2009-03-08, 12:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Hon som sitter häktad är misstänkt för att ha gett en dödlig dos morfin till ett barn. Sen håller jag med om att i vissa situationer måste man agera på det sätt som du beskrev. Jag ifrågasätter dock dels om den nuvarande läkaren var i motsvarande situation och dels om bebisens prognos var lika självklar som de patienter du beskriver.
Du har ifrågasatt det tidigare i tråden. Du måste förstå att det är höggradigt anmärkningsvärt för någon på din allmänna informations- och kunskapsnivå att göra ett sånt uttalande. Jag vill be dig redogöra för dina källor för detta påstående, eftersom du, med den allmänna inställning du redovisar i frågan, kan förväntas ha tillräckligt mycket egen agenda för att återge rent fabricerade uppgifter i syfte att styrka den egna generella positionen.

Om du inte kan det, får jag be dig att i fortsättningen avstå från att komma med påståenden som du varken har någon rimlig anledning att känna till, eller kan dokumentera.
Citera
2009-03-08, 12:26
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har ifrågasatt det tidigare i tråden. Du måste förstå att det är höggradigt anmärkningsvärt för någon på din allmänna informations- och kunskapsnivå att göra ett sånt uttalande. Jag vill be dig redogöra för dina källor för detta påstående, eftersom du, med den allmänna inställning du redovisar i frågan, kan förväntas ha tillräckligt mycket egen agenda för att återge rent fabricerade uppgifter i syfte att styrka den egna generella positionen.

Om du inte kan det, får jag be dig att i fortsättningen avstå från att komma med påståenden som du varken har någon rimlig anledning att känna till, eller kan dokumentera.

Jag kan inte gå in på källor eftersom det inte låter sig göras utan att ifrågasätta patientsekretessen för den avlidna bebisen. Jag sa samma sak till dig, det finns många rykten i omlopp i det här fallet, därför kanske det är bättre att avstå med tvärsäkra uttalanden till dess den rättsliga prövningen är gjort, eller i vart fall till dess förundersökningen är offentlig.

Mot den bakgrunden finner jag det högst relevant att diskutera i generella och allmänna ordalag. Av den anledningen ifrågasätter jag om läkaren i det aktuella fallet var i en motsvarande situation som den golgata beskrev med en patient döende i lungcancer.

Sen är det så att jag personligen inte har någon agenda här. Jag kommer visserligen att med största sannolikhet få arbeta med just den här frågan, men jag använder inte flashback för opinionsbildning, store tid vilken bortkastad tid det skulle vara.

Jag skulle aldrig medvetet återge fabricerade uppgifter, jag har lite svårt att förstå varför den anklagelsen dök upp, men det skulle enligt mig vara fullständigt meningslöst att sitta och hitta på argument för att vinna en internetdiskussion som när allt kommer omkring inte betyder ett skit.
Citera
2009-03-08, 12:28
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det är just precis så det riskerar att bli pga såna här rättshaverister.

Familjen tycks ju inte ha koll på hur det fungerar att vårda svårt sjuka/skadade människor och därför blir det så fel när de spottar ur sig anmälningar på det här sättet.
Visserligen håller jag med dig om att det vore väldigt synd om det utvecklades till att läkare inte vågar ge smärtlindring längre, men jag är inte riktigt med på att familjen ska anses som skyldig till att läkaren nu är häktad.

Väldigt många människor som hamnar i vårdapparaten är okunniga om mediciner och behandlingar. Därför kan det ibland uppstå missförstånd, och den sjuka och dess anhöriga kan uppleva det som att det görs fel och att de behandlas nonchalant. Ibland kanske det stämmer och ibland kanske det inte stämmer.

Det är, för mig, fullt begripligt att man vill anmäla om man tycker att något fel har begåtts. Det är ju ändå inte de anhöriga som beslutar om vad som sedan ska hända efter själva anmälan. Det är inte de anhöriga som beslutar om anhållande och häktning.
Citera
2009-03-08, 12:29
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotty
Känner inte paret. Någon undrade tidigare vad som menades i hennes blogg med att en nystart i livet och insinuerade att det handlade om tidiager 'dåligt leverne' med missbruk och dylikt. Jag nämnde då att mamman skrivit i sin presentation på familjeliv om flytt och nystart. Jag har ingen aning om ifall det stämmer eller inte. Vet heller inte var de bodde tidigare så vad jag skrev om lägenhet i stan var väl kanske inte sant, det var mer som en tolkning av flytt och nystart.

Hursomhelst, sant eller inte men från mammans pres på FL:

Om de skulle ha en nystart i livet efter Linnea så kan man fråga sig hur man köper hus så snabbt.

Nu har ju Tommy och Vanja varit ett par sedan 5 oktober 2007.

De tu förlovade sig 25 februari 2008

De har gått raska steg tydligen.

Läser man genom hennes blogg ser man idel besök hos läkare innan hon blev iho med Tommy. Mellan raderna läser man att allt inte verkar stå riktigt rätt till med den kvinnan. Hela hennes blogg är som en öppen dagbok.

Lite från bloggen 7 september.

Citera
2009-03-08, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Om de skulle ha en nystart i livet efter Linnea så kan man fråga sig hur man köper hus så snabbt.

Nu har ju Tommy och Vanja varit ett par sedan 5 oktober 2007.

De tu förlovade sig 25 februari 2008

De har gått raska steg tydligen.

Läser man genom hennes blogg ser man idel besök hos läkare innan hon blev iho med Tommy. Mellan raderna läser man att allt inte verkar stå riktigt rätt till med den kvinnan. Hela hennes blogg är som en öppen dagbok.

Lite från bloggen 7 september.

Så hur kommer man in på bloggen. Jag är inte så insatt i hur det fungerar nämligen som många andra tycks vara.
Citera
2009-03-08, 12:39
Medlem
Citat:
Jag kan inte gå in på källor eftersom det inte låter sig göras utan att ifrågasätta patientsekretessen för den avlidna bebisen. Jag sa samma sak till dig, det finns många rykten i omlopp i det här fallet, därför kanske det är bättre att avstå med tvärsäkra uttalanden till dess den rättsliga prövningen är gjort, eller i vart fall till dess förundersökningen är offentlig.
Nja, det kallas nog mer för källskydd. Patientsekretessen har du eller någon som talat med dig brutit för länge sedan om det är så att du vidarebefodrar uppgifter från journalen hit.

Även saker som att morfin inte finns infört i ordinationslistan är ju brott mot sekretesslagen.
Senast redigerad av Frump 2009-03-08 kl. 12:52.
Citera
2009-03-08, 12:43
Medlem
Citat:
Jag köper inte din inställning att det ska vara ok för läkare att ta patienter av daga för att förkorta deras lidande. Jag kan logiskt ta till mig dina argument, men jag kan inte acceptera ett sådant agerande. Det vi diskuterar nu är den tämligen glasklara regeln, bakom den finns ett sluttande plan. Varför du vill ut på den sidan vet jag inte, men du verkar mycket angelägen om att öppna för olika former av dödshjälp.
Vi är redan på den andra sidan, det är inget sluttande plan utan fast, fin mark med ett par farliga hål och ett stup en bit längre bort. Men vi människor ju födda med ett eget förstånd, så vi kan göra en karta, täppa till hålen och sätta upp ett stängsel för stupet.

På andra sidan finns det dock ett brant sluttande plan. Det är när man skyggar för den komplicerade, komplexa verkligheten och börjar ägna sig åt primitiva, svart-vita fantasier. Då halkar man lätt ner mot medeltid, talibaner, sharia...

"glasklara regler" finns bara i sagornas värld.

Citat:
Det här är oerhört centralt, jag försöker inte sätta mig till doms över andra människors livsvärde. Jag försöker inte göra en bedömning om en annan människas liv är värt att leva. Och jag blir oerhört provocerad om du på något sätt är representativ för läkarkåren när du ger uttryck för sådana tankar. Det är fullständigt oacceptabelt att avbryta en livsuppehållande behandling bara för att man anser att patientens liv inte uppnår tillräcklig livskvalitet. Här behövs definitivt en möjlighet för anhöriga att kräva överprövning.
Avbeställ magnetkamerorna och börja handla in respiratorer i massor!
Citat:
Ah, så nu har vi reducerat människorna till ett ekonomiskt värde? Det realistiska alternativet är att tillåta överprövning. Med det menar jag dock inte att vi ska flytta beslutet från en läkare till en landstingsbyråkrat.
Ekonomi är det samma som en människas tid, kraft och livsmöjlighter. Skulle du och din fru vara beredda att lägga allt annat åt sidan för att vårda en grönsak 24/7? Gå klädd i säckväv och äta bara gröt resten av era liv för att värna detta heliga LIIIIIV.
Citera
2009-03-08, 12:46
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuliaFleur
Så hur kommer man in på bloggen. Jag är inte så insatt i hur det fungerar nämligen som många andra tycks vara.

Jag sprang in via googles cache. Lösenordsskyddet är bara att trycka cancel på.

Jag funderar på om jag skall spara ner den i textfiler och sedan skicka till intresserade.
Citera
2009-03-08, 12:50
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Vi är redan på den andra sidan, det är inget sluttande plan utan fast, fin mark med ett par farliga hål och ett stup en bit längre bort. Men vi människor ju födda med ett eget förstånd, så vi kan göra en karta, täppa till hålen och sätta upp ett stängsel för stupet.

På andra sidan finns det dock ett brant sluttande plan. Det är när man skyggar för den komplicerade, komplexa verkligheten och börjar ägna sig åt primitiva, svart-vita fantasier. Då halkar man lätt ner mot medeltid, talibaner, sharia...
Om vi inte tillåter dödshjälp så halkar vi ner i medeltid, talibaner och sharia?

Nåväl, jag konstaterar bara att frågan är komplicerad och långt ifrån glasklar. De regler vi har nu är tämligen välformulerade och enkla att förstå. Däremot håller frågan på att politiseras just nu och det är väldigt olyckligt.

För de konspiratoriskt lagda så kan jag väl avslöja att Kd ser "dödshjälp" som en stor fråga för 2010, och det gjorde man redan i december. På andra sidan stängslet står Fp av alla partier. Det är bara att kolla vem som är ute i DN idag och uttalar sig kritiskt mot departementet. Som sagt, frågan håller på att politiseras. Vem som tjänar på det är dock oklart.

Citat:
Ekonomi är det samma som en människas tid, kraft och livsmöjlighter. Skulle du och din fru vara beredda att lägga allt annat åt sidan för att vårda en grönsak 24/7? Gå klädd i säckväv och äta bara gröt resten av era liv för att värna detta heliga LIIIIIV.
Jag tror att den frågan är omöjlig att svara på för en person som inte fått ett barn med någon form av skada. Jag nöjer mig med att konstatera att det finns många föräldrar som gör det du beskriver. Jag är också mycket tveksam till att försöka uttala mig om hur meningsfullt det är.
Citera
2009-03-08, 12:53
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Med risk för att det tagits upp tidigare i tråden (ber om ursäkt för det i så fall).

Är det någon som har koll på ungefär hur många häktningar som kan komma att bli aktuella i framtiden om det här skulle leda till en fällande dom?

En av orsakerna till att jag tycker att det är intressant är chefsläkaren Stefan Engqvists uttalanden om att den häktade läkaren enbart handlat enligt praxis. Om praxis inom vården innebär att de som agerar enligt den gör sig skyldiga till dråp bör det i rimlighetens namn innebära att landets åklagare är skyldiga att väcka åtal i samtliga ännu ej preskriberade fall där en läkare handlat i enlighet med denna praxis...
Citera
2009-03-08, 12:57
Medlem
Koppling kd+kd+kd

Advokat PeterAlthin är målsägarbiträde. Hur kommer detta sig? Är det slumpen , önskemål från målsägaren eller ett erbjudande till målsägaren ? En följdfråga blir hur länge Peter A hjälpt mamman i juridiska spörsmål ? Kan han varit behjälplig med polisanmälan ? Kan detta vara en KD-aktivitet med syfte att komma ut med en angelägen hjärtefråga för partiet.
Citera
2009-03-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurd2007
Advokat PeterAlthin är målsägarbiträde. Hur kommer detta sig? Är det slumpen , önskemål från målsägaren eller ett erbjudande till målsägaren ? En följdfråga blir hur länge Peter A hjälpt mamman i juridiska spörsmål ? Kan han varit behjälplig med polisanmälan ? Kan detta vara en KD-aktivitet med syfte att komma ut med en angelägen hjärtefråga för partiet.
Då är det kanske inte heller så konstigt att det dröjt ett tag. Althin har väl haft fullt upp med ett annat fall, som det nu är paus i. Tillfällighet eller bra tajmat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in