett potentiellt _vittne_. (Inte för att jag ser någon större idé i att antagonisera en misstänkt heller i de flesta fall.)

Det är kanske en livets stora gåtor att vi inte har samma åsikt i detta.

Men resonerandet från somliga förhörsledare kan mycket väl gå i din riktning, andra arbetar med att ruska om dig och få dig att förstå att man inte kommer att acceptera vilka uttalanden som helst. De skickliga förhörsledarna kan arbeta med båda greppen, de riktigt duktiga nära på samtidigt...

Jag tror helt enkelt att vi får inse att det finns ett par strategier, där bestämt uppträdande och kritisk attityd är en modell. Att ha som princip att alltid vara vänlig mot alla vittnen, vad de än säger tror jag inte blir särskilt ändamålsenlig.
Citera
2011-06-01, 13:37
  #11406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan vara både begripligt och kanske lämpligt att trissa dig en smula om det är din kollega (eller som i det här fallet arbetskamrat och chef) som är misstänkt för knivandet, och ni var på lunch tillsammans.

Det kan du nog förstå innerst inne.
Antar att du menar "anpassa sanningen".

Mitt intryck är hur som att utredningen jobbar ineffektivt om syftet är att komma runt detta. Det kan inte vara svårare att begripa att vissa fall funkar lirkanden bättre än hotfullt uppträdande.

Edit: Ser att du delvis redan kommenterat detta. Jag har mycket riktigt svårt att förstå att polisen lyckas så dåligt med att få något ur en person som borde vara "enkel att hantera" i denna situation.
__________________
Senast redigerad av nono2 2011-06-01 kl. 13:48.
Citera
2011-06-01, 13:45
  #11407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet här är nog mest att Jeanette inte direkt ger en klar och begriplig historia utan större luckor eller tveksamheter. Att förhör nummer två tar fram något som borde kommit rätt enkelt ur förhör ett är ju kanske inte bara förhörsledarens sak?
Uppgiften att få ut något måste i huvudsak ändå ligga på de som leder utredningen. Som du förstår anser inte jag att förhörsledaren gav JN tillräcklig möjlighet att i det första förhöret förstå vad som avsågs. Polisen måste väl anpassa sig till situationen att människor utan uppsåt missar saker under stress och förstå att ett mer välvilligt uppträdande i vissa sammanhang ger bättre resultat?

Det känns inte särskilt proffsigt om man bara vill ge efterslängar hit och dit för att man tycker att man fått ett komplicerat ämne att utreda. Förhörsledarna verkar mycket dåligt pålästa med tanke på situationen.
__________________
Senast redigerad av nono2 2011-06-01 kl. 13:49.
Citera
2011-06-01, 13:55
  #11408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Gripandet gick helt korrekt till. Poliserna var civilklädda och såg till att ta gripandet enskilt i ett rum. Lindén vägrade att följa med i någon sorts märklig hybris (bara det ger ju ett skyldigt intryck). Poliserna ägnade mycket tid och kraft åt att övertala henne att följa med..

Kanske för att hon var ( enda? ) ansvariga läkaren på avdelningen och var mitt inne i sin rond. En läkare kan inte bara släppa allt de har i händerna som en kommunalarbetare och sticka mitt i ronden utan att göra en överlämning.

Men det är väl en mindre bagatell i polisens och juridikens ögon om patienter börjar dö som flugor för att man bara rycker läkaren och går därifrån.
Citera
2011-06-01, 14:05
  #11409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Då utredarna inte varit precisa i sina frågeställningar, än mindre med stöd av sina (följd)frågor valt att följa upp möjliga "a-ha"-material, blir det svårt att dra någon särskild slutsats av vittnesutsagorna som beskriver tillförsel av "något" då det inte går att avgöra om det rörde sig om ngt "förbjudet" framför det frekvent använda NaCl.

Jag har tidigare i tråden visat på förhörens upplägg i detta stycket, här.

Ett vittnesmål som beskriver att läkaren givit något är (eller iallafall bör vara) av begränsat juridiskt värde. Det tillhör sas. normala betraktelser utifrån vad som förväntas hända i motsvarande vårdsituation. En läkare som i ett avslut som detta inte skulle synas ge något under motsvarande tidsrymd, hade varit mer iögonfallande än läkaren som givit nåt. Någon medicinare får rätta mig om jag har fel här. Övriga är förstås också välkomna med synpunkter.

Naturligtvis är det så. Att vårda en moribund patient utan att ge något vore nog inte i linje med lagens bokstav. Man kan nog säga att det vore straffbart att inte ge ångestlindrande och/eller smärtstillande läkemedel.

Det är ju självklart att sådant inte kan ha något bevisvärde. Ett vittnesmål där något bevisligen ges och flickan avlider sekunderna efter detta vore ju i och för sig en indikation på att man ger en dödande injektion (men egentligen inte mer än en indicie, patienten kan ju avlida av någon annan orsak) men några sådana vittnesmål finns ju inte.
Citera
2011-06-01, 14:07
  #11410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-W
Kanske för att hon var ( enda? ) ansvariga läkaren på avdelningen och var mitt inne i sin rond. En läkare kan inte bara släppa allt de har i händerna som en kommunalarbetare och sticka mitt i ronden utan att göra en överlämning.

Men det är väl en mindre bagatell i polisens och juridikens ögon om patienter börjar dö som flugor för att man bara rycker läkaren och går därifrån.

Även om hon inte var ensam överläkare, så äventyrade hannes frånvaro säkert pateientsäkerheten. De andra läkarna kan ju inte dela på sig . . . . . .
Citera
2011-06-01, 14:11
  #11411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan vara både begripligt och kanske lämpligt att trissa dig en smula om det är din kollega (eller som i det här fallet arbetskamrat och chef) som är misstänkt för knivandet, och ni var på lunch tillsammans.

Det kan du nog förstå innerst inne.

Ja men denna liknelse haltar ju betänkligt! Det chefen gör är ju något extraordinärt (man kan ju inte anse att det är speciellt vanligt att chefer går omkring och knivar folk, inte i den utsträckningen att det är en rutinåtgärd i alla fall) medan uskan ombeds att försöka erinra sig de mest, för henne, alldagliga händelser.

Det kan du nog förstå innerst inne.
Citera
2011-06-01, 14:16
  #11412
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst kan man tycka att det jag skriver är trams men inget av dessa vittnesmål antyder ju att en stor dos av tiopental ges kort innan det att flickan avlider. (Det man beskriver är ju spolningar av infarten, eftersom flickan allmäntillstånd inte försämras märkbart förrän minuten, möjligen minuterna innan 22.02, det vittnesmålen beskriver inträffar ju senast en halvtimme innan flickan avlider)

Därför kan ingen händelse, som vittnesmålen beskriver, förenas med det höga koncentrationen i flickans blod som provet, enligt analysen, skulle innehålla, eftersom flickan i så fall skulle ha avlidit mycket tidigare än vad samma vittnesmål påstår.

Möjligen skulle farmoderns vittnesmål kunna tolkas som att hon får något "i armvecket" men eftersom Magnus beskriver att flickan, vid samma tid, får en "injektion" (som alltså beskrivs som ett skolexempel på ett "kurrprov") i en slang, är dessa två vittnesmål inte konsekventa utan den enda rimliga tolkningen är att de beskriver samma sak.

Tar man dessutom i beaktande att ingen annan anger att hon får något "i armvecket" så kan tolkningen bara bli att Magnus beskrivning är den som ligger närmast det verkliga händelseförloppet.
Du slirar så mycket på sanningen så ofta orkar man inte bry sig, men nu går du för långt. Det finns ingen Magnus som beskrivit en injektion i en slang. Magnus B talar om att det satt en kanyl i flickans arm och att läkaren sprutade in vätskan. Magnus H har inget om detta att berätta. Han fick budet om dödsfallet en och enhalv timma efter att han åkt hem.

Kan vi inte lite grann hålla oss till faktiska uppgifter så blir tråden endast en stor trolldeg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in