2010-02-08, 20:40
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Och nono2 skrev "...rejält konstigt att åklagaren inte uppdaterar SoS med de resultat han får in, belägger nyckelpersoner med yppandeförbud och sedan klagar på utredningen."

Jag tror att det hade varit mer konstruktivt för förundersökningen att låta SoS ta del av allt material. OCH alla vittnen. Det fick man nu inte. Då hade SoS svar kanske kunnat påverka förundersökningen mer än vad som skedde. Däri den konstruktiva förbättringen. Men som sagt, det är vad JAG tror, och jag har ju haft fel förr.

Men min fråga gälde inte SoS utredning utan förundersökningen och avseende den har jag inte fått några svar.

Utifrån vad som framkommer i USKans förhör så ser jag inte hur det skulle kunna ha påverkats SoS utredning.
Citera
2010-02-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så länge det är en engångsdos gäller resonemanget i princip oförändrat. In vivo-nedbrytningen har förmodligen varit rätt måttlig de sista dygnen, och sedan har man ju en postmortem-fas som tiopentalet kan redistribuera sig i på tre veckor oavsett om tiopentalet tillförs dagen innan patienten dör eller samma dag. Om hon däremot har fått tiopental kontinuerligt eller upprepat i samband med den ena eller andra undersökningen, så kan tiopental med all sannolikhet ha ackumulerats upp till mycket häga nivårer i fettvävnad.

Nedsatt lever och njurfunktion leder till längre halveringstider. Hur mycket är svårt för mig att säga - men jag tror inte att det är lättare för RMV, om det gäller ett prematurbarn.

Om de tidigare injektionerna har varit under de sista dagarna i livet, tror jag att den stora majoriteten har redistribuerats, och en mindre del brutits ner och utsöndrats.
Då får vi väl vänta på att Bustopher eller någon annan med gott minne yttrar sig om hur/när/var hon fått tiopental.

Bortom allt rimligt tvivel. Om såna petitesser nu besvärar Hr. Claesson.
Citera
2010-02-08, 21:07
Medlem
Såsom nyreggad bugar jag i dörren och anmäler mig!
Någon grad av klarhet har väl nåtts:
1)Mamman har själv dokumenterat Pentothaltillförsel vid MR-undersökningen dygnet före barnets död;
ett säkert fel har här begåtts av vården,nämligen slarvigt ifyllande av narkoskurva.
2)Det finns två modeller för tänkbart mätfel vid provtagningen:dels min favorit,den av Ankarström
initierade varianten med en acidos/koncentrations-gradient mot periferin vid långsamt avtagande cirkulation och utfällning av kristaller i den surare miljön,dels den nya med tillblandning av vätska från
likvifierade fettceller,vilken vid den oerhört osofistikerade provtagningen kontaminerat blodet från lårkärlen.Äntligen fick vi veta vad "lårblod" betydde!Längre än så här går väl knappast att komma med teoretiserande.Sanningen kommer man nog bara närmare med försök i djurmodell,prematura lamm e.dyl.,kanske Hamilkar känner till någon inrättning för sådant?Jag kan tänka mig att Sveriges narkosläkare,genom insamling eller via yrkesföreningen SFAI kunde ställa upp med finansiering om det
blir fällande dom i TR.
3)Vill gärna bidra med en praktisk aspekt på den tänkta,dödande injektionen:det krävs alltså en STOR
spruta,vars innehåll ska in genom en LITEN kanyl,utan att den lilla tunna prematurvenen spricker,eller infusionspumpen larmar högljutt och stänger av,tolkande övertrycket som blockage.Alltså lång tid,halvtimmesvis?Hur stämmer detta med vad vittnena(som ju sett hanteringen av pumpar och injektioner under mycket lång tid) säger?För övrigt skulle ju barnet ha dött snabbt efter påbörjad tiilförsel.Faktiskt har ett "Pentothalavdagatagande"ägt rum på ett Stockholmssjukhus i slutet på
förra årtusendet!En narkosläkare fick ett spel och tryckte i en dödsdömd åldring en hästdos på operationsbordet.Patienten tvärdog.
Senast redigerad av Hardtimes 2010-02-08 kl. 21:18. Anledning: Feltecken
Citera
2010-02-08, 21:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtimes
Såsom nyreggad bugar jag i dörren och anmäler mig!
Någon grad av klarhet har väl nåtts:
1)Mamman har själv dokumenterat Pentothaltillförsel vid MR-undersökningen dygnet före barnets död;
ett säkert fel har här begåtts av vården,nämligen slarvigt ifyllande av narkoskurva.
Hur trovärdig är mamman? Hon kan ha missuppfattat.
Var pentotal-sprutan dagen innan stor eller liten?

Om hon har rätt så stämmer det att det är dåligt dokumenterat (är det vad du menar med "ifyllande av narkoskurva"?)

Var det samma läkare dagen innan?

Även om barnet fick pentotal dagen innan så var det uppenbarligen inte en dödlig dos.

PS. Figuren har nog hamnat där för att du skrivit kolon-tecknet utan mellanslag efter och därefter råkat skriva en text som också är en kod (gissar jag)
Citera
2010-02-08, 21:32
Medlem
Citat:
3)Vill gärna bidra med en praktisk aspekt på den tänkta,dödande injektionen:det krävs alltså en STOR
spruta,vars innehåll ska in genom en LITEN kanyl,utan att den lilla tunna prematurvenen spricker,eller infusionspumpen larmar högljutt och stänger av,tolkande övertrycket som blockage.
Två kommentarer -

- barnet vägde tydligen 3.5 kg när hon dog, hon föddes prematurt men hade tydligen hämtat igen en del.

- om övertrycket från att spruta in i infarten gör att infusionspumpen piper och stänger av, hur kan man då flusha infarten utan att detta händer? (Jag minns en sjukhusvistelse som barn, då jag hade infart och dropp - och den satte igen, och därför flushades den. De fick trycka rätt hårt för att få upp proppen i slangen in i venen, och när det släppte så formligen svällde venen upp - mycket smärtsamt)
Citera
2010-02-08, 21:39
Medlem
mg-flashback:

Även en 3,5-kilosunge är mycket liten..

Om dom flushade din infart måste pumpen ha larmat före!Annars visste dom inte om att det var stopp.
Citera
2010-02-08, 21:55
Medlem
Hoppsann:

Det är väl liksom själva poängen,att det var en normal,terapeutisk dos,som gavs dagen innan,men som
genom tänkta mätartefakter "ser ut som" ett farmakologiskt dråpslag.

Inledningsdos enligt boken 3,5x5mg=17,5 mg,dvs vid normal spädning 25mg/ml 1 knapp ml.
Alltså en jätteliten spruta,även om små individer tål högre startdoser.

Sidokommentar:Konsensus bland vårdarbetarna på ALB verkar vara,att en tänkt dödande terminaldos
i så fall givits av föräldrarna.
Citera
2010-02-08, 21:55
Medlem
Bananchoklads avatar
Har inte hunnit läsa hela FUPen, förklaras det någonstans varför BIVA och barnläkaren obstruerar rättläkarens utredning och vägrar lämna ut begärda handlingar osv?
Citera
2010-02-08, 21:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
mg-flashback:

Om dom flushade din infart måste pumpen ha larmat före!Annars visste dom inte om att det var stopp.

Det här är ett område där läkaren lämnat uppgifter. Hon har påstått att hon använt koksaltlösning avsedd för spolning (förmodar jag?) för att simulera behandling, när föräldrarna önskade "sprutor för att hjälpa". Man kan välja att tro på det, konstigare saker har nog hänt.

Då kan det vara ett misstag att tro att alla sprutor varit koksalt. Hur stor är en rimlig dos pentotal, om man nu skulle välja att till slut ge barnet en dödande spruta i stället för en meningslös?
Rent hypotetiskt förstås.

Vi kan ju anta att det finns mättekniska förklaringar till att lårblodet skulle visa "omöjliga" värden, t ex fettkontamination och/eller den här gradvisa försuringen pga dålig syresättning.
Citera
2010-02-08, 22:00
Medlem
Citat:
mg-flashback:

3,5 är som vanlig nyfödd, jag vet.

Ingen pump, vanligt dropp bara. Jag tror man ser att det är stopp på att det slutar droppa i den där lilla genomskinliga plastgrejen? Men det var närmare 30 år sen.
Citera
2010-02-08, 22:11
Medlem
Bergakungen:

3-4 ggr normaldos räcker säkert (NB särskilt när morfin finns med i bilden) för att slå ut andningen
tillräckligt länge för att en redan terminal patient ska sluta.Dock är Pentothallösning ganska påtagligt
gulfärgad och "skummig".
Citera
2010-02-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
- barnet vägde tydligen 3.5 kg när hon dog, hon föddes prematurt men hade tydligen hämtat igen en del.
Nja, hon föddes, gravt gravt hjärnskadat, med delvis saknad hjärnbark vilket är på gränsen till att vara hjärndöd.
Men viktmässigt var hon större än när hon föddes, ja.

Hade hon fötts för 10 år sedan hade hon varit ett missfall, i nästan samtliga alla andra länder på jorden hade hon fortfarande 2010 varit ett missfall.
I stort sätt är detta ett missfall man försökt rädda livet på, för att man kan. Men eventuellt kanske man inte ens borde få göra så, då det inger helt falska förhoppningar hos föräldrarna.
Senast redigerad av Lars365 2010-02-08 kl. 22:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in