Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Motiveringen för förundersökningssekretess finns i Offentlighets- och sekretesslagen 18 kap. 2 § första stycket där det står:
1 § Sekretess gäller för uppgift som hänför sig till förundersökning i brottmål eller till angelägenhet som avser användning av tvångsmedel i sådant mål eller i annan verksamhet för att förebygga brott, om det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om uppgiften röjs. (min understrykning)
1 § Sekretess gäller för uppgift som hänför sig till förundersökning i brottmål eller till angelägenhet som avser användning av tvångsmedel i sådant mål eller i annan verksamhet för att förebygga brott, om det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om uppgiften röjs. (min understrykning)
Nu har offentlighets- och sekretesslagen företräde över tryckfrihetsförordningen, vilket alla bör kunna inse är meningsfullt. Så Tryckfrihetsförordningen har inte med detta att göra.
När det gäller Offentlighets- och sekretesslagen (tidigare Sekretesslagen) är det "kan antas" som är det operativa ordet i bestämmelsen, så ingenting behöver visas från åklagarens sida utan det räcker att "man antar" att uppgiften kan skada om den röjs. Så brukar väl också vara fallet i de flesta situationer.
Alltså; varken Bergakungen eller Bustopher kan få ut en inkommen handling om den sekretessbeläggs. Åklagaren har inget krav att visa skäl för detta, utan "kan anta" att det kommer att skada utredningen och så hänvisar man till 18:2. Tidigare hänvisade man lika glatt till Sekretesslagen 5:1 som har samma lydelse.
(Jag nämner den tidigare lagen eftersom en stor del av förundersökningen genomförts med den lagen som sekretessregel).