2009-03-06, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Vad som händer i morgon har vi ingen aning om. Som jag tidigare skrev så hoppas jag att allt klaras ut, att hon inte släpps på svag bevisning utan att det verkligen klarläggs att hon är utan skuld. En mördande läkare behöver vi inte.
Tror inte yrkandet ändrar sig om det inte tillkommer mer argument för att hon ska sitta häktad.
Inte så konstigt, man kan inte ta risken att hon, när hon väl förstår att hon är misstänkt, pratar ihop sig med andra personer eller på annat sätt försöker manipulera utredningen. Just därför som åklagaren begär restriktioner också (igen: jag har läst häktningsframställan).

Hm, om du läst tantens häktningsframställan och formulerar dig på detta sätt håller jag med dig.
Det är nästan man hoppas på riktiga skäl ,är det svag bevisning vem vill då jobba som läkare och ta obekväma beslut gällande död/liv?

Ingen av mina vänner i alla fall ,det kommer sluta med att läkare som är bra går till privata vårdgivare och vill teckna försäkringar för skydda sig mot polisanmälningar.
Citera
2009-03-06, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Någon som är bättre bevandrad i det medicinska än jag: Hur svåra var skadorna vid födseln egentligen. Var hjärnan såpass skadad att man kan tänka sig att det har förekommit en diskussion om att använda det medicinska begreppet Hjärndöd?

För isåfall så kan väl inte ett mordåtal komma ifråga? Eller?

De är fortfarande oklart. Men vad som påståtts är att natriumkloriddroppet skall ha orsakat högt blodtryck --> blödning.
Angående flickans överlevnadschanser spekuleras inte då dessa är dåliga från start. Det är mycket som inte är färdigutvecklat i v. 25.
Citera
2009-03-06, 03:18
Medlem
Har man namn på läkaren ?
Citera
2009-03-06, 03:25
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KARINS
Har man namn på läkaren ?
Det tror jag. Hon skulle ha svårt att veta när någon tilltalar henne annars.

Sorry, kunde inte låta bli.

Här finns kanske det du eftersöker
https://www.flashback.org/showpost.php?p=15452698&postcount=119
Citera
2009-03-06, 08:20
Medlem
BoISarens avatar
"Vi hittar inga fel"
Citat:
Den tre månader gamla flickan avled på Astrid Lindgrens barnsjukhus 20 september i fjol.
Direkt efteråt granskades dödsfallet av chefsläkare, men eftersom inget fel upptäcktes gjordes ingen lex Maria-anmälan.
[...]
I går, efter att överläkaren begärts häktad, granskade sjukhusets chefsläkare barnets journaler igen.
- Men inte heller den här gången fann vi någon misstanke om att fel begåtts, säger Barbro Fridén, divisionschef på barndivisionen på Karolinska universitetssjukhuset.
Hur kommer det sig då att åklagaren ser henne som på sannolika skäl misstänkt för mord?
- Jag har ingen aning, de måste ha annan information än det som finns i journalerna.
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1488723/vi-hittar-inga-fel

"Åklagaren ångrar det brutala gripandet"
Citat:
Efter att åklagare Elisabeth Brandt tagit beslut om ett gripande fick två polispatruller i uppdrag att hämta den misstänkta kvinnan.
Först sökte de i bostaden - men förgäves.
Då slog man till mot hennes arbetsplats.
Klockan tio stormade patrullen in på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Något som mötts av skarp kritik.
Nu medger åklagaren att det var ett misstag.
- Där kan jag väl hålla med om att det är olyckligt att det blev som det blev. Avsikten var att det skulle gå lugnt tillväga.
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1488725/aklagaren-angrar-det-brutala-gripandet
Citera
2009-03-06, 08:22
Moderator
blomvattnares avatar
Ur Aftonbladet:

Citat:
Enligt vad Aftonbladet erfar har både polisens utredare och åklagaren varit medvetna om att detta är ett högprofilärende som skulle få stor uppmärksamhet i media. Att en läkare som har till uppdrag att rädda liv misstänks för mord på en patient är extremt sällsynt.

Planerade i dagar
Tillslaget på arbetsplatsen och gripandet av läkaren planerades därför noggrant flera dagar i förväg.

Citat:
Enligt Aftonbladets uppgifter har åklagaren flera hemligstämplade dokument som styrker misstankarna mot den kvinnliga läkaren. Sannolikt rör det sig om både journaler och obduktionsprotokoll.
Jag är lite nyfiken; om det planerades i flera dagar, var det ändå nödvändigt att gripa henne på just arbetsplatsen? Varför inte i hemmet?

Jag förstår att man inte kan kontakta den misstänkta och be henne komma in till polisstationen. Hon ska inte förvarnas om misstankarna.
Vad jag menar är - var det med flit de grep henne på just arbetsplatsen? Eller råkade det slumpa sig så att hon var i tjänst just när gripandet skulle ske?

Bedömdes det kanske som viktigt att gripa henne på just arbetsplatsen av annan orsak? Det stod att "Tillslaget på arbetsplatsen och gripandet av läkaren planerades därför noggrant flera dagar i förväg". Kanske ville de att läkaren på plats i samband med gripandet också skulle plocka fram någonting på sin arbetsplats?

Jag bara spånar lite här. OM hon är oskyldig så är det ju inte så kul för henne att ha blivit gripen på sin arbetsplats, om än av civilklädd polis. Jag tror heller inte att de rusade in med buller och bång och gjorde allt för att alla skulle se att hon blev gripen.

Rent allmänt kan man ju tycka att ett gripande bör ske så diskret som möjligt eftersom den misstänkte kan vara oskyldig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4574641.ab

Edit: han som påstår att han är upptagen med att flytta hade visst hunnit med att besvara lite av min fråga under tiden jag skrev den... Tack BoISaren!
Senast redigerad av blomvattnare 2009-03-06 kl. 08:25.
Citera
2009-03-06, 08:50
Medlem
Celerons avatar
Man undrar ju vad det är för uppgifter spm åklagaren påstår sig ha om man inte hittar något i journalerna. Att åklagaren ångrar det sätt på vilket gripande av läkaren gick till kanske är ett tecken på att hon inte känner sig så oövervinnerlig längre.
Citera
2009-03-06, 08:58
Medlem
PK-åklagare som agerar för att inte anklagas för att vara rasist????
Dom vibbarna får jag.
Citera
2009-03-06, 09:01
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooLost
PK-åklagare som agerar för att inte anklagas för att vara rasist????
Dom vibbarna får jag.

Hur menar du då? Läkaren är ju en svensk, blond kvinna. Länk med namn och bild finns ju i denna tråd.

Edit:
Länk till läkaren:

http://kaptennemo.wordpress.com/2009/03/05/aven-lakare-ar-lika-infor-lagen/

Ooooop, bilden var inte på henne. Men namnet är ett svenskt i alla fall.
Senast redigerad av Pratbubblan 2009-03-06 kl. 09:06.
Citera
2009-03-06, 09:02
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Man undrar ju vad det är för uppgifter spm åklagaren påstår sig ha om man inte hittar något i journalerna.

Det kan vara obduktionsprotokollet? Rättsläkaren kanske kontaktade polis, obduktionsresultatet kanske inte har kommit ALB till del än?
Citera
2009-03-06, 09:02
Medlem
rogerks avatar
Jag undrar verkligen vilka hemligstämplade dokument som åklagaren har? Vem har hemligstämplat dem?
Citera
2009-03-06, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Hur menar du då? Läkaren är ju en svensk, blond kvinna. Länk med namn och bild finns ju i denna tråd.

Känns som föräldrarna inte är blonda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in