Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kanske inte när det gäller någon som verkligen levat, och som hela släkten kan relatera till. Lite mer förvånande när det gäller en spädbarnsdöd som i princip har varit ett mycket utdraget missfall. Hursomhelst - uppgiften om de många närvarande tjänar inte i första hand till att karakterisera familjen etniskt, socialt eller kulturellt, utan till att påtala hurpass oöverskådligt händelseförloppet måste ha varit under flickans sista timme i livet med så mycket folk inne i ett såpass litet rum.
Att det blir oöverskådligt det köper jag. Jag uppfattade dock inlägget som om det skulle vara något speciellt utpekande för familjen att de var många i rummet -- det är det inte.
Inte ens trots att det är en nyfödd det är frågan om -- när man är en familj sluter man inte alltid upp för den som dör, man sluter upp kring de sörjande som stöd för varandra. Det är faktiskt inget ovanligt -- inte ens hos svenska familjer. Är man då en lite större familj, så blir det per automatik lite fler människor.
Att det däremot blir rörigt på "brottsplatsen" är självklart.
Citat:
Visst. Däremot har en del resande börjat kalla sig för romer, för att kunna dra nytta av den folkgruppstatus som följer med den etnicitetsbeteckningen. Finns det substans i nono2:s rykten, tror jag på resande snarare än på "riktiga" romer.
Jepp, det är också välkänt, dock är det två skilda grupper, vilket myndigheterna också är väl medvetna om. Givet de bilder jag sett, där man angav att det var föräldrarna, så var de i alla fall inte romer.
Sen var väl min poäng lite också att en romer skulle aldrig hävda att denne var svensk sedan flera generation -- eftersom de i allmänhet är stolta över att vara just romer.