Citat:
Ursprungligen postat av datja
Morfinet injicerades inte armvecket, det tillfördes medelst en pump, och således drevs flödet in av pumpen själv. Jag kan inte uttala mig om pumpars kapacitet att ge rheologiska verkningar i barnet, men säkert är att både läkemedel som ges med pumpar och vätskor som ges med vanlig gravitationsdriven infusion rinner in utan hinder även efter det att hjärtat stannat (trycket är ju lågt i det venösa kretsloppet), så i vart fall torde morfinet ha transporterats till vena cava (den mest centrala venen).
Och eftersom det inte fanns någon cirkulation som gav något mottryck så kan pumpen ha drivit morfinet i retrograd riktning ned till lårvenen (det är inte så lång väg och det är stora kärl utan påtaglig tryckförlust).
Dessutom kan jag tänka mig att det har skett en postmortal koncentrationsutjämning i venpoolen under de tre veckor som liket legat, så att koncentrationen av diverse molekyler har utjämnats mellan armvener och lårvener.
Tack för den beskrivningen. Mycket bra och något som jag faktiskt missat. Det här får jag ta mig en ordentlig funderare på! (Beklagar att jag felaktigt använt begreppet "injektion" trots att det naturligtvis i fallet morfin rör sig om kontinuerlig infusion via pump)
Citat:
Denna möjliga omfördelning inom vensystemet torde teoretiskt också gälla tiopental. Kunde alltså förklara att koncen i armven blir samma som den i lårven utan att passera hjärtat (om tid får gå), även om den såklart inte kan förklara den höga koncentrationen (hög om man som RMV antar att provet skulle bestå av rent blod).
Två invändningar så där på raken och en observation: 1) När det gället thiopental rör det sig ju inte om tillförsel med pump utan här skulle det röra sig om injektion så effekten torde väl i vart fall bli mindre. 2) Fyndet av pentobarbital i lårvensblodet talar mot den här mekanismen. Eftersom pentobarbital bildas i levern och inte finns med i injektionen så måste det ha åkt med "varvet runt" för att komma till lårvenen.
Observation: Om förklaringen av den höga thiopentalhalten skulle vara att thiopental tryckts ner/diffunderat "baklänges" så att säga via vena cava så har det inte påverkat hjärnan, någon dödlig förgiftning har inte inträffat och då kan vi lägga ner det här fallet.
Citat:
Det uppmätta tiopentalet är antagligen analyserat på vätska som består av en del blod och en del lyserad fettrik vävnad. Pga. tiopentalets lipofili räcker det väl med ett litet fettbidrag för att provet skall bli knasigt. För mig kan det tänkas att även om provet från venen hade tagits på ett helt korrekt sätt hade man fått se samma konstiga värde: eftersom enzymatisk upplösning av kärlstrukturen inom hela venpoolen hade pågått i 3 veckor, fanns det antagligen genombrott i kärlväggarna här och var, så att blodet på flera platser kommit i kontakt med smältande fett. Dessa vätskor kan ha blandats och givit en kontamination av fetter (innehållande tiopental) i venpoolen.
Intressant att notera i det sammanhanget är den rekommendation som jag fann på TIAFT's webpage "Systematic Toxicological Analysis (STA): Recommendations on Sample Collection":
[i]"In most postmortem cases, blood remains the single most important specimen to analyze. When possible, at least two blood specimens should be collected: a) 30 ml of central blood (from the right atrium of the heart, inferior vena cava, or another convenient large vessel) for qualitative analysis and b) 10 ml
peripheral blood (preferably from the left and right femoral veins) by direct vascular access (not "milking" the vessels once the abdominal cavity has been opened) for quantitative analysis.……"
Jag har ställt frågan till företrädare för TIAFT varför man avråder från "milking" som jag antar är detsamma som "massage" i RMV:s beskrivningar men ännu inte fått svar. Ska återkomma när jag fått det.
Citat:
Finns det överhuvudtaget något prov av blod-tiopental som har tagits på lik som varit mer än några dygn gammalt?
Har inte sett några sådana rapporter. De post-mortem analyser som utförts efter t.ex. avrättningar är typiskt gjorda inom 24 timmar eller högst ett par dagar. Självmordsfallen oftast några dagar. Jag har för mig att jag sett ett självmordsfall i Japan där det gått längre tid till analys men där komplicerades bilden också att flera andra preparat.