Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nja, ett sjukhus som utnyttjar sina resurser så illa så en läkare skall stå och blaska i medicinförådet hade inte varit ett förstahandsval för mig. Sen hade jag absolut föredragit att inte ha dråpanklagad personal i närheten av mitt barn
Ehh... nu hänger du inte riktigt ihop i retoriken.
Ska vi se läkaren i första hand som dråpanklagad och därmed olämplig som vårdgivare, eller ska vi anse att sjukhuset missbrukar sina resurser som ställer en alldeles duglig läkare att plocka i förrådet?
I tråden har prover och teknisk bevisning diskuterats in absurdum, men motivet för läkaren eller någon annan kan ju inte ha varit - vad jag vet i alla fall - annat än barmhärtighet. Dvs. om det faktiskt vore sant att detta ska ses som mord, och RMV:s analyser stämmer, så är motivet att mildra plågorna den sista tiden för ett barn som är så tidigt fött att det inte kan klara sig, och aldrig kunnat känna annat än plåga efter förlossningen.
Om man lägger både provrören och lagboken åt sidan en liten stund, så är jag inte övertygad om att jag skulle klandra läkaren för detta alls. Nu har vi dessutom en sladdrig teknisk bevisning, en avsaknad av
negativt motiv - och en gärning som bara är hårfint på fel sida om gränsen av det kriminaliserade området. Jag ser henne då inte som olämplig som behandlande läkare allmänt sett, och skulle inte ha något problem att hon behandlade mina närstående (eller mig själv).