Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Nej det är faktiskt helt ointressant information för detta fall.
Ointressant... OINTRESSANT!!!
Vetenskapen söker sanningen.
Hela grunden till denna vidriga historia är ju för helvete en sinnessjukt hög nivå av tiopental från vätska dragen från lårven 3 veckor efter barnets död: 2g/kg dvs. 0,2 promille av blodet var tiopental. Overkligt mycket. ("Larmet" om morfin är redan överspelat och krossat mha. vetenskapliga rön.) Åklagarhjärnan uppfattade detta uppmätta värde -- med hjälp av korkad tolkning från RMV, det skall erkännas -- som en uppenbar överdos.
Om det finns en naturlig förklaring som rimligt kan förklara varför nivån är så hög faller ju hela idén om ett brott fullständigt samman.
Det är -- ffa. på intensivvårdsinrättningar -- inte ovanligt att man inte hinner dokumentera alla droger man ger under akuta tillstånd. Dokumentation spelar en underordnad roll jfm faktiska åtgärder. Vid något av barnets kramptillfällen kan pento mycket väl ha givits. Jag har massvis med gånger givit läkemedel, t.ex. under hjärtstopp, utan öht dokumentera dem efteråt (särskilt när patienten dör är det extra meninglöst). Man minns inte ens allt man har gett efteråt. Är det konstigt?
Problemet är faktiskt att det saknas vetenskaplig evidens för hur tiopental redistribueras postmortalt (i synnerhet i det längre perspektivet på flera veckor). Mitt förslag till experiment vore faktiskt vettigt att genomföra. Jag har dock inget djurlab och heller inget etiskt tillstånd för sådant försök så man får hoppas att någon annan vetenskapsman kan genomföra något liknande.
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: man kan inte låta jurister (för)störa sjukvården på detta sätt, utan Sverige borde raskt följa det norska exemplet att vid misstanke om sjukvårdsrelaterade brott skall åklageriet ta hjälp av den övliga tillsynsmyndigheten.