2011-05-13, 22:48
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Vad jag tycker är skrämmande är att man bygger ett åtal på sådan här rappakalja. Tre personer som inte vet vad de talar om och som inte förstår varandra.

Vad är det som är så intressant då?
Det förstår du väl? Kan inte någon som du förklara hur det kan bli såhär så är det upplagt för att misstänka ett mycket fult trixande.
Citera
2011-05-14, 16:58
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Att döma av vissa datalistor så har sprutpumpen stängts av innan L avlider, eller i vart fall före kl. 22.02 - och detta borde föranleda tråddeltagarna att formulera nya, friska hypoteser.

Hypotes 1 på detta tema: Barnets död timades med nattpersonalens ankomst, och den förhatliga pappersexercisen sökte någon klara av så snart som möjligt (JN som skulle ha slutat kl. 21:30?).

Hypotes 2: Datorns realtidsklocka fungerade inte.

Hypotes 3: Morfinpumpen stängdes av tidigare för att...

Förhör 2 med JN 090617:
Hypotes 2 kan vi skrota. Så mycket måste vi hata slumpen så vi utesluter möjligheten att datorns klocka gick exakt så mycket efter att apparatavslutet inföll precis med den minut flickan blev dödförklarad.

Hade gärna sett att en insatt kom med en rimlig förklaring innan vi skall misstänka det värsta. Kommer det ingen sådan förklaring så ser jag två huvudlinjer i andra hypoteser.

1. Av någon anledning har den officiella dödstidpunkten valts efter tidpunkten för apparatavslut i Clini Soft. Här vet jag inte hur det är med vittnesmål. Missminner jag mig inte helt så omnämns klockslag för födsel högt i rummet men det vore märkvärdigt om tidpunkten för dödförklaring ropades ut på samma sätt.

2. Hela datalistan från Clini Soft är en fejk och en efterhandskonstruktion där konstruktören har klantat sig och av misstag satt den officiella dödtidspunkten som tidpunkten som apparatavslut.

Som sagt ser jag hellre en ”naturlig” förklaring till tidpunkten för apparatavslutet för jag har inget moraliskt problem med en barmhärtighetsgärning men svårt för alltför avancerade mörkläggningsaktioner. Man skall stå för det man gör.
Citera
2011-05-14, 17:33
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Hypotes 2 kan vi skrota. Så mycket måste vi hata slumpen så vi utesluter möjligheten att datorns klocka gick exakt så mycket efter att apparatavslutet inföll precis med den minut flickan blev dödförklarad.

Hade gärna sett att en insatt kom med en rimlig förklaring innan vi skall misstänka det värsta. Kommer det ingen sådan förklaring så ser jag två huvudlinjer i andra hypoteser.

1. Av någon anledning har den officiella dödstidpunkten valts efter tidpunkten för apparatavslut i Clini Soft. Här vet jag inte hur det är med vittnesmål. Missminner jag mig inte helt så omnämns klockslag för födsel högt i rummet men det vore märkvärdigt om tidpunkten för dödförklaring ropades ut på samma sätt.

2. Hela datalistan från Clini Soft är en fejk och en efterhandskonstruktion där konstruktören har klantat sig och av misstag satt den officiella dödtidspunkten som tidpunkten som apparatavslut.

Som sagt ser jag hellre en ”naturlig” förklaring till tidpunkten för apparatavslutet för jag har inget moraliskt problem med en barmhärtighetsgärning men svårt för alltför avancerade mörkläggningsaktioner. Man skall stå för det man gör.

jag tror på ettan.

Och eftersom jag lever i en värld av TV och film så gör dom i alla fall det i amerikanska
filmer och TV-serier. Ropar ut tiden för dödsögonblicket. Typ när dom stänger av
maskinerna och slutar ge hjärtmassage/el-chocker och dylikt.

Men om det sedan sker i verkligheten vet jag inte. Har lite svårt att tänka mig
att man gör det i ett rum fullt med anhöriga. I alla fall i Sverige.

Jag ser faktiskt inget konspiratoriskt i att man slår av maskinerna och anger
tiden för död i samband med det. Men finns det inte vittnesuppgifter som pekar
på att pumpen gick ett tag? Orkar inte leta just nu, men nog var det väl så?

Och när det gäller just Magnus vittnesmål så måste jag ju säga att OM det stämmer
så är det ju helt åt helvete. Eller ja, egentligen inte, eftersom jag inte är emot
dödshjälp i fall som dessa. Men då kan hon ju erkänna detta ihop med föräldrarna
(som ju antagligen i så fall var dom som drev på om det hela)

Men det känns lite FÖR perfekt... lite FÖR övertydligt. Också ihop med att
allting blev offentligt i tidningarna och alla helt plötsligt förstod vad hon anklagades
för. Och ska man ta Magnus vittnesmål fullt ut så borde då även föräldrarna
åtalas för anstiftan/medhjälp. Egentligen alla på salen eftersom det uppenbarligen
var helt tydligt vad som hände och att VL också förklarade vad hon gjorde.
Citera
2011-05-14, 17:52
Medlem
eloges avatar
Jag har varit väldigt frågande till Bergakungens förslag att åklagaren har ett kort i rockärmen som inte riktigt syns i stämningsansökan, men här finns faktiskt ett sådant kort. Möjligen finns det fler sådana kort.

Förväntar mig nu att de ivrigaste läkarstödjarna förklarar detta med Clini Soft och inte försöker tiga ihjäl det. Är det inte lite lustigt att dödförklaringen 22:02 sammanfaller med apparatavslut 22:02?
Lite lustigt eller mycket tragiskt? Välj själv.
Citera
2011-05-14, 18:12
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
jag tror på ettan.

Och eftersom jag lever i en värld av TV och film så gör dom i alla fall det i amerikanska
filmer och TV-serier. Ropar ut tiden för dödsögonblicket. Typ när dom stänger av
maskinerna och slutar ge hjärtmassage/el-chocker och dylikt.

Men om det sedan sker i verkligheten vet jag inte. Har lite svårt att tänka mig
att man gör det i ett rum fullt med anhöriga. I alla fall i Sverige.

Jag ser faktiskt inget konspiratoriskt i att man slår av maskinerna och anger
tiden för död i samband med det. Men finns det inte vittnesuppgifter som pekar
på att pumpen gick ett tag? Orkar inte leta just nu, men nog var det väl så?

Och när det gäller just Magnus vittnesmål så måste jag ju säga att OM det stämmer
så är det ju helt åt helvete. Eller ja, egentligen inte, eftersom jag inte är emot
dödshjälp i fall som dessa. Men då kan hon ju erkänna detta ihop med föräldrarna
(som ju antagligen i så fall var dom som drev på om det hela)

Men det känns lite FÖR perfekt... lite FÖR övertydligt. Också ihop med att
allting blev offentligt i tidningarna och alla helt plötsligt förstod vad hon anklagades
för. Och ska man ta Magnus vittnesmål fullt ut så borde då även föräldrarna
åtalas för anstiftan/medhjälp. Egentligen alla på salen eftersom det uppenbarligen
var helt tydligt vad som hände och att VL också förklarade vad hon gjorde.
Det kan ligga något i det. Föräldrarnas vittnesmål kan färgas av att de ”godkände” en spruta som ändade deras dotters liv. Det är en sak som det inte är lätt att stå för.

Annars tycker jag att Magnus vittnesmål stämmer så bra med vittnesmål om dödshjälp i andra fall beskrivna här i tråden. Just detta utsagda att det kan döda och det outsagda att det kommer att döda.
Citera
2011-05-14, 18:30
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Det kan ligga något i det. Föräldrarnas vittnesmål kan färgas av att de ”godkände” en spruta som ändade deras dotters liv. Det är en sak som det inte är lätt att stå för.

Annars tycker jag att Magnus vittnesmål stämmer så bra med vittnesmål om dödshjälp i andra fall beskrivna här i tråden. Just detta utsagda att det kan döda och det outsagda att det kommer att döda.

Jo men knappast helt öppet inför hela släkten liksom... Det kan jag inte köpa riktigt.
Citera
2011-05-14, 18:50
Medlem
eloges avatar
Citat:
Jo men knappast helt öppet inför hela släkten liksom... Det kan jag inte köpa riktigt.
Även inför hela släkten kan det underförstådda funka. Jag tror att hela den upprörda stämningen beror på att dödshjälp är väldigt vanligt om än inte tillåtigt och nu har en dödshjälpare torskat.
Citera
2011-05-14, 19:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ 1. Av någon anledning har den officiella dödstidpunkten valts efter tidpunkten för apparatavslut i Clini Soft. Här vet jag inte hur det är med vittnesmål. Missminner jag mig inte helt så omnämns klockslag för födsel högt i rummet men det vore märkvärdigt om tidpunkten för dödförklaring ropades ut på samma sätt.
Så här säger JN om sitt tidsutrop:
Citera
2011-05-14, 19:07
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Även inför hela släkten kan det underförstådda funka. Jag tror att hela den upprörda stämningen beror på att dödshjälp är väldigt vanligt om än inte tillåtigt och nu har en dödshjälpare torskat.

Men det funkar ju uppenbarligen inte eftersom dom vittnar emot henne

Nej, det är för lätt. Och SÅ jävla vanligt tror jag inte att det är med dödshjälp.
Nu blev det nästan lite Curi-vibbar igen
Citera
2011-05-14, 19:10
Medlem
eloges avatar
Om vi skall spekulera om vad olika vittnesmål kommer att betyda så går det inte annat än att konstatera än att Jeanette är en lögnare.
Citera
2011-05-14, 21:02
Medlem
eloges avatar
Citat:
Men det funkar ju uppenbarligen inte eftersom dom vittnar emot henne

Nej, det är för lätt. Och SÅ jävla vanligt tror jag inte att det är med dödshjälp.
Nu blev det nästan lite Curi-vibbar igen
Fan vet vad du menar din gamla fönsterputsare eller om det är fotvård du pysslar med. Någonstans har du tyckt att din näring är intressant för tråden.

Bortsett från det så får nog vår hjälte göra lite tid och sedan blir det väl. Livet har sina överraskningar och det är inte konstigare än så.
Citera
2011-05-14, 21:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Men finns det inte vittnesuppgifter som pekar på att pumpen gick ett tag? Orkar inte leta just nu, men nog var det väl så?
Som det ser ut finns bara JN:s uppgifter betr. rutiner mm. - Det vore intressant att höra VL:s version.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in