Ur Aftonbladet:
Citat:
Enligt vad Aftonbladet erfar har både polisens utredare och åklagaren varit medvetna om att detta är ett högprofilärende som skulle få stor uppmärksamhet i media. Att en läkare som har till uppdrag att rädda liv misstänks för mord på en patient är extremt sällsynt.
Planerade i dagar
Tillslaget på arbetsplatsen och gripandet av läkaren planerades därför noggrant flera dagar i förväg.
Citat:
Enligt Aftonbladets uppgifter har åklagaren flera hemligstämplade dokument som styrker misstankarna mot den kvinnliga läkaren. Sannolikt rör det sig om både journaler och obduktionsprotokoll.
Jag är lite nyfiken; om det planerades i flera dagar, var det ändå nödvändigt att gripa henne på just arbetsplatsen? Varför inte i hemmet?
Jag förstår att man inte kan kontakta den misstänkta och be henne komma in till polisstationen. Hon ska inte förvarnas om misstankarna.
Vad jag menar är - var det med flit de grep henne på just arbetsplatsen? Eller råkade det slumpa sig så att hon var i tjänst just när gripandet skulle ske?
Bedömdes det kanske som viktigt att gripa henne på just arbetsplatsen av annan orsak? Det stod att
"Tillslaget på arbetsplatsen och gripandet av läkaren planerades därför noggrant flera dagar i förväg". Kanske ville de att läkaren på plats i samband med gripandet också skulle plocka fram någonting på sin arbetsplats?
Jag bara spånar lite här. OM hon är oskyldig så är det ju inte så kul för henne att ha blivit gripen på sin arbetsplats, om än av
civilklädd polis. Jag tror heller inte att de rusade in med buller och bång och gjorde allt för att alla skulle se att hon blev gripen.
Rent allmänt kan man ju tycka att ett gripande bör ske så diskret som möjligt eftersom den misstänkte kan vara oskyldig.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4574641.ab
Edit: han som påstår att han är upptagen med att flytta hade visst hunnit med att besvara lite av min fråga under tiden jag skrev den...

Tack BoISaren!