Citat:
Det återstår att se om revisionen kommer visa att man kan utgå från att det ens fanns tiopental i flickans blod när hon dog. Att flickan aldrig fick tiopental är inte heller visat vad jag förstår.
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag förstår mätproblemen hyfsat bra, men vill ändå flagga för att när provet visar på pentotal och inget pentotal har administrerats har man fortfarande ett bekymmer att handskas med. Varifrån kommer pentotalet och varför finns det i blodet (eller "blodet")? Det vore ju alldeles utmärkt bra om man kunde (som också gjordes i början av diskussionen) utgå från att små, terapeutiska doser av pentotal är förväntade. Då blir ett resonemang som visar hur "litet blir stort" mycket mer trovärdigt. Nu är en viktig delfråga "hur kan ingenting bli något"?
Det är ju mycket tänkbart att rätten funderar sisåhär: "Hm. Å ena sidan har vi RMV, som inte har något att vinna på att hitta på - å andra sidan har vi den tilltalade som har allt att vinna genom att hitta på. Vem skall vi då tro på".
Det blir därför så oerhört mycket effektivare försvar om man kan visa vad mätvärdet beror på än att bara ifrågasätta det. Rent mänskligt vore det ju också en poäng för den åtalade, som ju blir rentvådd på ett helt annat sätt i så fall. Bara därför är det ju bra.
Det är ju mycket tänkbart att rätten funderar sisåhär: "Hm. Å ena sidan har vi RMV, som inte har något att vinna på att hitta på - å andra sidan har vi den tilltalade som har allt att vinna genom att hitta på. Vem skall vi då tro på".
Det blir därför så oerhört mycket effektivare försvar om man kan visa vad mätvärdet beror på än att bara ifrågasätta det. Rent mänskligt vore det ju också en poäng för den åtalade, som ju blir rentvådd på ett helt annat sätt i så fall. Bara därför är det ju bra.
Revisionen kanske kommer fram till just vad mätvärdet berodde på. En fråga som jag tycker att åklagare och RMV borde tagit sig an för mer än ett år sedan med tanke på det unika resultatet. Istället har man nöjt sig med svaret att det måste bero på att läkaren har gett barnet en totalt orimlig dos tiopental. (I förhållande till vad som räknas som dödligt och vad som rimligtvis kan injiceras utan att de närvarande genast reagerade.)