Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Inte en helt orimlig tanke om vi ska tro läkarens berättelse (som den återgs i bla Expressen).
Och då undrar jag...eftersom jag inte sett att föräldrarna dementerat denna uppgift om att de bett läkaren om att förkorta lidandet...och om man utgår ifrån att de är några av alla dem som vittnat: Uppkommer det inte något slags jävsituation?
Alltså: Om föräldrarna bett läkaren om denna tjänst och det inte är föräldrarna som anmält läkaren (Anmälan gjordes ju som jag förstår av polisen i samband med den tidigare felbehandlingen), så är det väl rimligt att anta att inte föräldrarna vill stå för sin del av ansvaret nu när hela den här historen blivit så offentlig och man kan väl då också ifrågasätta vad deras och deras anhörigas vittnesuppgifter har för värde?
Jag har inte läst FUP-en och vet alltså inte vilka alla dessa vittnen är eller vilken relation de har till föräldrarna, men det här att varken åklagare eller föräldrar själva dementerat att föräldrarna "legat på" tycker jag säger något.
Inte så att jag tror att det skulle kunna betraktas som anstiftan i strikt juridisk mening (Man kan inte förvänta sig att föräldrar ska uppträda rationellt i en sådan situation och man måste kunna förvänta sig professionalism av en läkare, alltså att den inte ger efter för påtryckningar), men...hur ärliga kan de med att vara? Blir det inte livsviktigt för dem av en massa skäl att lägga hela skulden på sjukvården och läkaren, inte minst med tanke på förhistorien: Någon har de facto gjort fel, mamman har inte blivit undersökt då hon önskade det och direkt efter att banet fötts sker en antagligen avgörande felbehandling som orsakar hjärnskadan?
Föräldrarna har alltså all anledning att hata sjukvården och de har ingen anledning att avlyfta något ansvar från någon - de kan tiga bort att de själva ville ha ett slut på det och genom detta också få betydligt mycket mer sympatier från allmänheten än om de gick ut med att det var deras önskan att barnet skulle få avsluta sitt liv.
För så tror jag att det var - jag har själv suttit i situationen och det finns en gräns för vad man klarar.
Jag kan också tänka mig att OM läkaren nobbat att göra som föräldrarna vill och om allt varit så dramatiskt och skruvat som det verkar så har föräldrarna själva eller någon annan gjort slag i saken - tanken är inte det minsta chockerande för mig.
Alltså: Det som intresserar mig är vilket eventuellt egenintresse det kan finnas hos vittnena att låta läkaren ta smällen...och alltså...hur trovärdiga är vittnena?
Något annat som även BGB tagit upp är detta med den där sprutan som ska ha getts strax innan dödsögonblicket. Tidigare har det ju varit tal om en maskin som man behöver en viss kunskap för att hantera etc men nu talas det om en spruta i armvecket och tidigare i tråden har man talat om den avsevärda tid det skulle ta att pumpa in den här stora dosen tiopenthal i ett småbarn - borde man då inte ha reagerat på denna tidsutdräkt som måste bli helt uppenbar då sprutan ges manuellt? Har något av vittnena uttalat något om att det tog en herrans massa tid att ge den? Någon som kan förklara?