2010-02-06, 18:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Mitt problem med hela historien (vilket jag sagt tidigare):

- Åklagaren anklagar läkaren för att ha gett ett barn som har minuter kvar att leva och med ett frågetecken kring EEG (kan redan vara hjärndött och således legalt dött) en kraftigt förhöjd dos thiopental i syfte att avsluta barnets andning och härtslag.

Det är anklagelsen. Vi pratar inte om en förhärdad mördare el.dyl. Det vi talar om är en anklagelse som ligger utanför palliativ praxis men otroligt nära densamma med mycket svårtydda data från RMV.

Inom den ramen blir hämtningen på arbetsplatsen under pågående arbetsdag direkt svårförklarlig om vi inte antar att åklagaren inte tänkt igenom det hela/är okunnig och just tror att han/hon hämtar en förhärdad baranmördare. Jag landar ju i det sista vilket naturligtvis urholkar min tilltro till åklagarenheten.

Nu är det ju inte direkt så att att åklagaren ringer till span och beställer "fem tuffa" för att injaga respekt i den slemma barnamörderskan, utan åklagaren beställer personal för anhållan av läkaren och en husrannsakan hos densamma. Jag kan tänka mig att det i realiteten kan ha handlat om att man skickar två patrullerl, en för att ta in den misstänkta, en som genomför husrannsakan. Om man sedan på bostadsadressen inser att man nog får söka den misstänkta på arbetsplatsen verkar det rimligt att man gör anhållandet tillsammans, för att sedan (förmodligen efter att ha fått nyckeln) dela sig för in transport och husrannsakan.
Citera
2010-02-06, 19:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Har åklagaren vidtagit några som helst åtgärder sedan förra våren (förutom att förhöra läkaren igen och brevväxla med rättskemiska)?

Finns det någon förklaring till varför det har tagit så lång tid?

Man kan spana i FUP:en om man vill. Men legitima skäl att dröja som åklagaren inte kan styra över är att att vänta in socialstyrelsens utredning och granskning och att ge all önskad tid för försvaret att läsan in FUP:en. Sedan kan denna försvarsgranskning skapa frågor som kan behöva ett svar eller två. Genom hela processen handlar det sedan om att vänta in olika experter som kan ha tämligen fulltecknade almanackor, professorer och annat löst folk där myndigheten inte har orderrätt.

Det ser kanske inte så förfärligt illa ut, egentligen:

Februari 2009 varskor RMV polisen att de hittat pentotal och morfin
2 mars grips läkaren
6 mars häktningsförhandling
11 mars obduktionsrapporten offentliggörs
14 juni skjuts beslutet om åtal mot läkaren fram, SoS skall säga sitt innan man går vidare
12 augusti SoS vetenskapliga råd, utlåtandet.
6 oktober SoS utlåtande om inga fel i vården av spädbarnet.
27 oktober åtalet skjuts upp, Hurtig vill ha tid till 28 december, det får han
21 januari förhörs P-A Lönnkvist på Hurtigs begäran
1 februari åtal.
Citera
2010-02-06, 19:07
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man kan spana i FUP:en om man vill. Men legitima skäl att dröja som åklagaren inte kan styra över är att att vänta in socialstyrelsens utredning och granskning och att ge all önskad tid för försvaret att läsan in FUP:en. Sedan kan denna försvarsgranskning skapa frågor som kan behöva ett svar eller två. Genom hela processen handlar det sedan om att vänta in olika experter som kan ha tämligen fulltecknade almanackor, professorer och annat löst folk där myndigheten inte har orderrätt.

Det ser kanske inte så förfärligt illa ut, egentligen:

Februari 2009 varskor RMV polisen att de hittat pentotal och morfin
2 mars grips läkaren
6 mars häktningsförhandling
11 mars obduktionsrapporten offentliggörs
14 juni skjuts beslutet om åtal mot läkaren fram, SoS skall säga sitt innan man går vidare
12 augusti SoS vetenskapliga råd, utlåtandet.
6 oktober SoS utlåtande om inga fel i vården av spädbarnet.
27 oktober åtalet skjuts upp, Hurtig vill ha tid till 28 december, det får han
21 januari förhörs P-A Lönnkvist på Hurtigs begäran
1 februari åtal.

Det är uppenbart att rapporten inte har någon betydelse för åtalet så varför väntade han på rapporten? Jag antar att det är den jag fetmarkerat som du menar. Det var den som tog lite tid.
Citera
2010-02-06, 19:09
Medlem
Sjukvården är inte mitt område men polisingripanden vet jag lite mer om. Arresteringen av läkaren faller inte inom ramen för hur ett normalt gripande går till. Det vet polisen och åklagarmyndigheten och det har tisslats och tasslats en hel del om just det gripandet i korridorerna. Den vanligaste slutsatsen är en "övertänd" åklagare som slår på stora trumman då hon tror att hon har något stort på kornet. Hennes karriär gick väl inte spikrakt upp om man säger så.... Ibland kan det vara lönt att ha lite is i magen.
Citera
2010-02-06, 19:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är uppenbart att rapporten inte har någon betydelse för åtalet så varför väntade han på rapporten? Jag antar att det är den jag fetmarkerat som du menar. Det var den som tog lite tid.

Det är mest en gissning, men jag kan ju tänka mig att när EB var ur bilden så ville PC se till att hålla alla möjligheter öppna. Det skulle ju kunna vara så att SoS kunde ge någon sorts information som totalt slår botten ur åtalet.

Förtydligande: Man kunde ju tänka sig/hoppas på att en granskning skulle kunna peka ut något allvarligt missgrepp som kunde förklara pentotalet. Nu blev det ju inte så, men det kunde man inte veta. Jag tror att alla inblandade gärna hade sett något i den stilen. Då hade man kunnat köpa placebo-sprutorna/ koksaltspolningarna rätt av.
Senast redigerad av Bergakungen 2010-02-06 kl. 20:01.
Citera
2010-02-06, 20:06
Medlem
datjas avatar
Citat:
... det är väl belagt att man vänjer sig vid morfin, uppladdningsdosen är okänd etc). Därför släpper åklagaren detta från gärningsbeskrivningen. Det här följer helt sunda och rimliga rättsprinciper, är man inte säker skall man inte åtala ...

Problemet är att det är troligare att morfininfusionen förkortade barnets liv med några minuter (dock har denna oavsiktliga förkortning givits i enlighet med god palliativ vård enär syftet inte var att döda), medan thiopentalkoncentrationen troligare beror på mätfel.'

Egentligen hade morfinnivåernas inklusion i åtalet varit juridiskt intressantare (men hemskare) ur ett vårdperspektiv.
Citera
2010-02-06, 20:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Så är det nog
Problemet är att poliserna hindrade avrapporteringen. Hade jag varit den lokalt ansvariga på kliniken, hade jag frågat vem som var insatsansvarig, spänt ögonen i honom och sagt följande:

Jag är väl medveten att du rent formellt kan göra vad fan du vill här inne utan att jag kan hindra det. Men ha klart för dig en sak djävligt noga. Här inne pysslar vi med livsfarligt sjuka spädbarn, och om inte den läkare som går på får fullständig information om vad som har hänt på det tidigare passet av den som går av, så kan barnet dö. Om det händer, så får du inte bara en JO-anmälan och en polisanmälan på halsen, utan också en debattartikel i dagspressen som klargör att du fick den här informationen, likafullt förhindrade avrapporteringen, och således uppsåtligt tog livet av ett spädbarn. Välj hur du vill ha det!
Citera
2010-02-06, 20:59
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Problemet är att poliserna hindrade avrapporteringen. Hade jag varit den lokalt ansvariga på kliniken, hade jag frågat vem som var insatsansvarig, spänt ögonen i honom och sagt följande:................]

Men satt sig inte poliser + kvinnlig läkare + chef i konferensrum o hade ett samtal innan poliserna tog läkaren från sjukhuset. Men något riktigt överlämnande av patienterna skedde nog inte... o poliserna verkade ju bara veta att läkaren "gjort något mkt hemskt".
Citera
2010-02-06, 21:05
Medlem
Bergakungens avatar
Här kan man läsa om en alternativ syn på gripandet.
http://www.dn.se/sthlm/polisen-tillbakavisar-kritik-mot-gripande-1.817461
Citera
2010-02-06, 21:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Som jag svarat tidigare tillhör en stor del av vanligt pencillin på en allmänläkarmottagning kategorin ovan.
Otto Cars skulle inte bli så glad om han läste det där.
Citera
2010-02-06, 21:23
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Här kan man läsa om en alternativ syn på gripandet.
http://www.dn.se/sthlm/polisen-tillbakavisar-kritik-mot-gripande-1.817461

På vilket sätt är detta en alternativ syn på gripandet?

Det handlar ju bara om hur man lägger orden, det förändrar ju ingenting i sak.
Citera
2010-02-06, 21:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Som jag svarat tidigare tillhör en stor del av vanligt pencillin på en allmänläkarmottagning kategorin ovan. Samma sak med en stor mängd vanliga diagnostiska tester. Det primära syftet är att den anhörige/patienten skall bli lugn. Det medicinska syftet är noll.

Jag tycker inte att det hon hävdar är 'en mycket konstig uppgift'- däremot är det inte rutin naturligtvis.

Min erfarenhet av penicillin är tvärtom.

Läkarna kastar det efter en när man är på sjukhuset. Om man inte vill ha penicillin därför att det känns som om man inte behöver det så blir de oerhört irriterade och svarar att man kan få följdverkningar om man inte tar penicillin.

Om man däremot har tandinfektion och själv tycker att man behöver penicillin är tandläkare mycket mer svårövertalade. Där kan man som patient få tjata en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in