2011-02-06, 19:37
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
I vilka av följande fall tror du det är aktuellt att väcka åtal för vårdlöshet i trafik? (Jag tror att det vore aktuellt i några men de är främst exempel.)
En polisman har med "laser" registrerat hastigheten (bokstav) för den vita golfen på en 30-väg med farthinder:
a) 31 km/h
b) 50 km/h
c) 80 km/h
d) 150 km/h
e) 750 km/h
Bra och pedagogisk jämförelse.
Citera
2011-02-06, 20:37
Medlem
eloges avatar
Citat:
I vilka av följande fall tror du det är aktuellt att väcka åtal för vårdlöshet i trafik? (Jag tror att det vore aktuellt i några men de är främst exempel.)
En polisman har med "laser" registrerat hastigheten (bokstav) för den vita golfen på en 30-väg med farthinder:
a) 31 km/h
b) 50 km/h
c) 80 km/h
d) 150 km/h
e) 750 km/h
Tycker att din jämförelse haltar, men den visar ändå var du vill komma. Svara du nu istället på inom vilket intervall den uppmätta tiopentalkoncentrationen skulle ligga på för att du skulle tycka det vore okey att väcka åtal för dråp? Garanterat dödlig men ändå inte orimligt hög. Hur smalt är intervallet?
Citera
2011-02-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Tycker att din jämförelse haltar, men den visar ändå var du vill komma. Svara du nu istället på inom vilket intervall den uppmätta tiopentalkoncentrationen skulle ligga på för att du skulle tycka det vore okey att väcka åtal för dråp? Garanterat dödlig men ändå inte orimligt hög. Hur smalt är intervallet?
Ett sådant värde är som bekant mycket svårt att hitta eftersom enbart en garanterat dödlig given dos kan räknas som en brottslig gärning. (Väldigt lite utan andningshjälp?)

Nå väl: 10 - 350 mikro g/ml verkar hur som betraktats både som dödligt och dokumenterat.
Citera
2011-02-07, 07:45
Medlem
Citat:
a) 31 km/h
b) 50 km/h
c) 80 km/h
d) 150 km/h
e) 750 km/h

Jag har ju redan flera gånger sagt att ju högre uppmätt värde av "radarn" desto lättare borde det vara att fälla läkaren. I de flesta fall måste man ha en omvandlingsfaktor nedåt för "radarn" för att få ett rimligt värde, verkar det som enligt de vetenskapliga artiklar som refererats i tråd. En betydande osäkerhet verkar dock i dagens läge råda beträffande vilket verkligt minimivärde 750 km/h motsvarar. Detta borde vara viktigt att ta reda på.

En annan metafor man borde kunna använda sig av, om det nu förefaller ha varit olämpligt att överhuvudtaget ge babyn tiopental efter att respiratorn kopplats ifrån, är om gärningsmannen överhuvudtaget kört in på gatan trots förbud mot infart.

När det gäller övriga svarsinlägg får jag försöka svara senare. Den som vill får gärna underlätta för mig genom att länka till något dokument där gärningsbeskrivning och rättsintyg för mätvärde på morfin finns samt till inlägg i tråden där morfinet diskuteras. Även jag har begränsat med tid.
Citera
2011-02-07, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Jag har ju redan flera gånger sagt att ju högre uppmätt värde av "radarn" desto lättare borde det vara att fälla läkaren. I de flesta fall måste man ha en omvandlingsfaktor nedåt för "radarn" för att få ett rimligt värde, verkar det som enligt de vetenskapliga artiklar som refererats i tråd. En betydande osäkerhet verkar dock i dagens läge råda beträffande vilket verkligt minimivärde 750 km/h motsvarar. Detta borde vara viktigt att ta reda på.

En annan metafor man borde kunna använda sig av, om det nu förefaller ha varit olämpligt att överhuvudtaget ge babyn tiopental efter att respiratorn kopplats ifrån, är om gärningsmannen överhuvudtaget kört in på gatan trots förbud mot infart.
Det är konstaterat att ingen dokumentation på tiopentalnivåer i det upmätta området (multiplikation med 5) finns dokumenterade trots betydande forskning och att det kan vara befogat att använda tiopental i den situation som rådde.
Citera
2011-02-07, 13:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jo, det är uppseendeväckande; jag menar en suddighet som å ena sidan går ut på att kreti och pleti kan ha injicerat tiopentalet, och å andra sidan en glasklar bild av att själv ha destruerat icke använt sprutinnehåll - och detta efter åtskilliga samtal med en frågvis rättsläkare/obducent...
Var nu lite renhårig och citera överklagan.

Jag ser inget uppseende väckande i detta. Hur läkaren noterade PR-As ringande och samtalens innehåll vet vi inget om.

Vad jag förstår slängs oftast sprutor med innehåll. Uttalandena är inte särskilt motsägelsefulla ens om de hade varit närliggande i tid och tolkade som du gör.

Kanske något för åklagaren att ta upp i en eventuell rättegång ändå.
Från överklagan av häktningen (min kursiv):
Citat:
Det skall också påpekas att den aktuella kvällen då målsäganden avled låg hon i sal 2. I denna sal befann sig, förutom VL, en undersköterska och minst ett tiotal nära anhöriga till målsäganden.

VL var den som uppehöll sig minst tid i rummet. Av hänsyn till de anhöriga lämnades dessa ifred så mycket som möjligt med målsäganden. Detta enligt rutiner som tillämpas vid sjukhuset i stunder då man avbrutit den tekniskt livsuppehållande vården.

I rummet fanns sprutor med morfin och tiopental.

VL vill inte på något sätt beskylla någon annan för brott, men kan bara konstatera att det finns flera andra som också haft möjlighet att tillföra målsäganden medicin.
Här görs gällande att betr. det tillförda tiopentalet finns möjligheten att undersköterskan eller någon av de anhöriga hållit i sprutan.

Utdrag ur förhör:
Citat:
FL: Mm. Kan det vara så att du av misstag har tagit fel sprutor och gett henne annat än, som du säger, du säger att du har gett koksalt här vid några tillfällen. Kan det vara så att du har gett, tagit fel sprutor?
VL: Nej, det har jag inte gjort. Dom tre sprutorna jag hade dragit upp ligger på ett ställe på bordet. Koksaltet har jag stående i en flaska med sprutan i, den är märkt också med natriumklorid. Sprutan. Pentotal är gult. Stesolid är vitt och morfin är spätt med en liten, liten tunn spruta. Det skulle jag ha märkt om jag hade gjort det, jag är så van vid att dom här är i olika färger, så koksalten är genomskinlig i en 10 ml-spruta, det är den jag har använt.
FL: Mm. Så att något misstag från din sida, att du skulle ha tagit fel, det utesluter du själv alltså?
VL: Ja. Dessutom så skulle jag ha lagt märke till det när jag tömde sprutorna i så fall.
Här undantas de sprutor som fanns tillgängliga på salen, och det enda alternativ som då gäller, är att undersköterskan eller någon av de anhöriga medfört en spruta till salen.
Citera
2011-02-07, 13:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det är konstaterat att ingen dokumentation på tiopentalnivåer i det upmätta området (multiplikation med 5) finns dokumenterade trots betydande forskning och att det kan vara befogat att använda tiopental i den situation som rådde.
Utdrag ur förhören med VL (min kursiv):
Citat:
VL: Jag sa att det fortfarande var bara koksalt, att jag inte gav henne nåt morfin eller nåt annat lugnande medel var helt enkelt för att jag bedömde att hon inte hade nån ångest, hon hade inte ont och det här var nånting som man skulle göra väldigt, väldigt korrekt - men eftersom föräldrarna hade sån har misstro till vården skulle man göra det här på ett väldigt korrekt satt. Och då föredrog jag, i stället för att ha en diskussion över huvudet på dom, eller över huvudet på barnet i deras famn, och säga att nej, jag tycker inte att hon behöver det, eftersom vi hade lovat att om vi bedömde att hon skulle ha det så skulle hon få det. Jag kände att då var det bättre att jag gav henne koksalt, så dom blev lugna på det här och tyckte att det var bra.
Citat:
VL: Ja, för jag hade inte gett några barbiturater och det finns ingen anledning att ge det här barnet några barbiturater.
Ur åklagarens stämningsansökan:
Citat:
Vittnesförhör med docenten/överläkaren L H-W /…/ praxis vid vård av svårt sjuka spädbarn i livets slutskede, samt om användningsområdet för och hantering av tiopental, till styrkande av att det inte varit medicinskt motiverat att ge L tiopental den 20 september 2008 eller tiden närmast dessförinnan /…/
Docent KN:s bedömning i sitt svar till Socialstyrelsen (KN:s kursiv):
Citat:
Pentotal späddes "på salen" vilket jag tolkar som vårdrummet till den gängse koncentrationen 25 mg per ml . Pentotal späddes för att vid behov användas om patienten i det avslutande förloppet skulle reagera med ofrivilliga rörelser eller ett andningsmönster som för föräldrarna skulle vara obehagligt att se. Detta är en rimlig förberedelse.
Citera
2011-02-07, 15:44
Medlem
Citat:
Utdrag ur förhören med VL (min kursiv):Ur åklagarens stämningsansökan: Docent KN:s bedömning i sitt svar till Socialstyrelsen (KN:s kursiv):
Tack för sammanställningen!

Jag kan inte se något i dina utdrag som verkar särskilt svårt att förklara i helheten. Däremot har jag bara varit på ett studiebesök i en tingsrätt och nivån på målen som behandlades under den dagen var inte direkt så att de tilltalade hade möjlighet att komma med annat en ursäkter. De var alla mer eller mindre tagna med fingrarna i syltburken.

(När de gäller tiopental verkar det finnas en rad mer erfarna kliniker än L H-W som anser att det är tämligen rimligt att det har getts inom ett relevant tidsspann. RMV har som bekant inte bemödat sig om att gå in på sådana detaljer.)
Senast redigerad av nono2 2011-02-07 kl. 15:49.
Citera
2011-02-07, 15:58
Moderator
Hamilkars avatar
PCuri får en tillsägelse för OT efter att trots anmaning fortsatt att skriva inlägg som väsentligen handlar om att våra sjukhus är oetiska avlivningscentraler.
/Hjälpmod.
Citera
2011-02-07, 16:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det var en intressant uppgift att tiopental anrikas i koagel. I en annan tråd förklarar Hamilkar vad som händer med blod. "Ju längre tid post mortem det tar, dess mer har blodet koagulerat, och separerat till kaogel och serum." Då blir frågan dels i vilka proportioner blodet separerar till koagel och serum och dels hur jämviktsförhållandet avseende tiopental är mellan ämnena??
Blod separerar till serum och koagel i proportionerna typ 50/50, dock är serum och koagler ofta blandade i ett tvåfassystem. Något numeriskt värde på jämviktsförhållandet för tiopental mellan serum och koagel tror jag inte finns i litteraturen. Det är dock betydligt jämnare än det 1:580 som föreligger mellan vatten och fett. Jag skulle göra en ren rågissning på nånstans i intervallet 1:2 - 1:5.

Citat:
Det verkar mycket troligare att provet inte innehåller de rätta proportionerna koagel och serum än att det kanske till hälften innehåller något som inte ens har varit blod. Hur mycket kan ett sådant fel på provet förhöja tiopentalskoncentrationen?
Om det till hälften innehåller något som inte varit blod, och att detta som inte har varit blod innehåller 20% nedbrytningsprodukter från fettceller, så kan den äkta jämviktskoncentrationen i blod vid tillfället vara förhöjd med upp till femtio gånger. Proportionerna koagel/serum kan slå åt båda hållen, så där är det lite svårare att ge riktvärden, i all synnerhet som jag är tvungen att gissa. Men låt oss säga att proportionerna serum/koagel kan förskjuta värdet ytterligare max en faktor 1:2 i båda riktningarna. Jag har säkerligen fel, men inte hur fel som helst.

Men observera att detta handlar om avvikelser från jämviktsvärdet tre veckor post mortem. Det säger väldig lite om vilken dos flickan tillförts, när, och under hur lång tid. I och med att hennes leverfunktion var kraftigt nedsatt, har alltså tillfört tiopental inte eliminerats ur kroppen lika fort som hos en frisk vuxen människa, men vi å andra sidan inte har någon särskilt god uppfattning om hur mycket långsammare än normalt eliminationen gick.
Citera
2011-02-07, 21:08
Medlem
datjas avatar
Citat:
Utdrag ur förhören med VL (min kursiv):Ur åklagarens stämningsansökanocent KN:s bedömning i sitt svar till Socialstyrelsen (KN:s kursiv):
Ur åklagarens stämningsansökan:
Citat:
Vittnesförhör med docenten/överläkaren L H-W /…/ praxis vid vård av svårt sjuka spädbarn i livets slutskede, samt om användningsområdet för och hantering av tiopental, till styrkande av att det inte varit medicinskt motiverat att ge L tiopental den 20 september 2008 eller tiden närmast dessförinnan /…/
Docent KN:s bedömning i sitt svar till Socialstyrelsen (KN:s kursiv):
Citat:
Pentotal späddes "på salen" vilket jag tolkar som vårdrummet till den gängse koncentrationen 25 mg per ml . Pentotal späddes för att vid behov användas om patienten i det avslutande förloppet skulle reagera med ofrivilliga rörelser eller ett andningsmönster som för föräldrarna skulle vara obehagligt att se. Detta är en rimlig förberedelse.

Ditt febrila letande efter misstänkliggörande ordvändningar slår tillbaka på dig själv. Det är stor skillnad på att vara förberedd med adekvata preparat och att ge dem.

Ett par analogier som visar hur knasigt hur du resonerar: när larmet går och jouren springer iväg med defibrillatorn till den plats larmet kommer ifrån så används defibrillatorn om det föreligger hjärtstopp till följd av ventrikelflimmer, men inte om det rör sig om en svår astmaattack. När det larmas om ett bankrån så tar polisen med sig pistolen (förberedelse), men skjuter inte alla kunderna på banken trots detta (nämligen inte motiverat).
Citera
2011-02-07, 21:15
Medlem
datjas avatar
Citat:

Välkommen tillbaka till matchen.

Man måste släppa allt snack om nivåer, och ännu mer, allt snack om av dessa nivåer härledda doser, åtminstone vad gäller tiopental.

Vi kan bara säga att barnet har fått tiopental någon gång.

Som jag har sagt tidigare, om någon skulle kunna bevisa (genom vittnen alltså) att barnet fick tiopental strax innan det dog, vore varje terapeutisk dos starkt bidragande till död, eftersom barnet inte var intuberat och redan hade svårt med andningen. Men eftersom det finns tiopental i urinen ligger det närmare till hands att tro att barnet för länge sedan fått tiopental och långsamt håller på att eliminera detta när det avlider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in