2009-03-08, 11:51
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sedn kan man ju dessutom säga att det är fascinerande hur Flashbackdrevet den här gången har lyckats välja komplett fel mellan de två kategorier de brukar ondgöra sig över. Det fanns absolut ingenting av berättelsen i något läge av den som tydde på att föräldrarna skulle ha invandrarbakgrund.

Nej, men det har luktat blekfet WT från första sekunden. En inte alltför populär grupp på FB heller, min bäste Hamilkar.
Invandrare brukar leda till polisinsatser i sjukvården av helt andra skäl...

Citat:
Ny soffa till vardagsrummet, har hittat en super fin för tihih bara 5000
Citat:
En barnvagn till Delinda
Citat:
Ett presentkort så vi kan kastrera diezel

Citat:
Och det är först nu för att vi börjat prata om att vi vill flytta henne som de kommer och informerar, vi har inte ens en kontakt läkare??? Hallå????

Citat:
I dag har jag skrivit till Metro, City, Aftonbladet och Tv4:nyheterna och jag hoppas att någon uppmärksammar detta som hänt.
Citera
2009-03-08, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag känner inte åklagaren Brandt men det är ju lite magstarkt att så kategoriskt hävda det du hävdar. Om Brandt inte haft något alls att komma med så skulle ju TR inte ha häktat henne. Det finns en hel del som är sekretessbelagt som vi inte vet ngt om så att döma Brandt som du gör känns bara mest populistiskt.

Brandt har inte särskilt mycket att komma med enligt läkarens advokat.
Precis som du påpekar finns sekretessbelagt material som vi inte kunnat ta del av, men att hämta läkaren på det sätt man gjorde, trots att det inte fanns någon risk att hon skulle hindra utredningen, är fruktansvärt magstarkt.
Citera
2009-03-08, 11:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Nej, men det har luktat blekfet WT från första sekunden. En inte alltför populär grupp på FB heller, min bäste Hamilkar.
Det var ju liksom det jag menade. Det finns två kategorier som FB-drev brukar ondgöra sig över, blattar och WT. Och här började folk snacka om blattar trots att ingenting pekade i den riktingen, en hel del pekade i WT-riktningen, och den riktningen rent generellt är lika impopulär på Flashback.
Citera
2009-03-08, 11:59
Medlem
in-vino-veritass avatar
Ett drev

Christina Doctare försöker, om ni frågar mig, rida på vågen av förakt som piskats upp mot läkare i Sverige för att vinna sympatier i euparlamentsvalet.

Som jag skrivit tidigare (sid 5 tror jag) så är felbehandlingar mycket ovanligt och det finns lite eller inget befog för alla de artiklar som varje dag utmålar läkare.

Ex. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4592995.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4593251.ab

Detta, plus förvirringen om att kvinnor skulle få sämre hjärtsjukvård än män, underminerar läkarnas trovärdighet vilket är skadligt i deras yrkesutövning.
http://www.genusmagazinet.se/?p=372

Som med andra samhällsmyter, gatuvåldet, våldtäkter m.m, tror folk att förekomsten står i proportion mot antalet artiklar. Detta stämmer naturligtvis inte men tänk; hur ofta läser man "anklagad för" jämfört med "friad från alla anklagelser" i media? Det första är bra mycket mer förekommande och nu riktas piskan mot läkarkåren. Oetisk och fel.
Citera
2009-03-08, 11:59
Medlem
doftljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
Precis som du påpekar finns sekretessbelagt material som vi inte kunnat ta del av, men att hämta läkaren på det sätt man gjorde, trots att det inte fanns någon risk att hon skulle hindra utredningen, är fruktansvärt magstarkt.
Min erfarenhet är: Har polis och åklagare bestämt sig för att en "svenne" begått ett brott - ser de till att tillräckliga bevis finns. Svensk rättsäkerhet är en bluff. När du blir anhållen så blir ALLT du säger till din nackdel. Statistiken skall uppehållas medans notoriska förbrytare bara får skyddstillsyn. Så är livet för oss som har något att förlora.
Citera
2009-03-08, 12:00
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Jag har hört annat, att hon inte skulle kunna återkomma till ett normalt liv, utan snarare skulle få dras med mycket allvarliga mutlihandikapp och nedsatt hjärnfunktion. Vi får nog avvakta den rättsliga prövningen för mer detaljer eftersom det verkar vara många rykten i omlopp.

Om jag förstått saken rätt så var det i de här fallet inte bara Lindén som tog beslutet att hoppet var förlorat utan hon hade gjort det gemensamt med kollegor. Visst hade Lindén det yttersta ansvaret men om man får tro DN:s citat av chefsöverläkaren på Astrid Lindgrens sjukhus, Stefan Engqvist, så var det flera personer inblandade.
"– Flickan var bortom allt hopp. Då fattade man under ordnade former beslut om att avbryta den livsuppehållande behandlingen. Det beslutet fattades av flera personer tillsammans, berättar Stefan Engqvist."

Då finns det 3 alternativ.
Det ena är att flickan faktiskt var döende och att allt hopp för att hon i överhuvudtaget skulle överleva var över.
Det andra är att flera läkare tillsammans bedömde att hennes liv skulle bli så värdelöst att de lika gärna kunde avsluta det "för allas bästa" och detta tros att alla väl medvetna om att det var fel.
Det tredje alternativet är ungefär som alt. 2 men att man inom medicinevärlden anser att det är helt acceptabelt att man gör på detta sättet och inte tycker att det är något fel med det.

Alternativ 2 ter sig ganska konspiratoriskt. Alt. 3 kanske stämmer men i så fall förekommer det en stor skillnad mellan den juridiska synen och den medicinska synen och det finner jag dels skrämmande och dels inte så troligt. Jag tror då mer på alt. 1 och då faller teorin om att flickan skulle kunna ha överlevt men blivit en grönsak.
Citera
2009-03-08, 12:07
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
Ja. I allra högsta grad. Jag uttalar mig inte om sånt jag saknar erfarenhet eller kunskap om.
Det gör dig tämligen unik i internetsammanhang.. Men frågan vi nu diskuterar är även relevant både på ett juridiskt och politiskt plan, varför jag inte ser mig som obehörig att delta i diskussionen.
Citat:
Du kan vara lugn. Inga läkare springer runt och injicerar morfin för att avliva folk.
Det lär väl domstolens prövning utvisa om inte annat. Men av vad du och Hamilkar sagt i tråden hittils så finns det skäl att ifrågasätta sanningshalten av ditt påstående.
Citat:
Tycker jag det finns. Fråga hon som sitter häktad. Vid två tillfällen har jag hos patient med ostillbar blödning från luftvägar (pga lungcancer) injicerat sömnmedel intravenöst. Dessa injektioner gjorde att patienterna som bokstavligen gurglade blod och inte fick luft (om jag säger att dödångesten lyste i deras ögon gör jag mig skyldig till en icke obetydlig underdrift) somnade och slapp lida. Som en icke avsedd biverkan slogs deras hostreflex av injektionen och jag förkortade deras liv högst påtagligt. Behandlingen jag tvingades ge var 1) Lindrande 2) Dödande. Punkt 2) var en i den specifika kliniska situationen acceptabel biverkan.
Hon som sitter häktad är misstänkt för att ha gett en dödlig dos morfin till ett barn. Sen håller jag med om att i vissa situationer måste man agera på det sätt som du beskrev. Jag ifrågasätter dock dels om den nuvarande läkaren var i motsvarande situation och dels om bebisens prognos var lika självklar som de patienter du beskriver.
Citat:
Ja du. Meningslös behandling är tex sådan som orsakar lidande. Om en cancersjuk patient ordineras cellgifts behandling i hopp om bot och/eller bättring och dess förhoppningar grusas (dvs cancern växer och pat lider av behandlingen) så är det beh doktors förbannade skyldighet att lägga korten på bordet för den sjuke och avbryta den plågsamma resultatlösa behandlingen och inleda symptom-lindrande sådan. Det är alltså beh läkare som bestämmer. Om pat eller anhöriga kräver fortsatt aktiv behandling i en sådan situation får den sjuke vända sig till en annan klinik. Patient, anhöriga eller någon sorts överinstans som du efterfrågar kan aldrig tvinga en läkare att ge en behandling som han finner icke försvarbar. Det tror jag du förstår. Det är lika klokt som att jag sa till en elektriker (jag vet inget om sånt)
- Jag förstår att DU inte vill koppla ihop dom här sladdarna. Men jag har noga tänkt på saken, diskuterat den med mina vänner som bla känner en elektriker och vi har kommit fram till att vi vill att du kopplar ihop just dom sladdarna.
Jag delar uppfattningen att man inte ska kunna tvinga en läkare att utföra en behandling. Överprövningen skulle snarast innebära att man fråntar läkaren möjligheten att avsluta ett liv mot de anhörigas vilja, patienten får då antingen överföras till en annan läkare, eller till en annan vårdinrättning.

Känner du till Vidarkliniken förresten? Jag tycker själv att det är skakigt att skicka skattepengar till vårdinrättningar som inte baserar sina metoder på evidens, men frågan är onekligen relevant i sammanhanget.
Citat:
Är man döende så är man det. 3 månader eller 89 år spelar ingen roll. Självklart kan ingen människa med 100% träffsäkerhet veta hur ett sjukdomsförlopp kommer te sig. Visst finns mirakel. Tyvärr är dom sällsynta. Man kan inte bedriva någon vettig verksamhet om man hela tiden skall räkna med något ytterst osannolikt. Om man hör något komma galopperande i en svensk skog så KAN det vara en Zebra. Men man gör klokt i att utgå ifrån att det är en häst.
Absolut, däremot förekommer som du säger de där oförklariga tillfrisknandena. Oddsen tycks dessutom vara högre för spädbarn av någon anledning, vilket gör prognosen mycket svårare i dessa fall.

Citat:
Anhöriga är OFTA oense med läkaren. Jag vidhåller med en dåres envishet att läkaren skall vara patientes advokat, inte de anhörigas. Läkaren skall anstränga sig att förklara för de anhöriga varför tex fortsatt beh är av ondo. Beslutet och ansvaret får aldrig läggas på anhöriga, även om det många gånger är frestande att falla till föga. Den sjukes vilja/bästa är doktorns lag.
Som sagt, här behövs en möjlighet för de anhöriga att kräva överprövning. Det är inte rimligt eller acceptabelt att en läkare ska tillåtas fatta dessa beslut ensam. Sen verkar du utgå från "best case scenario"-läkare, medans jag känner till ett flertal fall där läkaren agerat långt ifrån optimalt om jag uttrycker mig försiktigt.
Citat:
Jag tycker du avslöjar dig som oförskämd och patetisk med ovanstående rader. Du har själv sagt att du saknar ALL erfarenhet och kunskap av praktisk sjukvård. Jag har 25 års erfarenhet. Ett beslut om tex ej tillgripa återupplivning, respiratorvård, droppbeh etc etc kan diskuteras mellan 2-10 kollegor men det är EN doktor som är ansvarig.
Oj, inte bara okunnig, jag är tydligen både patetisk och oförskämd till råga på det. Som jag sa, det verkar som att vi diskuterar skillnaden mellan formellt och i praktiken. Nu känner jag iofs inte lika många läkare som dig, jag har bara ett dussintal i min bekantskapskrets, men alla jag känner brukar vilja ta beslut som dessa i samråd med kollegor. Förmodligen för att det är ett stort och svårt beslut som man som relativt ung läkare kanske inte vill ta på egen hand. Jag hoppas att du inser att det inte är ett motsatsförhållande mellan den situationen och det faktum att patienten bara har en ansvarig läkare som bär patientansvaret.
Citat:
Ja. Har du något bättre förslag så tages det gärna emot.
Tja, ett förslag skulle kunna vara att följa Socialstyrelsens allmänna råd om att inte aktivt döda patienterna.
Citat:
Jag tror även att landets domstolar gärna överlåter granskning av dokumentationsbrister till tillsynsmydighet för sjukvården.
Jag tror även att landets domstolar gärna överlåter granskning av dokumentationsbrister till tillsynsmydighet för sjukvården.
Jag tror att du har helt rätt i den uppfattningen, tyvärr så kanske det måste till en domstolsprövning för att få lite koll på vad sjutton som pågår i sjukvården.

Nu kommer det iofs snart ett lagförslag om att göra om hela den nuvarande tillsyns- och ansvarsmodellen, så vi kanske ska spara den delen av diskussionen till hösten.
Citera
2009-03-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag känner inte åklagaren Brandt men det är ju lite magstarkt att så kategoriskt hävda det du hävdar. Om Brandt inte haft något alls att komma med så skulle ju TR inte ha häktat henne. Det finns en hel del som är sekretessbelagt som vi inte vet ngt om så att döma Brandt som du gör känns bara mest populistiskt.

Jag skulle nog vilja påstå att det är Brandt som är populistisk. Den blicken i hennes ögon går inte att ta miste på -som ett rovdjur.
Ju mer man tänker på det, ju mer cyniskt framstår det som.
Citera
2009-03-08, 12:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Artar sig till en maktkamp mellan jurister som drivit frågan till nuvarande stadium och som till varje pris kommer att försvara sitt agerande.
Än så länge är det bara jurister långt ner i näringskedjan som har fattat beslut på ofullständigt kunskapsunderlag. Åklagaren har fortfarande möjlighet att lägga ner förundersökningen. Om Svea Hovrätt ogillar häktningen kommer det att bli ett tydligt tryck i den riktningen.

Citat:
Till dem sällar sig vissa medicinska experter med Kd;s syn på att upprätthålla liv till varje pris så länge det går.
Nå, de som ännu har sällat sig är absolut inga "medicinska experter" utan enskilda läkare utan någon autoritetsposition inom kåren, som antingen har anknytning till Kristdemokraterna eller till katolska kyrkan.
Citera
2009-03-08, 12:09
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:

Att Hurtig säger så är inte konstigt. Oavsett vad Brandt har att komma med så är det nästan så att han måste säga så i pressen. Jag tycke rinte det säger så mycket.

Jag håller med dig i att man kunde ha skött hämtandet smidigare. Det har förekommit uppgifter som säger att gripandet planerades i flera dagar. Om det är sant borde man kunna ha agerat klart mycket smidigare. Å andra sidan så ä jag rätt säker på att inget formellt fel begåtts och trots allt måste vi ha inställningen att alla är lika inför lagen. Lindén togs in som mordmisstänkt och det är ju inte som att ha gjort sig skyldig till felparkering direkt. Tror du att följande telefonsamal någonsin inträffat?:

-"Hej Christer Pettersson. Det här är Hans Holmér. Du är misstänkt för mord på Olof Palme. Jag undrar... skulle du kunna vara bussig och komma till polishuset för förhör?"

Återigen...
Jag håller med dig att hämtningen borde ha skötts smidigare. Det har så vitt jag förstått Brandt också medgett...
Citera
2009-03-08, 12:14
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
En gissning är att familjen varit enormt stressade och misstänksamma över vad som hänt. Förmodligen ganska jobbiga mot personalen. Detta fullt naturligt. Det är ju en personlig tragedi att få ett gravt hjärnskadat barn. När barnet ligger för döden får det smärtlindring och sådant som hör till vård i livets slutskede. Föräldrarna tolkar det som mord och allt drar igång. Dom har ju inte litat på sjukvården på ganska länge.

Det stora problemet är att en human sjukvård kan strida mot juridiken här. Aktiv dödshjälp är olagligt men ofta (och enligt de flesta helt korrekt) rör man sig ganska nära när det gäller att ge människor en värdig död.

Det är ett oerhört intressant fall. Om läkaren skulle bli fälld här kommer det leda till oerhört lidande för många, då läkare kommer vägra ge adekvat vård i livets slutskede. Folk får helt enkelt dö av sig själva utan hjälp av en upptrappning av morfin. Humant? Nej. Lagligt? Javisst.
Det är just precis så det riskerar att bli pga såna här rättshaverister.

Familjen tycks ju inte ha koll på hur det fungerar att vårda svårt sjuka/skadade människor och därför blir det så fel när de spottar ur sig anmälningar på det här sättet.
Citera
2009-03-08, 12:15
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Jag skulle nog vilja påstå att det är Brandt som är populistisk. Den blicken i hennes ögon går inte att ta miste på -som ett rovdjur.

Jag har inte sett hennes blick men jag är övertygad om att vissa skulle tolka hennes blick som engagerad och jag kan inte se något fel i att vi har åklagare som är engagerade.

Jag känner inte Brandt. Jag har aldrig hört talas om henne förräns i samband med detta. Jag har aldrig sett henne på TV eller ens sett en bild på henne. Hon kanske har gjort fel, vad vet jag, men att anklaga henne för grovt tjänstefel baserat på en blick... mja... det är ju rätt magstarkt i sig, tycker du inte det själv?

(Nej, jag vet. Det handlar inte bara om hennes blick)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in