2009-10-31, 21:15
Medlem
Dråpmisstänkta läkaren - en studie i osäkerhet http://jheidbrink.files.wordpress.com/2009/09/drapmisstankta-lakaren-en-studie-i-osakerhet1.pdf
Om länken postats tidigare ber jag om ursäkt.
Citera
2009-10-31, 21:24
Medlem
DemHerrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
För att lindra hennes besvär sprutade man in lugnande, smärtlindrande och ångestdämpande medel, morfin och tiopental.

...kan man läsa i en artikel som det tidigare i tråden länkats till http://www.dn.se/sthlm/lakaren-foljde-normala-rutiner-1.815472

Det är chefsläkaren på KS som uttalar sig...men har det inte senare sagts att barnet aldrig fick tiopenthal, vare sig vid detta tillfälle eller tidigare?

Det var väl i slutskedet som Linnea inte fick det.
Citera
2009-10-31, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
För att lindra hennes besvär sprutade man in lugnande, smärtlindrande och ångestdämpande medel, morfin och tiopental.

...kan man läsa i en artikel som det tidigare i tråden länkats till http://www.dn.se/sthlm/lakaren-foljde-normala-rutiner-1.815472

Det är chefsläkaren på KS som uttalar sig...men har det inte senare sagts att barnet aldrig fick tiopenthal, vare sig vid detta tillfälle eller tidigare?
Väldigt intressant artikel!

Det måste varit innan KS styrde upp sina presskontakter.

Tyvärr verkar det som chefsläkaren spånar baserat på vad han vet om normal vård under dessa omständigheter och häktningsförhandlingen.

Sug på detta (min fetstil)
Citat:
Kammaråklagare Elisabeth Brandt var nöjd efter fredagens häktningsförhandling. Men senare tvingades hon i ett pressmeddelande rätta uppgifter som hon hade lämnat. Hon påstod felaktigt att anmälan i fallet kom från en rättsläkare. När DN frågar varifrån anmälan kom och om anmälaren är medicinskt kunnig hänvisar Elisabeth Brandt till de utredande poliserna. Dessa har dock inte gått att nå under fredagseftermiddagen.

När DN berättar om chefsläkare Stefan Engqvists version av händelseförloppet blir Elisabeth Brandt tyst.

– Jag har ingen kommentar, säger hon efter en lång paus.

Hon vill inte heller kommentera om Stefan Engqvists version är ny för henne.
Citera
2009-10-31, 21:57
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemHerren
Det var väl i slutskedet som Linnea inte fick det.

Nej, inte bara i slutskedet. Som jag har förstått det från tråden och den info som finns tillgänglig så ska barnet aldrig ha fått tiopental.

Varken i början, mitten eller slutet. Förutom då, enligt åklagaren, precis innan dödsögonblicket.
Citera
2009-10-31, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Nej, inte bara i slutskedet. Som jag har förstått det från tråden och den info som finns tillgänglig så ska barnet aldrig ha fått tiopental.

Varken i början, mitten eller slutet. Förutom då, enligt åklagaren, precis innan dödsögonblicket.
Sida 11 i Tennysons länk ovan:

"Flickan har antagligen getts pentotal när hon lades i respirator den 12 september och också i samband med magnetröntgen den 18 september (Kommentar: detta borde framgå av journalerna)"

Jag har också läst (i denna tråd) att journalanteckning om tiopental saknas, att barnet aldrig skulle ha fått det.

De som är medicinare kanske kan reda ut om det är möjligt eller sannolikt att man skulle genomfört magnetröntgen UTAN att ha administrerat tiopental?
Citera
2009-10-31, 22:22
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback

"Flickan har antagligen getts pentotal när hon lades i respirator den 12 september och också i samband med magnetröntgen den 18 september (Kommentar: detta borde framgå av journalerna)"

Jag har också läst (i denna tråd) att journalanteckning om tiopental saknas, att barnet aldrig skulle ha fått det.

De som är medicinare kanske kan reda ut om det är möjligt eller sannolikt att man skulle genomfört magnetröntgen UTAN att ha administrerat tiopental?

Stämmer.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/03/10/nya-uppgifter-fran-aklagar/index.xml
Citera
2009-10-31, 22:29
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad

Vet inte om detta är postat innan men här är lite läsvärt.

http://www.socialstyrelsen.se/pressrum/pressmeddelanden/Documents/utlatande1.PDF
Citera
2009-10-31, 22:37
Medlem
Citat:

Jag har för mig att Nilsson redogör tämligen noggrant för vilken del av journalerna han har ansett kunna spela roll för mätvärdet.
Anestesikurvan under magnetröntgen har kommenterats här eller på Dagensmedicin. Någon ansåg att den tydde på att ett ämne liknande tiopental kan varit aktuellt men ej journalförts.
(Inget tiopental vid magnetröntgen enligt journaler iaf.)
Citera
2009-10-31, 22:51
Medlem
DemHerrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennnyson
Dråpmisstänkta läkaren - en studie i osäkerhet http://jheidbrink.files.wordpress.com/2009/09/drapmisstankta-lakaren-en-studie-i-osakerhet1.pdf
Om länken postats tidigare ber jag om ursäkt.

Verkar som polis och åklagare slarvar med papper.
Citera
2009-10-31, 23:16
Medlem
Sida 11 i Krister Nilssons utlåtande, frågor från Socialstyrelsen till RMV

"4. Normalt d.v.s, intra-vitam anges att c:a 0.3% av tiopental utsöndras oförändrat i urin. Ar mätmetoderna specifika för pentotal, kan någon annan substans eller metabolit påverka mätningen och i så fall hur?

svar på frågan redovisas på sida 12:

"Ad fråga 4 och 5 och som kommentar till a. Mätmetodernas precision och
specificitet redovisas och bedöms fullgoda. Det föreligger ingen risk att någon annan substans eller metabolit skulle kunna påverka mätningen. Samma bedömning görs av det vetenskapliga rådet i Klinisk farmakologi."

Detta skulle vara svaret på Aspsusa's funderingar om andra nedbrytningsprodukter kan misstas för tiopental, och svaret är nej.

Fast å andra sidan, på sidan 10 redovisas resultatet från RMV om andra läkemedel, precis som Aspsusa påpekat, att

"Inga andra sömngivande, lugnande, smärtstillande eller narkotiska preparat påvisas i blod eller urin."

Är det möjligt att de tidigare (bevisat) administrerade läkemedlen gått ur kroppen så fort? Eller är avsaknad av detektering av dessa läkemedel ett indirekt bevis för att mätningarna är knepiga, eller för all del felaktiga?
Citera
2009-10-31, 23:29
Medlem
Citat:
Är det möjligt att de tidigare (bevisat) administrerade läkemedlen gått ur kroppen så fort? Eller är avsaknad av detektering av dessa läkemedel ett indirekt bevis för att mätningarna är knepiga, eller för all del felaktiga?
Som jag har fatta det är det enligt följande!

Om man har att göra med ett hjärnskadat spädbarn går allt som man lärt om hur det fungerar med vuxna ut genom fönstret!
Är man inte medvetet om detta spelar det ingen roll om man samtidigt normalt sett är en skicklig rättsläkare.

En del av vad man läst tyder tydligen på att rättsläkaren i detta fall inte riktigt fattat att skillnaden i hur en vuxen bryter ner ex tiopental respektive hur ett hjärnskadat spädbarn gör detsamma är extremt olika!
Om dessutom tiopental administrerats nära dödsögonblicket på ett redan hjärnskadat spädbarn kan det i vissa fall vara så att tiopentalet knappt brutits ned överhuvudtaget alls!
Dvs det har gått rakt ut i vävnaden.

Nu hade detta varit alkohol så: öhhh denna patient hade 1380 i promille, konstigt?
Slutsats: antingen har patienten druckit 100 liter ren sprit eller något är vajsing med detta provresultat!

Tar man nu inte med ovanstående faktorer i sina beräkningar så kan man få dessa formligen extrema mätvärden.
Vilket, i kombination med ytterligare andra faktorer, kan ha lett till just dessa 100-falt absurda siffrorna som ju figurerat!
En del tyder här på att en normalt skicklig rättsläkare i detta specifika fall gjort bort sig rejält, men tyvärr inte haft civilkurage nog att erkänna detta.
Senast redigerad av Lars365 2009-10-31 kl. 23:56.
Citera
2009-11-01, 09:21
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
"Inga andra sömngivande, lugnande, smärtstillande eller narkotiska preparat påvisas i blod eller urin."

Eller så fick inte barnet det som anges i journalen. D v s alla andra lugnande medel, inkl. morfinet, byttes ut mot tiopental... Men då pratar vi VERKLIGEN konspiration.

Det verkar mycket märkligt att inga andra ämnen hittats i undersökningen. Eller så kanske det är så att om man letar efter "guld", skiter i om man hittar "koppar", "silver" och "järn" i proverna?

Edit: Såg nu att höga doser av även morfin tydligen påvisats i proverna. Men vad menar då socialstyrelsen med att inga andra ämnen påvisats? Jag fattar nada
Senast redigerad av BoyGoneBad 2009-11-01 kl. 09:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in