2010-10-03, 22:28
Medlem
valleros avatar
Detta fall är inte bara tragiskt, utan det är djupt oroväckande. Ett svårt hjärnskadat barn, dödsdömt och utan möjlighet att överleva, används som exempel för att åtala en erkänt skicklig barnläkare för dråp alternativt mord!

Jag är övertygad om läkarens oskuld just pga av de absurda Tiopental-värdena. Det var inom läkarens fulla befogenhet att inte använda alla till buds tillgängliga medel för att försöka rädda ett liv som ändå inte gick att rädda. De personer som tror att detta fall rör sig om en ondsint persons motvilja att rädda liv, eller än värre, tror att läkaren tar livet av ett barn utan anledning, saknar verklighetsförankring.
Det är ett fall där inkompetenta idioter försöker göra sig viktigare än de som dagligen arbetar med liv och död och allt vad detta innebär.

Och föräldrarna som driver fallet? Vad f-n vill dom komma fram till?
Citera
2010-10-03, 22:32
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Därför att det inte är ett problem, alternativt, att problemet är institutionellt olösligt. Utredningen är totalkass därför att det normalt "aldrig" inträffar att sådana här saker granskas och kunskapen inte finns. Dilemmat är att även samhällets stöttepelare måste kunna granskas, dilemmat förstärks av att det antingen måste skötas av rätt instans, men uppenbart oskickligt och valhänt - eller av den misstänktes likar, en av andra skäl uppenbart olämplig process.

Rättssäkerhet slår också åt båda hållen. Vill man ge den misstänkte fördelen av riktigt generöst "rimligt tvivel" tar man ju å andra sidan bort rätten för den förfördelade, brottsoffret, att få sitt lika legitima intresse tillgodosett. Det är en djupt moralisk och filosofisk fråga vid sidan av en teknokratisk, naturvetenskaplig fråga.

Nu råkar det vara en "samhällets stöttepelare" som är misstänkt; så är det sällan. Att åklagarna nu uppenbarligen är beredda att bära fram frågan till rätten är inte enbart av ondo. Prövar man ine (också) misstankar mot de goda, hur skall man då kunna pröva de onda?

Vad bra att du håller med mig om att det är problem med utredningen i varje fall. Trevligt att bli betraktad som en samhällets stöttepelare (nu satte du iofs. orden inom citationstecken), även om jag snarare känner det som att man verkar utanför/oberoende av samhället.

Klart att det inte är "institutionellt olösligt". Som de flesta jurister verkar du vara ovillig att se på exempel från andra jurisdiktioner. Jag fattar inte varför. Det är motsatsen till den vetenskapligt styrda verksamhet som jag arbetar i.

Du argumenterar också konstigt ("Vill man ge den misstänkte fördelen av riktigt generöst "rimligt tvivel" tar man ju å andra sidan bort rätten för den förfördelade, brottsoffret, att få sitt lika legitima intresse tillgodosett.") eftersom ingen på denna tråd motsätter sig granskningar, utredningar och rättegångar mot brott som begås inom sjukvård. Tvärtom välkomnar vi dem. Men för att granskning, utredning och rättegång skall vara meningsfull måste den som granskar förstå verksamheten som granskas. Andra länder har fattat detta. I Shipman-fallet så kunde polisen inte finna något brott trots anmälan, varefter Shipman hann döda tre patienter till innan en kompetent utredning startades och man kunde sätta fast honom.

Ett exempel på en institution som ligger utanför det vanliga rättsväsendet men som ändå utreder brottslighet inom sjukvård (dock inte sådan som gäller detta fall):

http://en.wikipedia.org/wiki/Office_of_Criminal_Investigations
Citera
2010-10-03, 22:34
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Jag kan skilja på titlarna och VL är med. dr. och således disputerad (tror till och med att hon är docent).

OK, då lärde jag mig något också. Synd det var så roligt annars. Finns det något slags källa på ditt påstående?
Citera
2010-10-03, 22:40
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Jag vet inte om du missförstod vad jag skrev. Det jag menade var att hon knappast har blivit sämre behandlad än någon annan som hon vill ge sken av. Det handlar snarare om att hon är lite chockad över att för första gången i sitt liv ha suttit inlåst.

Nej, jag missförstod dig inte. Jag skrev att det var vämjeligt och det har framkommit att du också tycker så.

Citat:
Det låter bättre än att skriva fru läkare, dessutom borde hon vara disputerad vid 56 års ålder om hon nu som artikeln säger är en mycket erkänt framstående barnläkare.
Det verkar hur som helst att du hade rätt (enl. Bananchoklad är hon disputerad), så fortsätt med fru M.D. du. Men om jag hade haft rätt hade det varit så roligt (i synnerhet med tanke på ditt användarnamn).
Citera
2010-10-03, 22:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Men om jag hade haft rätt hade det varit så roligt (i synnerhet med tanke på ditt användarnamn).

Jaha, ja, alltså, för att förtydliga: ja, jag kan också skilja på titlarna.
Citera
2010-10-03, 22:59
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
OK, då lärde jag mig något också. Synd det var så roligt annars. Finns det något slags källa på ditt påstående?

Googla hennes namn.
Citera
2010-10-03, 23:19
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Hur kan bara utredningen dra ut på tiden i all evighet på det här sättet. Sverige under Reinfeldt är på dekis som rättstat.

Jepp. Det finns förstås ett direkt samband mellan Fredik/Alliansen och dröjsmålet med att hantera det här målet. Du är något på spåret. Dags att trycka upp flygblad...
Citera
2010-10-03, 23:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Googla hennes namn.

På tal om hennes namn, jag hittade nån knäppgök tidigare i tråden för typ 500 sidor sedan som påstod att läkaren skulle vara från mellanöstern. Då vi nu vet att det inte stämmer så förstår jag inte riktigt var det ryktet kom ifrån, nån som vet?
Citera
2010-10-03, 23:32
Medlem
Citat:
Upp till två år mellan utredningens initierande och rättegång är inte ovanligt. Men i det här fallet är det ju läkaren och hennes advokat som är skulden till att rättegången skjutits upp. Istället för att bråka om "vilken vetenskaplig grund åtalet vilar på" så kanske det är bättre att ta det i en rättegång?

Om åklagaren verkligen hade haft intresse av att utredningen vilade på vetenskaplig grund (mätvärdena och dess uttolkning handlar om vetenskap!) så hade han ju kunnat lyssna på försvarets invändningar lite tidigare. Och sparat in tid i processen. Det är lite fult att skylla på försvaret nu när åklagaren har varit döv under hela förundersökningen.

Tror du verkligen att domare och nämndemän kan reda ut de vetenskapliga sambanden? Är det verkligen en seriös syn på vetenskapen?

Citat:
Jag förstår att hon är chockad av att för första gången i sitt liv se insidan av en cell men i det fallet har hon knappast behandlats annorlunda än bosse bus.

Så du menar att det tillhör vanligheterna att Bosse bus blir spottad i ansiktet när de misstänkta för brott blir inlåsta?
Citera
2010-10-03, 23:40
Medlem
eloges avatar
Citat:
På tal om hennes namn, jag hittade nån knäppgök tidigare i tråden för typ 500 sidor sedan som påstod att läkaren skulle vara från mellanöstern. Då vi nu vet att det inte stämmer så förstår jag inte riktigt var det ryktet kom ifrån, nån som vet?
Har en minnesbild av en uppgift att hon arbetat utomlands, möjligtvis i mellanöstern. Det är kanske det du tänker på.
Citera
2010-10-03, 23:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JPume
Tror du verkligen att domare och nämndemän kan reda ut de vetenskapliga sambanden? Är det verkligen en seriös syn på vetenskapen?

Fri bevisprövning gäller i svensk domstol. Det står försvaret fritt att inkalla de expertvittnen som man vill få komma till tals istället för att vända sig till andra statliga organ och gnälla.

Citat:
Ursprungligen postat av JPume
Så du menar att det tillhör vanligheterna att Bosse bus blir spottad i ansiktet när de misstänkta för brott blir inlåsta?

Du vet att det behöver inte vara sant bara för att det är en läkare som påstår det.

Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Har en minnesbild av en uppgift att hon arbetat utomlands, möjligtvis i mellanöstern. Det är kanske det du tänker på.

Det är det här jag tänker på:

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.Jansson
Det mest absurda i hela historien är att media utger den åtalade för att vara en läkare. Med en medicinutbildning ifrån mellanöstern där vi inte ser på liv och död på samma vis kan vi dra slutsatsen om att vi inte bör låta oss behandlas av utländska läkare (medicinmän). Regeringen har öppnat upp sjukvården så att vem som helst ifrån utomeuropeiska länder får kalla sig för läkare. Den utsatta patienten kan inte göra mycket åt verkligheten förutom att be om att få behandlas av en läkare med svenskt utseende och svenskt namn. Hur begäran bemöts ligger i sjukvårdens händer.

https://www.flashback.org/sp19814992
Citera
2010-10-04, 00:12
Medlem
Jag tror inte man skall dra för stora växlar av hennes historia vid gripandet. En människa som utsätts för något obehagligt första gången har en perception som är mycket långt ifrån objektiv (jag skulle hävda raka motsatsen).

För att göra en liknelse som medicinare kan ta till sig: I de ögonblick som en läkare skall förklara att en patient har en livshotande diagnos kan patientens berättelse om det ögonblicket vara direkt förvrängd (åt olika håll). Det är ju det som gör det så svårt med patienter som hävdar att de har blivit oförskämt bemötta i vården i svåra situationer - vad är egentligen sanningen utöver det faktum att patienten känner sig dåligt bemött (vilket naturligtvis är ett misslyckande i sig för vården)?
Senast redigerad av Sikhander 2010-10-04 kl. 00:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in