Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Varav den ena parten har total makt över utredningen.
Kan man verkligen säga så? Jmf "borslarvade" bevis Quick och vägran att genomför fullständig bevisprövning Da Costa.
Ex på motsatsen skulle uppskattas.
Quick erkände ju? Hade läkaren i "vårt" fall erkänt hade väl "saken varit klar" för länge sedan? Tycker du inte det?
Da Costa, "obducenten" och "allmänläkaren" har jag inga synpunkter på utöver att de båda har gått till vägs ände med sina överklaganden avseende läkarlegitimationen och fått avslag. De är frikända för styckmordet,
domskälen är skrivna så att de aldrig någonsin skulle få behandla patienter igen.
Alltså, det är inte åklagaren eller polisen som satt dem i klistret när de väl blev frikända.
Att polisen eller åklagaren inte ville göra DNA-prover på "den dömde styckmördaren" bör ses i ljuset av att DNA-testet hur som helst inte kunde bli konklusivt och att hårstråt som användes inte var med säkerhet kopplat till Da Costa och därför knappast kunde ha bevisvärde ensamt. Huruvida det fanns andra anledningar att utesluta "styckmördaren" som gärningsman vet jag inte, men det kan också tänkas.
Jag har för övrigt inget problem med den saken.