Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Hur var det nu? Är det kalium eller kalciumjoner man skall injicera för att utföra det perfekta mordet? Det vore snopet om man tog fel när man skall till.
Det finns säkert snyggare sätt att döda någon än att använda Tiopental men nu är det konstaterat vid en rättmedicinsk undersökning att dödsorsaken är en kraftig överdosering av just Tiopental.
Rent allmänt så tycker jag att alla argument att den misstänkte inte skulle göra si eller så är ytterst svaga. Människor klantar sig och det gäller inte minst brottslingar. Tur är det för annars skulle varje brott vara perfekt.
Kalium ska du injicera när du "ska till"
Dödsorsaken är som sagt en mycket stor dos tiopental men vad jag har så svårt att förstå är att när den nu anklagade doktorn gav den (åtminstone i början beskrivna tusenfalt höga) tiopentaldosen så skulle ju den lilla ha dött omedelbart. Bebisen låg ju i föräldrarnas knä och nog skulle väl de reagerat kraftigt om:
* Doktorn injicerar - barnet dör omedelbart.
Om jag förstått det hela rätt så har ju barnet åtminstone en kort tid vårdats hemma med avancerad hemsjukvård så det kanske fanns en viss vana att hantera sprutor mm.