Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Jag har lite svårt att avgöra huruvida någonting i utredningen har följt normala utredningsrutiner. Vad gäller den sena provtagningen så hänger den samman med tidpunkten för att brottsmisstanke uppstår (så vitt jag har förstått, kan ha fel), avsaknaden av B-prov tycker jag verkar helt abnorm (nu är jag inte biolog/kemist eller något liknande men kontroll/B-prov borde rimligen vara standard vid alla typer av undersökningar som riskerar att utgöra bevisning i brottmål), läckor till media är tyvärr legio och ett förbannat ofog (vilket oftast kombineras med en munkavel för försvaret för maximal effekt), debattartikleln var mycket olycklig och de åklagarna som skrev den (vilka i vanliga fall är mycket kompetenta) borde insett detta även om debatten för tillfället var uppskruvad.
Det enda jag nu hoppas på är att det blir ett åtal (snart) så vi kan få veta vad utredningen egentligen innehåller och så att läkaren får sin mänskilga rättighet till att försvara sig mot brottspåståenden tillgodosedd.
Som du vet hoppas även jag att åklagaren fattar beslut om åtal. Dessutom hoppas jag att Boygonebad har rätt i att åklagaren vet något avgörande som inte vi vet. För mig innebär det trovärdiga uppgifter från vittnen och då räknas inte familjen. (Enligt SvD stöder båda närvarande USKor läkarens uppgifter.)
Vid tillfället för häktningen hade endast föräldrarna och läkarna hörts enligt Bustophers redovisning.
Anledningen till förseningarna hos RMV verkar väldigt tveksam.
Vi kan utgå från att RMV kopplades in dels pga av frågetecknen kring HSAN-fallet som redan är avgjort och föräldrarnas anmälan.
För mig är det synnerligen underligt att den rättsmedicinska obduktionen görs först flera veckor efter dödsfallet och att man inte är noggrannare med antalet prover när den ändå utförs.
Att provsvaren sedan tar mer än två månader måste rimligen få en förklaring. Detta kan inte vara acceptabelt?
Ju fler uppgifter som kommer fram kring detta fall ju sämre förtroende får jag för svenskt rättsväsende.
(Resultatet efter helikopterrånet och Hjälbo som jag inte är särskilt insatt i gör inte saken bättre...)