Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I det senare går man efter vad syftet är att hålla FU hemlig. Man brukar anse att det finns två skäl; det ena att inte i onödan utsätta den misstänkte för problem, om det snabbt visar sig att det som anmälts inte är något brott (det är ju rimligt), det andra skälet att själva utredningen försvåras om allt som framkommer blir offentligt. Å andra sidan kan man behöva offentliggöra delar av FU för att få hjälp från allmänheten.
……
Om man då anser att man vinner mer, utredningsvis, på att lämna ut uppgifter än att hålla dem hemliga kan man göra det.Att man inte i förhand kan veta så noga om i efterhand triviala fakta är utan betydelse är ju lätt att förstå.
Jag ser nog inga stora problem med det när det gäller sakuppgifter som är vad 18 kap 1 § handlar om. När det gäller personuppgifter är det 35 kap 1 § som gäller och här får nog åklagaren vara litet mer grannlaga beträffande skälen för att bryta sekretessen. Det framgår ju också av att skaderekvisiten i de två kapitlen är olika, ”rakt” respektive ”omvänt”.
Sedan finns det ju en annan sida av sekretessen också. Tryckfrihetsförordningen (som ju är grundlag) föreskriver i 2 kap 1 § att:
”Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar.”
I 2 kap 2 § anges därefter att:
”Rätten att taga del av allmänna handlingar får begränsas endast om det är påkallat med hänsyn till
……
intresset att förebygga eller beivra brott,
……
skyddet för enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden,
Begränsning av rätten att taga del av allmänna handlingar skall angivas noga i bestämmelse i en särskild lag (dvs OSL - min kommentar) eller, om så i visst fall befinnes lämpligare, i annan lag vartill den särskilda lagen hänvisar.”
18 kap 1§ OSL har ett rakt skaderekvisit, vilket innebär att offentlighet är grundprincipen, med tre olika skadefall: 1) syftet med beslutade åtgärder motverkas; 2) syftet med förutsedda åtgärder motverkas; 3) den framtida verksamheten skadas. Enligt förarbetena till lagen så ska de två första skadefallen avse uppgifter i ett enskilt ärende medan det tredje avser generella frågor rörande polisens spanings- och arbetsmetoder.
Problemet är att åklagaren i det här fallet tydligen söker etablera en praxis enligt vilken
absolut sekretess skulle gälla för
allt material i förundersökning som avser brott. Så vitt jag kan se saknar den tolkningen stöd i lagstiftningen.
Två bra exempel på detta:
Jag har begärt att få ut den ljudfil som ligger till grund för den tjänsteanteckning som gjordes från polisernas informationsmöte med rättsläkaren omedelbart efter att obduktionsresultatet blivit klart 2009-02-11. Tjänsteanteckningen ifråga är offentlig (FUP sid 27-34) men ljudfilen har sekretessbelagts. Så man undrar vad den innehåller som inte dokumenterats i tjänsteanteckningen och i så fall varför.
Jag har begärt att få ut sju av de handlingar som skickats till Rättsliga rådet för yttrande, bl.a. en skrivelse från Rättsmedicinalverket - Avdelningen för rättsgenetik och rättskemi om lösligheten hos Pentothal Natrium. Detta är en fullständigt okontroversiell fysikalisk uppgift men skrivelsen är icke förty sekretessbelagd.