2010-02-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Vad är det för exempel polisen vill statuera?
Att polisen har högre formell makt än sjukvården.
Citera
2010-02-06, 13:54
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2

Så är det nog
Citera
2010-02-06, 13:59
Medlem
cordelias avatar
Citat:

OJ! Det menar du inte?!

Jag hoppas att alla vet att det är så. Att det inte är något som måste "bevisas"...
Citera
2010-02-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
OJ! Det menar du inte?!

Jag hoppas att alla vet att det är så. Att det inte är något som måste "bevisas"...
Gör du dig dummare än vad du är eller vill du inte att jag ska svara på direkta frågor.

Även om jag varken direkt eller indirekt har varit särskilt utsatt för polisens maktdemonstrationer är det ganska lustigt att uppleva hur vissa uppträder vid enkla trafikkontroller.
Citera
2010-02-06, 14:20
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Gör du dig dummare än vad du är eller vill du inte att jag ska svara på direkta frågor.

Även om jag varken direkt eller indirekt har varit särskilt utsatt för polisens maktdemonstrationer är det ganska lustigt att uppleva hur vissa uppträder vid enkla trafikkontroller.

Jag har svårt att tro att det handlade om en maktdemonstration. Jag tror att de fann situationen obehaglig. Men det är som sagt bara vad jag tror.
Citera
2010-02-06, 14:36
Medlem
eloges avatar
Gör ett nytt försök att få svar på ett par enkla frågor. Tycker det är betydligt intressantare än vad Men in black gjorde för ett år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag är fascinerad av läkarens fantastiska historia att hon har givit verkningslös koksaltlösning till barnet för att lugna de anhöriga. Ni som har tillgång till förhören. Kommer denna historia fram spontant eller kommer den först när hon konfronteras med vittnesuppgifter? Påstår hon rent ut att hon har injicerat koksaltlösningen eller finns det bara obestämt prat om dropp och plastslangar?

Det lilla som tidningarna citerar förvirrar mer än det förklarar.
Citat:
”Han tjatade flera gånger ge henne någonting, ge henne någonting – då gav jag henne en koksalt som gick i dropp, koksalt gav jag henne, i en plastslang in i blodkärlen där och faktiskt, han sa vid flera tillfällen ge henne mera, ge henne mera”.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6530343.ab
Citera
2010-02-06, 15:12
Medlem
perVers2.1s avatar
Läser och begrundar det ni skriver,, men kan någon svara på mitt inlägg?

Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Möjliga scenarion:
*mätvärdena är missvisande/tolkade,
*injektionen har gjorts av misstag
*injektionen har utförts av någon närstående
Att läkaren kommer att dömas för mord är helt uteslutet, troligen döms ingen för något.

Om vi tänker oss en klocka med en urtavla som går från 0-24, där 0 är en helt frisk person utan något hot att dö, 12 tex är en äldre frisk person, 20 är en svårt sjuk människa, 22 är en cancersjuk utan någon möjlighet att botas, 23 är vård i livets slutskede, 24 är döden..då hade flickan bara sekunder kvar av den sista timmen.. hur nära döden kan man dömas för mord? En sekund, två?
Att fallet trots brister och konstigheter i utredningen går till åtal är inte konstigt, hoppas bara att resultatet gör gott för framtiden.
Citera
2010-02-06, 15:18
Medlem
Citat:
Tack för att just du svarade. Jag hade specifikt tänkt fråga dig om du någonsin simulerat behandling för att lugna anhöriga eller kände till att det praktiserades. Ja, av tidningsartiklar så har jag uppfattat det så att läkaren hävdar att hon gav koksaltlösning för att lugna anhöriga. Det är en mycket konstig uppgift så det vore bra om någon med tillgång till FUP kunde hjälpa till att reda ut detta.

Som jag svarat tidigare tillhör en stor del av vanligt pencillin på en allmänläkarmottagning kategorin ovan. Samma sak med en stor mängd vanliga diagnostiska tester. Det primära syftet är att den anhörige/patienten skall bli lugn. Det medicinska syftet är noll.

Jag tycker inte att det hon hävdar är 'en mycket konstig uppgift'- däremot är det inte rutin naturligtvis.
Senast redigerad av Sikhander 2010-02-06 kl. 15:34.
Citera
2010-02-06, 15:29
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Läser och begrundar det ni skriver,, men kan någon svara på mitt inlägg?

hur nära döden kan man dömas för mord?

Hur nära som helst i teorin, men i praktiken måste man givetvis ha tid att aktivt påverka dödstidpunkten och dödssättet.
Citera
2010-02-06, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Hur nära som helst i teorin, men i praktiken måste man givetvis ha tid att aktivt påverka dödstidpunkten och dödssättet.

Vill återigen påpeka att ni jurister är djupt oeniga om detta och de som arbetat aktivt med frågan anser att livsförkortningen som sådan i livets slutskede är inom ramen för det som är lagligt (så länge syftet är smärtlindring). Det vet du också varför jag inte förstår varför du envisas med att endast komma med din egen version. Det är inte seriöst.
Citera
2010-02-06, 15:35
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Jag är fascinerad av läkarens fantastiska historia att hon har givit verkningslös koksaltlösning till barnet för att lugna de anhöriga. Ni som har tillgång till förhören. Kommer denna historia fram spontant eller kommer den först när hon konfronteras med vittnesuppgifter? Påstår hon rent ut att hon har injicerat koksaltlösningen eller finns det bara obestämt prat om dropp och plastslangar?

Hon berättar spontant om detta i det första riktiga förhöret (s 246-247 FUP).
Citera
2010-02-06, 15:41
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Vill återigen påpeka att ni jurister är djupt oeniga om detta och de som arbetat aktivt med frågan anser att livsförkortningen som sådan i livets slutskede är inom ramen för det som är lagligt (så länge syftet är smärtlindring). Det vet du också varför jag inte förstår varför du envisas med att endast komma med din egen version. Det är inte seriöst.

Frågan var hur nära döden man kan begå mord och det är hur nära som helst. Huruvida det är att bedöma som mord/dråp när man kortar liv vid paliativ vård är en annan fråga. De enda praktikerna som uttalat sig i frågan, tre högt uppsatta åklagare, tycks dela min uppfattning, dock är de som uttalat sig i dabatten från akademiskt håll (2 proffesorer) av en annan ståndpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in