Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Du menar alltså att man ska fälla läkaren i förebyggande syfte s.a.s.
I avskräckande syfte menar du väl?
Mja, inte om det inte stämmer överens med tidigare krav på bevisningens styrka (med det sistnämnda syftar jag främst på frågan om alternativa gärningsmän och den tekniska bevisningen). Jag tycker efter att ha läst motargumenten att det står rätt klart att babyn faktiskt fått en olaglig dos tiopental. Men det är ju klart, kan någon peka på några rättsfall och förarbeten som visar att man inte fäller i liknande fall så viker jag mig för detta. Grunden i en rättsstat är ju ett fungerande rättsapparat även om man själv kan tycka att det svider ibland (det tyckte jag själv en gång i ett kommersiellt tvistemål jag var inblandad i).
På motsvarande sätt tycker jag att det är orimligt att införa ny rättspraxis för just den här läkaren och fria helt på denna grund. Att göra detta vore vansinne med tanke på de konsekvenser detta skulle få.
Likhet inför lagen är viktigt. Därmed inte sagt att jag tycker att man kan lägga beviskraven på samma nivå som för Tove i Stureby-fallet som jag diskuterat i en annan tråd. Jag tycker att det är OK om man lägger sig några snäpp högre.
Skulle den här läkaren frias helt eller inte bli av med läkarlegitimationen så tycker jag att det borde vara ett argument för obligatorisk provtagning på avlidna. Även med en fällande dom tycker jag att detta borde införas. Utslaget på ett helt liv blir kostnaden för ett blodprov minimal. Sjukvården borde också få mer pengar så att läkare inte behöver känna sig tvungna att tumma på etiken.
Vi kan också notera att vi med en relativt lindrig fällande dom och en läkarlegitimation som ryker har en starkt reducerad avskräckande effekt för läkare i pensionsåldern. Det kan finnas läkare som kan tycka det vara värt att sitta några månader på öppen anstalt eller knalla omkring hemma med fotboja bara man får avliva sin värste ovän.