2010-02-09, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du menar om de skulle vara straffade för mord på familjemedlemmar eller barmhärtighetsmord eller så?

Kom igen nu. Läs Bustohers lilla vinjett över "en dag i vården" och fundera på hur du/jag/de flesta skulle känt sig.
Okej, så du menar att det är oväsentligt, helt oväsentligt om säg typ 5 av dessa 13 familjemedlemmar har tidigare domar om misshandel och olaga hot?

Är överhuvudtaget någonting väsentligt om dessa familjemedlemmar? Det bästa kanske är att låtsats att dom inte ens finns?

(Bortsett då ifrån om någon specifikt just är straffad för brottet barmhärtighetsmord eller mord.)
Senast redigerad av Lars365 2010-02-09 kl. 18:06.
Citera
2010-02-09, 18:05
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kriminell eller inte har kanske inte så mycket med saken att göra.

Jag tycker att det skulle vara mer intressant att få veta om de har fått ut skadestånd för andra händelser. Det finns människor som är experter att ta tillvara på den möjligheten i alla sammanhang.

Kriminella hör kanske inte till gruppen som brukar se till att få skadestånd (det är bara min gissning).

Jag tror inte heller att just "kriminell" är den förklaring man i så fall bör söka efter utan andra förklaringar i deras historia, anmälningsbenägenhet kan vara en sådan men jag undrar om det verkligen är en tänkbar förklaring när det handlar om en förälder som är förtvivlad över sitt barn. Jag tror i alla fall inte att skadeståndsmöjligheten är "grejen".

Däremot, beroende på deras historia och vad de erbjöds för stöd/krisbearbetning och hur mycket av det de kunde ta till sig (av olika personliga skäl), tror jag att det i så fall kan handla om ett starkt hat (som kanske går hand i hand med ett samhälls-/myndighetshat de redan har?) och att någon måste ställas till svars - få sitt straff. En övertyglese att allt, alltid, måste vara "någons" fel. Det där tror jag alla kan känna igen men med hjälp utifrån och förmåga till reflektion kan de flesta inse att saker och ting kan gå fel utan att någon ville något illa... En del människor har - av olika skäl - inte den förmågan.

Jag vill understryka - om någon nu inte förstår - att detta är väldigt yviga spekulationer från min sida. Jag kan se personlighetstypen framför mig, men jag vet ju inget om hur dessa föräldrar är.

Sen är det också så att jag förutsätter att det stämmer som RMV (och även SoS vetenskapliga råd väl?) skriver att flickan måste ha fått i sig en överdos tiopental och att detta skedde strax innan hon dog och var dödsorsaken. För mig finns just nu inte möjligheten att dessa två expertinstanser skulle kunna ha fel i det avseendet men om det visar sig vara så hamanr ju allt i en annan dager s a s...
Citera
2010-02-09, 18:09
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Det är klart, att förtvivlade föräldrar, i en svår och vansklig situation, får för sig att deras dotter skulle behöva litet mat antyder snarare en av sorg och hemskheter begränsad verklighetsuppfattning än en ovanligt slipad och tarvligt försäkringsbedrägeri parat med en oklar hämmnd mot någon sorts syndabock i vården.

Fast HELT oklart är väl inte hämndscenariot. Önskar jag hade Vanjas gamla blogg cachad.
Det är mer än ett ställe där hon uttrycker sin önskan om att läkaren ska få lida. Dock har jag
för mig att det då handlar om läkaren som skickade hem henne med värkar. Fast man kanske tar
vad man får i det läget. Läkare som läkare.
Citera
2010-02-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Sen är det också så att jag förutsätter att det stämmer som RMV (och även SoS vetenskapliga råd väl?) skriver att flickan måste ha fått i sig en överdos tiopental och att detta skedde strax innan hon dog och var dödsorsaken. För mig finns just nu inte möjligheten att dessa två expertinstanser skulle kunna ha fel i det avseendet men om det visar sig vara så hamanr ju allt i en annan dager s a s...
Nej, SoS skriver inte så.

Man konstaterar snarare att man tror på det mätvärde RMV har redovisat och att en möjlig förklaring är att flickan har fått en hög dos tiopental strax innan hon dör.

Läs bl.a. Bustopher varför det är ett tämligen skilt uttalande från din skrivning.
Citera
2010-02-09, 18:33
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Mer i saken: Kan man tänka sig att hitta spår av maten (glukos?) i magsäcken vid obduktionen? Det vore ju i så fall något som styrker att man (om nu uppfattningen att barnet varit ensamt med läkare och undersköterskan vinner tilltro) lyckades sätta den här sonden och verkligen mata barnet.

Fin observation, tack för tipset!

Ja, enligt obduktionsprotokollet innehöll magsäcken "…c:a 20 ml tunnflytande vätska". (FUP sid 17)

Av Hellström-Westas yttrande framgår: "…Bröstmjölksersättning (ent-pre NAN hy) har givits med 60 ml vid 2 tillfällen: kl 09:40 och 12:43." den aktuella dagen. (I förhöret beskrivet som "Entrepenonhi). Tidigare har hon fått bröstmjölksersättning var 3:e timme. Så det verkar rimligt att hon var hungrig som mamman och farmor hävdat.

Så det är väl mycket som tyder på att hon fick åtminstone litet mat sent på kvällen.

Av Hellström-Westas yttrande framgår vidare att flickan sedan flera dagar tillbaka hela tiden haft en infusion (dropp) med utspädd heparin och natriumklorid 9 mg/ml. Det är alltså det droppet som "hängt med" och fortsatt även under de aktuella fem timmarna fram till 22:02.
Citera
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Det är klart, att förtvivlade föräldrar, i en svår och vansklig situation, får för sig att deras dotter skulle behöva litet mat antyder snarare en av sorg och hemskheter begränsad verklighetsuppfattning än en ovanligt slipad och tarvligt försäkringsbedrägeri parat med en oklar hämmnd mot någon sorts syndabock i vården.

Jag håller helt med dig och jag tolkade också deras önskan så. Det är naivt men jag kan inte låta bli att känna medlidande och ömhet för dem när jag läste om det.

I det tillstånd de var kan det dock ha varit de som gjorde detta. Jag tycker att vi måste hålla det öppet utan att för den skull utmåla dem som näriga, slipade personer - för det tror jag inte de är.

Men på samma sätt kan detta med maten och allt annat som har med denna familj att göra fått läkaren att flippa ur och känna att hon måste låta dessa föräldrar slippa detta nu... Inget av dessa två alternativ känns främmande för mig i alla fall.
Citera
Bannlyst
Vet inte om någon länkat till detta tidigare men jag lägger i alla fall ut det:

http://jheidbrink.files.wordpress.com/2009/09/drapmisstankta-lakaren-en-studie-i-osakerhet1.pdf
Citera
2010-02-09, 18:37
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Nej, SoS skriver inte så.

Man konstaterar snarare att man tror på det mätvärde RMV har redovisat och att en möjlig förklaring är att flickan har fått en hög dos tiopental strax innan hon dör.

Läs bl.a. Bustopher varför det är ett tämligen skilt uttalande från din skrivning.

Ok, jag har som sagt bara läst rapporteringen på dm bl a.
Citera
2010-02-09, 19:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Okej, så du menar att det är oväsentligt, helt oväsentligt om säg typ 5 av dessa 13 familjemedlemmar har tidigare domar om misshandel och olaga hot?

Är överhuvudtaget någonting väsentligt om dessa familjemedlemmar? Det bästa kanske är att låtsats att dom inte ens finns?

(Bortsett då ifrån om någon specifikt just är straffad för brottet barmhärtighetsmord eller mord.)

Förklara hur du tänker !
Citera
2010-02-09, 19:30
Medlem
Citat:
Förklara hur du tänker !
Enligt följande, hade läkaren tidigare varit dömd för diverse brottslighet hade ju knappast detta varit helt ointressant, eller hur?
Låt gå för att detta inte förändrat något i sak, men att det helt och hållet skulle vara ointressant är väl ändå att ta i?

Menar man skulle ju knappast påstå följande:
Ifall läkaren tidigare är dömd för olaga hot eller misshandel eller tom suttit i fängelse är helt oväsentligt, okej om läkaren varit tidigare dömd för mord på familjemedlemmar eller barmhärtighetsmord men annars är det tämligen ovidkommande,

Då har jag väldigt svårt att förstå varför det samtidigt skulle vara helt ointressant ifall någon eller många utav de 13 övriga (civila) som också var i rummet (och därmed också är potentiella GM till brottet ifråga) är tidigare straffade?

Visst, jag förstår att man bör visa hänsyn till de drabbade, men detta är ändå ett mordfall, så att visa så mycket hänsyn att alternativt misstänkta GM går helt fria ifrån alla misstankar kanske är lite väl överdrivet?
Senast redigerad av Lars365 2010-02-09 kl. 19:40.
Citera
2010-02-09, 19:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Enligt följande, hade läkaren tidigare varit dömd för diverse brottslighet hade ju knappast detta varit helt ointressant, eller hur?
Låt gå för att detta inte förändrat något i sak, men att det helt och hållet skulle vara ointressant är väl ändå att ta i?

Då har jag väldigt svårt att förstå varför det samtidigt skulle vara helt ointressant ifall någon eller många utav de 13 övriga (civila) som också var i rummet (och därmed också är potentiella GM till brottet ifråga) är tidigare straffade?

Visst, jag förstår att man bör visa hänsyn till de drabbade, men detta är ändå ett mordfall, så att visa så mycket hänsyn att alternativt misstänkta GM går helt fria ifrån alla misstankar kanske är lite väl överdrivet?

Utmärkt. Jag förstår nu helt hur du tänker. Tack.
Citera
2010-02-09, 20:03
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Då skall jag hänga på med en fundering. Har det gjorts någon uppföljning ännu om det går att se någon överdödlighet hos läkarens tidigare patienter?

Jag kan garantera att att hennes patienter har en kraftig överdödlighet: hon jobbade på BIVA. Överdödligheten är påtaglig där.

Skämt åsido. Det går inte att mäta sådant med siffror för enskilda läkare (eftersom de svåraste fallen brukar handhas av de mest erfarna läkarna). Det går att mäta komplikationsfrekvenser vid standardiserade ingrepp av typen knäledsplastik, men även då måste man justera för patienternas variation som co-morbiditet o dyl. Den överdödlighet som du talar om kan endast jämföras om man studerar större entiteter som sjukvårdsregioner eller nationer.

Klantiga läkare -- även om det är omöjligt att mäta som signifikant överdödlighet -- brukar bli ökända inom branschen. Den här kollegan var erkänt erfaren och duktig. Det räcker med att en enstaka patient dör som kanske hade kunnat räddas för att anseendet skall försämras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in