2009-03-07, 19:49
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frump
Hon måste alltså bevisa sin oskuld för att inte dömas?
Åklagaren kommer alla gånger att försöka bevisa hennes skuld genom att hävda (med stöd från diverse "experter") att mängden läkemedel varit obefogad. Lindén kan givetvis vara tyst och låta åklagaren stå oemotsagd men hon kan även själv hävda att det fanns fog för all medicinering.
Citera
2009-03-07, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Varför det? Polisen har följt standardprocedurer och om de ska gripa någon misstänkt för mord så är det minst ett flertal poliser och den gripne ska förses med handfängsel. Gör den gripne motstånd så får poliserna använda tillräckligt med våld för att gripa.

Den 20 september avlider flickan.
Den 7 Oktober kommer polisanmälan in från föräldrarna för vållande till annans död.
14 Oktober är ett preliminärt obduktionsbesked klart. "Dödsorsaken bedöms oklar men det mesta talar för att flickan avled på grund av hjärnblödningen"
Den 2 Mars grips läkaren på sitt jobb.

Nu, mellan den 14 Oktober och den 2 Mars har denna överläkare haft ALL tid i världen på att undanröja ev bevis. Hon är uppenbarligen inte på väg att fly landet. Tycker du inte man kan i alla fall undvika att gripa henne på sitt jobb?
Citera
2009-03-07, 19:55
Medlem
von Hindenburgs avatar
En kommentar på Läkartidningens hemsida. Jag har inte kompetens att bedöma om det är rimligt men det finns kanske sådana som kan det här.

Citat:
Natriumtiopental och morfin är rutinläkemedel (och enl. många förstahandsval)vid barnanestesi. En normaldos som används vid anestesi ger ofta, för morfin, andningsstillestånd, och för natriumtiopental svår circulationspåverkan (lågt blodtryck) och hjärtstopp (asystoli). Narkosläkaren genomför då rutinmässigt åtgärder som konstgjord andning och tillförsel av läkemedel för att höja blodtryck och puls (atropin, efedrin, noradrenalin). Utan dessa åtgärder skulle patienten omedelbart avlida. Den normala anestesin medför alltså rutinmässigt tillförsel av dödliga doser läkemedel.
Vad menar åklagaren, tingsrätten, och rättsmedicinalverket med dödlig dos anestesimedel? Hur har man fastställt detta? Innan dessa frågor har besvarats på ett adekvat sätt riskerar varje narkosläkare verksam i Sverige att anklagas för dråp, mord eller mordförsök vid varje anestesi som genomförs.
Citera
2009-03-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Den 20 september avlider flickan.
Den 7 Oktober kommer polisanmälan in från föräldrarna för vållande till annans död.
14 Oktober är ett preliminärt obduktionsbesked klart. "Dödsorsaken bedöms oklar men det mesta talar för att flickan avled på grund av hjärnblödningen"
Den 2 Mars grips läkaren på sitt jobb.

Nu, mellan den 14 Oktober och den 2 Mars har denna överläkare haft ALL tid i världen på att undanröja ev bevis. Hon är uppenbarligen inte på väg att fly landet. Tycker du inte man kan i alla fall undvika att gripa henne på sitt jobb?
Med reservation för att jag inte är helt initierad: hon hade väl ändå inte delgivits misstanke innan gripandet? "Röja bevis" blir således svårtillämpbart, visst hon kan ha förutsett att det skulle leda till åtal men det är ju inte direkt det perfekta mordet vi talar om...
Citera
2009-03-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcoroc
Med reservation för att jag inte är helt initierad: hon hade väl ändå inte delgivits misstanke innan gripandet? "Röja bevis" blir således svårtillämpbart, visst hon kan ha förutsett att det skulle leda till åtal men det är ju inte direkt det perfekta mordet vi talar om...

Nej precis, hon hade så vitt jag vet inte blivit meddelad det. Alltså kan dom gott vänta 6 timmar till och ta henne när hon är på väg ifrån jobbet. Visst, det ÄR en allvarlig anklagelse, men det är inte pundar-Hells Angels Hoffa vi pratar om här som slår folk i huvudet med plankor dagligen, och helt uppenbarligen borde sugas in så fort som möjligt
Citera
2009-03-07, 20:00
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcoroc
OM hon nu medvetet förkortat flickans liv så kan man på goda grunder (hennes erfarenhet) anta att hon visste att hon gjort fel. Då kan man vidare anta att hon velat undanröja de bevis som ev. fanns. OM nu allt detta är sant så lär hon ha röjt undan alla tänkbara bevis långt före jul...
Citera
2009-03-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
En kommentar på Läkartidningens hemsida. Jag har inte kompetens att bedöma om det är rimligt men det finns kanske sådana som kan det här.

"Natriumtiopental och morfin är rutinläkemedel (och enl. många förstahandsval)vid barnanestesi. En normaldos som används vid anestesi ger ofta, för morfin, andningsstillestånd, och för natriumtiopental svår circulationspåverkan (lågt blodtryck) och hjärtstopp (asystoli). Narkosläkaren genomför då rutinmässigt åtgärder som konstgjord andning och tillförsel av läkemedel för att höja blodtryck och puls (atropin, efedrin, noradrenalin). Utan dessa åtgärder skulle patienten omedelbart avlida. Den normala anestesin medför alltså rutinmässigt tillförsel av dödliga doser läkemedel.
Vad menar åklagaren, tingsrätten, och rättsmedicinalverket med dödlig dos anestesimedel? Hur har man fastställt detta? Innan dessa frågor har besvarats på ett adekvat sätt riskerar varje narkosläkare verksam i Sverige att anklagas för dråp, mord eller mordförsök vid varje anestesi som genomförs.

Onekligen ganska intressant också
Citera
2009-03-07, 20:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traxdata
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11557
För det första har Brandt all anledning att försköna insatsen, och för det andra finns det ingenting som säger att det faktum att det "utvecklade sig på annat sätt" hade att göra med den gripna läkaren. Det fanns många andra personer närvarande som kunde reagera.
Citera
2009-03-07, 20:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traxdata
precis som du säger han är läkare. någon termin hit eller dit spelar absolut ingen roll. jag är själv läkare så jag vet vad jag talar om.
Legitimerad läkare blir man inte förrän efter 21 månaders AT-tjänstgöring efter läkarexamen.

För övrigt är du inte läkare. Det finns hemliga handskakningar som funkar också på Internet.
Citera
2009-03-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Med vad som är standardläkemedel för en svensk anestesiolog, Penthotal och Pavulon, avrättar man med i Texas.
Citera
2009-03-07, 20:31
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Med vad som är standardläkemedel för en svensk anestesiolog, Penthotal och Pavulon, avrättar man med i Texas.
Vad som är vanligt läkemedel bland alla läkare i hela världen används av vissa idrottare som doping.

Jag vill minnas att jag läste att tiopental används i 35 olika amerikanska stater vid avrättningar. Vidare läste jag att tiopental används på samma sätt som här i Sverige i stort sett hela Europa. Så samma preparat används för olika ändamål. Det känns inte så konstigt. Det enda som är märkligt är att inte Aftonbladet eller Expressen gjort en stor sak av det. Jag "saknar" rubriken: Överläkaren gav flickan dödsdrog!
Citera
2009-03-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Ja och vad som är ett standardläkemedel i Sverige idag används av Anticimex som råttgift.
Vad som är ett standardläkemedel i Sverige idag används av LKAB för att spränga gruvschakt.

etc etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in