2011-04-05, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Spännande med RÅ som tycker att åklagaren alltid ska söka efter alternativa frågeställningar, kritisk granskning av allt material, ta del av andra åsikter och kanske även en ”andra åklagare” för att inte låsa fast sig i tankemönster samt teknisk bevisning av högsta kvalitet. Allt detta enligt Agenda från igår.

Kan ni se något av detta hos Peter Claeson och var finns den kritiska granskningen av konspirations experten Petra Råsten Almqvist.
Hon som har sitt alter ego i psykologen som la orden i munnen på Quick, eller hur?
Ni som lyssnat på ljudfilerna från FUP vet ju hur hon pladdrar och står i om både det ena och det andra och den så kallade tekniska bevisningen uppfyller ju inte några som helst av de krav som rättssamhället har satt upp.
Det finns ett enda blodprov och urinprovet är underkänt av både Mörland och Beck.

Läs Mörland och se hur han suckar och stönar över Petra Råsten Almqvist och RMVs urusla hantering av provtagningen.

Du menar alltså att den tekniska bevis-delen i detta mål skötts sämre än om det varit fråga om något typ en smålangare som sålt knark med något dödande gift i?
Citera
2011-04-05, 00:53
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det argumentet motsvarar "Personer med god ekonomi borde inte kunna misstänkas för snatteri", överfört till en mindre laddad verklighet. Du förstår säkert att det inte kan användas här heller. Åtalet är ju grundat i en gärningsbeskrivning som åklagaren är tvungen att visa bortom rimligt tvivel, och misstanken har ju mycket litet med vad en narkosläkare antas ha för uppgift i verkligheten. (Väl?)

Tillägget bör rimligen vara med för att kunna hantera invändningen "man kan inte mörda en död människa, och barnet var kanske redan dött när..."

(Jag påminner om Silbersky, som ofta använder den taktiken i försvaret).

Nej du förstår inte. När jag menade att en erfaren narkosläkare inte kan åtalas för att ha försökt döda ett lik är det snarare samma sak som att en konstkännare inte borde kunna anklagas för att inte kunna skilja på Picasso och Carl Larsson.
Citera
2011-04-05, 00:55
Medlem
Bustophers avatar
För den som till äventyrs är intresserad så har jag nu lagt upp mina funderingar efter att ha läst prof. Mørlands yttrande.

.pdf-filen kan laddas ner här: http://tinyurl.com/3t5pzzw

F.ö. så lär ett tilläggsprotokoll till FUP:en på cirka 400 sidor vara på väg.

Den reviderade stämningsansökan lyder så här vad gäller gärningsbeskrivningen:

"[Narkosläkaren] har den 20 september 2008 på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Solna uppsåtligen berövat [flickan], född den 3 juni 2008, livet genom förgiftning. [Narkosläkaren] har därvid injicerat narkosmedlet tiopental i [flickan].

I andra hand görs gällande [narkosläkaren] uppsåtligen försökt beröva [flickan] livet på sätt som anges i stycket ovan.

Fara for brottets fullbordan har förelegat."
Citera
2011-04-05, 06:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Frågan är om detta fall är en bra modell...

Min poäng kanske bättre uttrycks i det att åklagarmyndighetens objektivitet kan ifrågasättas även i här. Det är trots allt ytterst få som klarar att skaffa så många prov på osannolikheterna i ett "spår" som läkaren kunnat. Åklagarmyndigheten är den som skall utreda både vad som talar för skuld och mot. Det verkar man inte klarat i något av dessa fall. Detta handlar också om vem som har resurser för utredning av frågan.

Det är naturligtvis inte en bra modell. Det "perfekta fallet" har en solid, odiskutabel teknisk bevisning, en entydig misstänkt, en solklar gärningsbeskrivning och gärna ett erkännande som bekräftas i varje detalj. Så ser det för övrigt ut rätt ofta.

Däremot är det också så att åklagaren har en lagstadgad skyldighet att vara objektiv och kan (i sällsynta fall) åtalas om denne missbrukar sina möjligheter. Jag har dessutom litet svårt att se hur åklagaren (PC) skall vara partisk eller extra angelägen om att gå till åtal? Kan denna hypotes ges argument över huvud taget?
Citera
2011-04-05, 07:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Nej du förstår inte. När jag menade att en erfaren narkosläkare inte kan åtalas för att ha försökt döda ett lik är det snarare samma sak som att en konstkännare inte borde kunna anklagas för att inte kunna skilja på Picasso och Carl Larsson.

Då förstår jag vad du menar. Det blir ju dessutom i så fall möjligt att argumentera omvänt: Det är bara experten som inser att det behövs mer och starkare grejor om 8 ggr normal morfindos inte räcker.

Citera
2011-04-05, 08:16
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis inte en bra modell. Det "perfekta fallet" har en solid, odiskutabel teknisk bevisning, en entydig misstänkt, en solklar gärningsbeskrivning och gärna ett erkännande som bekräftas i varje detalj. Så ser det för övrigt ut rätt ofta.

Däremot är det också så att åklagaren har en lagstadgad skyldighet att vara objektiv och kan (i sällsynta fall) åtalas om denne missbrukar sina möjligheter. Jag har dessutom litet svårt att se hur åklagaren (PC) skall vara partisk eller extra angelägen om att gå till åtal? Kan denna hypotes ges argument över huvud taget?
Den enklaste förklaringen brukar vara riktig och stavas här prestige.

Åklagare och polis mötte tidigt stark kritik inte minst från arbetsgivare och sjukvårdspersonal angående hur man agerat.

I det läget hanterades ärendet ganska valhänt. EB var ute och hade synpunkter på polisens agerande vid gripandet och gjorde ganska omfångsrika kommentarer kring omständigheterna kring brottet. Att man sedan totalt tappade fattningen och skrev ett ödesdigert debattinlägg förseglade ärendet. Hur samma myndighet har fått fortsätta att leda utredningen är för mig ett mysterium.
Citera
2011-04-05, 08:44
Medlem
Citat:
Då förstår jag vad du menar. Det blir ju dessutom i så fall möjligt att argumentera omvänt: Det är bara experten som inser att det behövs mer och starkare grejor om 8 ggr normal morfindos inte räcker.

Jag tror att om man skall placera saken i ett begripligt sammanhang, så skall man nog se läget med en långdragen dödskamp, en svårt medtagen familj, en insikt att det oundvikliga och förutsedda tar denna gång obegripligt lång tid, att många människor plågas och kanske en mycket stark önskan från de närmast anhöriga att plågan måste ta slut någon gång.
För att dräpa någon som redan är död?

Jag tror att många i tråden har överskattat personalens problem med den senare delen av beskrivningen. Denna situation är nästan "vardagsmat" på BIVA. Betänk särskilt läkarens erfarenhet. Möjligen är familjens beteende något udda.

Obegripligt lång tid?

(Vilken kunskap om intensivvård i dess slutskede har du?)
Senast redigerad av nono2 2011-04-05 kl. 08:47.
Citera
2011-04-05, 10:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
För att dräpa någon som redan är död?

Jag tror att många i tråden har överskattat personalens problem med den senare delen av beskrivningen. Denna situation är nästan "vardagsmat" på BIVA. Betänk särskilt läkarens erfarenhet. Möjligen är familjens beteende något udda.

Obegripligt lång tid?

(Vilken kunskap om intensivvård i dess slutskede har du?)

Poängen, den förstår du mycket väl) är att man kan hitta ett motiv i situationen; barnet verkade andas riktigt utan respirator, trots normal sedering och hade till och med ätit (matats). Man (sjukvården) har sagt att nu är det dags, vi kan inget göra, vi slår av respiratorn, den lilla kommer inte att lida, det ser vi till.

Den sortens löften tar väl ingen lätt på?
Citera
2011-04-05, 10:25
Medlem
Citat:
Poängen, den förstår du mycket väl) är att man kan hitta ett motiv i situationen; barnet verkade andas riktigt utan respirator, trots normal sedering och hade till och med ätit (matats). Man (sjukvården) har sagt att nu är det dags, vi kan inget göra, vi slår av respiratorn, den lilla kommer inte att lida, det ser vi till.

Den sortens löften tar väl ingen lätt på?
Ja, jag kan se framförallt familjens motiv att få ett slut på lidandet? Som tidigare påpekats i tråden har sjukvårdspersonalen gjort en rad åtgärder som tyder på att man vill att barnet skall dö så naturligt som möjligt, utan smärtor och ångest.

Jag undrar om du verkligen har förståelse hur personer som är vana vid situationen tänker i den.

(Du verkar blanda ihop vad som är självständig livskraft och att man avbröt livsuppehållande vård.)

Edit: Vissa av dessa missförstånd verkar du dela med polis och åklagare som därmed knappast bedömt fallet objektivt.
Senast redigerad av nono2 2011-04-05 kl. 10:53.
Citera
2011-04-05, 10:55
Medlem
Prestige är nog tyvärr det som styrt det hela. PC & co kan inte backa efter den höga svansföringen i början, Petra sitter fast i ett skitprov och sina märkliga konspirationsteorier och RMV har med all tydlighet visat att de inte fyller de krav som krävs för rättssäkerhet.
Citera
2011-04-05, 14:53
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja

Åklagaren har omformulerat sin gärningsbeskrivning endas av det skälet att han tvekar på om han kan styrka bortom rimligt tvivel att flickan var vid liv när Thiopentalet gavs. Således kan (och då menar jag inte att jag tror att de blir så) tingsrätten finna att det är styrkt att läkaren givit en dödande dos thiopental men att det inte är säkert huruvida flickan levde eller inte när det gavs varvid man kan döma enligt det andra stycket. Det handlar således inte om att flickan skulle vara bevisat död när injektionen gavs men att hon i vart fall inte var bevisat levande.
Citera
2011-04-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Åklagaren har omformulerat sin gärningsbeskrivning endas av det skälet att han tvekar på om han kan styrka bortom rimligt tvivel att flickan var vid liv när Thiopentalet gavs. Således kan (och då menar jag inte att jag tror att de blir så) tingsrätten finna att det är styrkt att läkaren givit en dödande dos thiopental men att det inte är säkert huruvida flickan levde eller inte när det gavs varvid man kan döma enligt det andra stycket. Det handlar således inte om att flickan skulle vara bevisat död när injektionen gavs men att hon i vart fall inte var bevisat levande.
Här måste det bli en mycket intressant diskussion med tanke på att läkaren borde vara mycket väl medveten om vad som gällde ifall hon gav en injektion som hon visste hade dödat en levande?

Jag får erkänna att de juridiska resonemangen känns synnerligen kafka-aktiga med den nuvarande gärningsbeskrivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in