Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Kan man anta att det är något särskilt som gör att åklagare nu i två fall på två har varit tämligen fria i förhållande till förundersökningssekretessen i delar?
Jag tänker på att man i detta fall angav det man först trodde var dos och i assange-fallet släppte hans identitet?
Missnöje med lagstiftningen?
Tyvärr är ju åklagare och utredare också människor.
Ett annat "läckage" är ju från Skåne (Malmö) där det refererats ur FU (rättsmedicinskt protokoll, t o m...) till tidningarna
Jag är beredd att förklara uttalandet med dosen som en korrigering av den just då spridda uppfattningen att det handlade om normal palliativ vård (den minnesgode kommer ihåg debattartiklar på temat hur "åklagaren var ond och förhindrade smärtlindring"). Just så var det ju inte, och så rättar man till den missuppfattningen med att läcka. Mänskligt, men osmart. Situationen var upphetsad, på flera håll.
Det går att motivera, litet krystat, med att om inte allmänhet och/eller kollegor (i detta fall) fick den rätta bilden av vad misstanken var, så skulle man kanske missa relevant information. Det är ibland ett begripligt skäl till att viss information presenteras, men nu var ju inte detta ett spaningsmord.
Assange-fallet är helt hål i huvudet. Anmälningen avser tydligen ett gränsfall mellan ofredande och sexuellt ofredande och beroende på hur man dömer kan Assagne likaväl vara utsatt för en komplott som att få böter för att han snuskat över gränsen med någon som inte är med på saken. När detta inte är mer klart än vad den är tror man gärna att det är ett politiskt statement, kanske vänskapskorruption mellan åklagare och förment brottsoffer etc etc.
Jag brukar ofta framhålla att man inte ofta behöver förklara saker med ond vilja, konspirationer och djävulska planer, om man enkelt kan förklara det med (o)vanlig dumhet. (OBS! Den kan vara straffbar...)