2010-02-03, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Det är hon själv som skriver på DM.

Det jag menar. Kan vara något att maila försvarsadvokaten om. Om hon nu även hade en vaginal blödning och att den uppgiften är ny.
Citera
2010-02-03, 22:05
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Vad det faller på då är ju att dosen skulle varit omedelbart dödande och att läkaren alltså inte varit där under tiden (Om hon inte stod och tittade på då någon annan gav sprutan) och det framgår väl inte någonstans att läkaren INTE var där i samband med dödsögonblicket?

Ja då måste någon ha gett det efter flickans död. Och i så fall måste läkaren ha destruerat sprutorna efter föräldrarnas avsked.
Citera
2010-02-03, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Det förloppet är inte alls otroligt (heller). Enligt läkaren utsatte de ju henne för massiva övertalningsförsök för att ge dottern något. Det kan också vara förklaringen till att hon ger koksalt. (Hon vill ge "något"). Men det kan ju också vara något som läkaren säger, att hon försöker insinuera att föräldrarna kan ha gjort det själva. Detta kan vara försvarets linje...

Fast då skulle nog föräldrarna (via åklagaren) dementerat denna uppgift - alltså om de inte bett henne om just detta...
Citera
2010-02-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perspicacious
ett förlopp där föräldrar/familjen tyckt att det var rätt att spruta in en överdos när flickan nyligen dött för att kunna sätta dit en läkare för brott. Man lyckades inte få den ansvariga läkaren att göra detta innan flickan dog, trots envetna krav stod hon emot pga att det inte behövdes och att hon visste att de var mycket anmälningsbenägna.
Detta är ju litet av en förbjuden tanke som dessutom är väldigt icke-PK att uttala.
Dock har den omedelbart slagit mig som ett tänkbart alternativt scenario, och för flera än mig ska kanske tilläggas. Vi talar ju ändå om en mordgåta och lite Agatha C har man ju i sig.

Detta vore ju självfallet ett unikt beteende men fallet är redan unikt och chansen att detta är vad som hänt känns som typ 20%!
40% chans att läkaren faktiskt är skyldig, 40% att kemisten på rättsmedicin bara varit okunnig alternativt klantat sig!
Senast redigerad av Lars365 2010-02-03 kl. 22:10.
Citera
2010-02-03, 22:07
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Fast då skulle nog föräldrarna (via åklagaren) dementerat denna uppgift - alltså om de inte bett henne om just detta...

Fast så går det väl inte till under en förundersökning? Det är väl något som kommer att bli klarlagt under hf i så fall.
Citera
2010-02-03, 22:07
Medlem
Citat:
Jo fast det verkar ju inte längre vara en omöjlighet att injicera det?
Du misstolkar nog både mina reservationer och tidigare debatt.

Enligt min källa vore det i princip omöjligt. Omöjligt är för mig ett väldigt starkt begrepp. I vilket fall kan det inte skett på det sätt som vittnena beskriver det vad jag förstår.
Citera
2010-02-03, 22:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Då skulle de här "sinnesjuka" mätvärdena förklaras av normalt terapeutiska doser mer än tio dagar tillbaka? Det låter väl ändå inte rimligt? (Som i "rimligt tvivel" om man vill vara spetsig)
Om spädbarnet under den här tiden mycket starkt nedsatt lever- och njurfunktion är det inte på något sätt omöjligt. Vi vet väldigt lite om farmakokinetiken hos tiopental hos prematurbarn med dålig organfunktion.
Citera
2010-02-03, 22:08
Medlem
Citat:
Vad det faller på då är ju att dosen skulle varit omedelbart dödande och att läkaren alltså inte varit där under tiden (Om hon inte stod och tittade på då någon annan gav sprutan) och det framgår väl inte någonstans att läkaren INTE var där i samband med dödsögonblicket?
Om läkaren inte var på plats i dödsögonblicket med spruta i hand kan vad jag förstår inte gärningsbeskrivningen stämma.
Citera
2010-02-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ja då måste någon ha gett det efter flickans död. Och i så fall måste läkaren ha destruerat sprutorna efter föräldrarnas avsked.
Så tror jag att läkaren beskriver det. Jag tror dock hon menar att sprutorna hade innehåll när hon destruerade dom.
Citera
2010-02-03, 22:11
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Du misstolkar nog både mina reservationer och tidigare debatt.

Enligt min källa vore det i princip omöjligt. Omöjligt är för mig ett väldigt starkt begrepp. I vilket fall kan det inte skett på det sätt som vittnena beskriver det vad jag förstår.

Ja jag vet att du säger det men jag kan bara inte tro på det - när det nu ändå gått till åtal. Att åklagarens gärningsbeskrivning skulle grunda sig på något som enligt den medicinska expertisen är i princip omöjligt...

Däremot är jag helt öppen för att det kan ha gått till på något annat sätt (föräldrarna). Om det nu är möjligt att få samma uppmätta värde om man injicerar läkemedlet i ett dött barn...
Citera
2010-02-03, 22:13
Bannlyst
Citat:
Om läkaren inte var på plats i dödsögonblicket med spruta i hand kan vad jag förstår inte gärningsbeskrivningen stämma.

Möjligheten att läkaren kommer in och upptäcker vad föräldrarna gjort och låter bli att göra någon sak av det eftersom hon vet att det ändå bara handlade om minuter - finns den? Och att det blir svårt för samme läkare att vittna om detta i efterhand eftersom hon då ändå är "medskyldig"?

Jag bara spånar vilket väl framgår, men jag får verkligen inte ihop förloppet...
Citera
2010-02-03, 22:13
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Så tror jag att läkaren beskriver det. Jag tror dock hon menar att sprutorna hade innehåll när hon destruerade dom.

Då återstår frågan om läkaren skulle ha kunnat missa att sprutorna var använda eller om åtminstone innehållet var ersatt med något annat - eller t o m att något saknades. Kan man lita på att hon minns rätt i så fall eller kan en spruta ha saknats? (trött, utarbetad...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in