Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Är rättsläkaren någon annan än PR? PR talar iaf om Cardex och här verkar finnas olika uppgifter om de används på BIVa eller ej. "Handskrivna listor" finns bevisligen eftersom det i FUP finns en anteckning om insatt morfindropp av läkaren. (Står inte exakt vem som kopplade på det vad jag minns.)
Intressant är att SoS expert i barnanestesi och Råsten har olika uppfattning om tiopental och dess användning på BIVA.
En gröt som verkar minst sagt het är RMV. Tyvärr är inte SoS tillsynsmyndighet där. Det leder till att man tar sig friheten att inte svara på ett antal frågor. Rättsläkaren och assistenten som utför obduktionen beskriver också förfarandet när blodet tillvaratas på olika sätt. Slutligen undanhåller både RMV och åklagaren att det finns rester av blodprovet som analyseras ytterligare till följd av SoS frågor.
Av någon konstig anledning förvånar det mig lika lite som att ingen av de inblandade personerna kan ge särskilt trovärdiga vittnesmål ett halvår och mer efter denna händelse.
I något inlägg talas det om att vissa fakta talar "mot" läkaren. Det vore väldigt intressant att se just fakta i ett mål där till och med RMVs provresultat starkt kan ifrågasättas.
Det är ju just bristen på det samt motiv som jag ser som ett problem här.
Motivet skulle vara barmhärtighet och som grund för den teorin ligger bl a att folk ibland
flippar ur och gör dom mest konstiga saker. Och då glömmer dom uppenbarligen allt och
gör grejer som en amatör skulle göra när det gäller att ta folk av daga.
Läkaren måste ju, givet dom höga doserna, ha planerat mordet. Inget som skett i plötslig
förvirring direkt. Och efter det varit så förvirrad att hon inte tänkt rationellt om en bra
undanflykt (vilket det finns en drös av) annat än just "Jag har inte injicerat något alls"
Och mot detta ställer jag då att familjen haft både motiv, kunskap och möjlighet till att
utföra det hela. Nu påstår jag inte att dom faktiskt HAR gjort det, men har åklagaren ens
tänkt tanken? Eller var det silkesvantarna på eftersom mamman var gravid igen när man
förhörde henne?
Till detta kommer juristerna i tråden in och säger att den teorin är att likna vid att marsianer
skulle landa och utföra det hela. Att det skulle vara en omöjlighet.
Varför det?