2009-03-11, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag undrar hur en sådan argumentationslinje hade uppfattats om det handlat om aktiemäklare eller bilreparatörer.

Jag tror inte att man kan argumentera med samma principer i fallet aktiemäklare/bilreparatörer - De fyller inte riktigt samma uppgift och arbetar inte med sådana svåra frågor som handlar om liv och död.
Citera
2009-03-11, 08:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryddahydda
Jag tror inte att man kan argumentera med samma principer i fallet aktiemäklare/bilreparatörer - De fyller inte riktigt samma uppgift och arbetar inte med sådana svåra frågor som handlar om liv och död.

Menar du att du håller med om att argumentationslinjen är som jag beskrev, men att det är OK när det gäller läkare att att acceptera det, okritiskt ?
Citera
2009-03-11, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anckarström
Så här skriver KD på sin hemsida (www.krisdemokratern.se)

KD hävdar att om läkaren går fri så är det ett allmänt godkännande av dödshjälp. De menar alltså att oavsett utgången av rättsprocessen så har läkaren dödat barnet med flit genom en injektion. Ganska anmärkningsvärt, eller?

Det är väldigt anmärkningsvärt. Oavsett politikers egna värderingar så kan man väl för fan inte gå ut och påstå att om en läkare frias för dråp så kommer det bli tillåtet att döda patienter. En vettig människa inser att en friande dom, med största sannolikhet, innebär att läkaren ifråga är oskyldig. Min syn på KD har inte direkt stärkts av deras skamliga försök till politiska poäng.
Citera
2009-03-11, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt undersökningen så befanns tydligen Linnea vara hjärndöd. Därför bestämde läkarna att livsuppehållande åtgärder skulle upphöra.

En hjärndöd patient har inget medvetande och är därför inte medveten om smärtor. Det finns ingen anledning till barmhärtighetsmord.

Dock kan hjärndöda patienter med viss kvarvarande funktion i delar av hjärnan (som styr de autonoma funktionerna som andning mm) få okontrollerbara kramper och spasmer. Det var sannolikt för att förhindra detta som morfinet gavs. Detta för att föräldrarna skulle slippa se barnet dö i spasmer.
Tror inte detta kan stämma. Är hon konstaterad hjärndöd innebär det sedan 21 år att hon faktiskt är död. Då saknas det viktigaste rekvisitet - nämligen att man dödat någon. En detalj som till och med åklagare Brandt borde inse.
Annars skulle alla som gör hjärttransplantationer fylla Kumla.

Edit: Baalzebub är vaknare än jag och skrev detta före.
Senast redigerad av smålandtintin 2009-03-11 kl. 09:05.
Citera
2009-03-11, 09:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Nja...

http://www.polisen.se/inter/util%5Cnodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=14 807833
Brukar polisen skicka 4 personer när de ska hämta någon?
Citera
2009-03-11, 09:28
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
– Läkaren var den som uppehöll sig minst tid i rummet. Av hänsyn till de anhöriga lämnades de ifred så mycket som möjligt, säger Björn Hurtig i sin inlaga.

I rummet, sal 2, fanns sprutor med morfin och tiopental. Han framhåller att läkaren inte på

något sätt vill beskylla någon annan för brott.

– Men hon kan bara konstatera att det fanns flera andra som också haft möjlighet att tillföra flickan medicin.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4615004.ab

Kan detta tolkas på något annat sätt än att läkaren menar att flickans anhöriga har gett överdosen/-erna?
Citera
2009-03-11, 09:35
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Tror inte detta kan stämma. Är hon konstaterad hjärndöd innebär det sedan 21 år att hon faktiskt är död. Då saknas det viktigaste rekvisitet - nämligen att man dödat någon. En detalj som till och med åklagare Brandt borde inse.
Annars skulle alla som gör hjärttransplantationer fylla Kumla.

Problemet är också hur begreppet hjärndöd skall tolkas för ett prematurt barn där hjärnbarken är ofullständigt utvecklad och resten av hjärnan inte utvecklats som normalt.

Nu gjorde man ju en MR för att bla se hur hjärnan mådde och fann att förmodligen att delar av den var helt döda och att utvecklingen fortsatte i denna riktning. När man kommer till en viss punkt så är skadan oåterkallig och patienten är hjärndöd, även om vissa delar delvis fortfarande fungerar. Här har man då tagit ställning till att barnet är så gott som hjärndöd och döende varför man rekommenderar avbrott av livsuppehållande åtgärder.
Citera
2009-03-11, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Du behöver inte oroa dig!
En läkare är (under vissa omständigheter) skyldig att stänga av respirator, vägrar han/hon göra detta ryker licensen.

En läkare är vidare skyldig att ge smärtlindring, vägrar hon/han detta ryker licensen.

Problemet är nu ifall detta yrkeskorrekta samt medmänskliga agerandet riskerar att nationella insatsstyrkan stormar in och slänger läkaren i häktescell samt att läkaren dessutom blir uthängd som barnamördare i kvällspressen.

En sjuksköterska som arbetat länge inom vården uttryckte igår en oro att de inom palliativvården skulle bli tvugna att gå tillbaka till den tid då man var tvungen att vänta en viss tid mellan smärtinjektionerna, trots att patienten har smärta.

Sedan har vi ju tokan Doctare som menar att man kan använda andra alternativ till smärtlindring, som inte riskerar patientens liv. Nu tror jag ju inte att någon tar Doctares åsikter på allvar, men tills detta är utrett är jag tyvärr rädd för att vi har anledning att oroa oss.
Citera
2009-03-11, 09:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Kan detta tolkas på något annat sätt än att läkaren menar att flickans anhöriga har gett överdosen/-erna?

Oavsett vem det är så är det svårt att ge så stora doser det är frågan om. Morfin finns i relativt hög koncentration så det är möjligt, men narkosmedlet går inte att trycka in i så stora mängder som åklagaren hävdar.
Citera
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Eller så kan man ju tolka det som att läkaren helt enkelt menar att det är åtminstone inte hon själv. Om man sätter sig in i läkarens situation, och förutsätter att hon är oskyldig - då skulle nog vem som helst strunta i om andra blir anklagade. Vet man att man själv är oskyldig så är det ju det man i första hand vill ha fram.

Jag vill tillägga att jag inte har någon uppfattning om läkarens ev. skuld - jag är alltför okunnig om det medicinska snacket. I mitt exempel spekulerar jag bara.
Citera
Medlem
Kvasar2000s avatar
I dagens DN framstår det som att åklagaren, innan häktningen, inte visste om att man beslutat att avbryta den livsuppehållande behandlingen av flickan. Utredningen verkar ha varit mycket bristfällig innan häktningen. Anmärkningsvärt att åklagare och tingsrätt anhåller och häktar folk på så lösa boliner.
Citera
2009-03-11, 09:50
Medlem
Kallixs avatar
Sprutor mm öppet i rummet?

I artikeln i Aftonbladet.se står det:

Citat:
- Läkaren var den som uppehöll sig minst tid i rummet. Av hänsyn till de anhöriga lämnades de ifred så mycket som möjligt, säger Björn Hurtig i sin inlaga.

I rummet, sal 2, fanns sprutor med morfin och tiopental. Han framhåller att läkaren inte på något sätt vill beskylla någon annan för brott.

– Men hon kan bara konstatera att det fanns flera andra som också haft möjlighet att tillföra flickan medicin.
Ang. min fetmarkering: Kan det stämma? Jag tänker på att t ex obehörig personel eller anhöriga skulle kunna komma åt såväl sprutor som medel? Ligger det framme i ett vårdrum? Är det inte inlåst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in