Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det var en intressant uppgift att tiopental anrikas i koagel. I en annan tråd förklarar Hamilkar vad som händer med blod. "Ju längre tid post mortem det tar, dess mer har blodet koagulerat, och separerat till kaogel och serum." Då blir frågan dels i vilka proportioner blodet separerar till koagel och serum och dels hur jämviktsförhållandet avseende tiopental är mellan ämnena??
Blod separerar till serum och koagel i proportionerna typ 50/50, dock är serum och koagler ofta blandade i ett tvåfassystem. Något numeriskt värde på jämviktsförhållandet för tiopental mellan serum och koagel tror jag inte finns i litteraturen. Det är dock betydligt jämnare än det 1:580 som föreligger mellan vatten och fett. Jag skulle göra en ren rågissning på nånstans i intervallet 1:2 - 1:5.
Citat:
Det verkar mycket troligare att provet inte innehåller de rätta proportionerna koagel och serum än att det kanske till hälften innehåller något som inte ens har varit blod. Hur mycket kan ett sådant fel på provet förhöja tiopentalskoncentrationen?
Om det till hälften innehåller något som inte varit blod, och att detta som inte har varit blod innehåller 20% nedbrytningsprodukter från fettceller, så kan den äkta jämviktskoncentrationen i blod vid tillfället vara förhöjd med upp till femtio gånger. Proportionerna koagel/serum kan slå åt båda hållen, så där är det lite svårare att ge riktvärden, i all synnerhet som jag är tvungen att gissa. Men låt oss säga att proportionerna serum/koagel kan förskjuta värdet ytterligare max en faktor 1:2 i båda riktningarna. Jag har säkerligen fel, men inte hur fel som helst.
Men observera att detta handlar om avvikelser från jämviktsvärdet tre veckor post mortem. Det säger väldig lite om vilken dos flickan tillförts, när, och under hur lång tid. I och med att hennes leverfunktion var kraftigt nedsatt, har alltså tillfört tiopental inte eliminerats ur kroppen lika fort som hos en frisk vuxen människa, men vi å andra sidan inte har någon särskilt god uppfattning om hur mycket långsammare än normalt eliminationen gick.