2009-11-15, 20:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Hur var det nu? Är det kalium eller kalciumjoner man skall injicera för att utföra det perfekta mordet? Det vore snopet om man tog fel när man skall till.

Det finns säkert snyggare sätt att döda någon än att använda Tiopental men nu är det konstaterat vid en rättmedicinsk undersökning att dödsorsaken är en kraftig överdosering av just Tiopental.

Rent allmänt så tycker jag att alla argument att den misstänkte inte skulle göra si eller så är ytterst svaga. Människor klantar sig och det gäller inte minst brottslingar. Tur är det för annars skulle varje brott vara perfekt.

Kalium ska du injicera när du "ska till"

Dödsorsaken är som sagt en mycket stor dos tiopental men vad jag har så svårt att förstå är att när den nu anklagade doktorn gav den (åtminstone i början beskrivna tusenfalt höga) tiopentaldosen så skulle ju den lilla ha dött omedelbart. Bebisen låg ju i föräldrarnas knä och nog skulle väl de reagerat kraftigt om:

* Doktorn injicerar - barnet dör omedelbart.

Om jag förstått det hela rätt så har ju barnet åtminstone en kort tid vårdats hemma med avancerad hemsjukvård så det kanske fanns en viss vana att hantera sprutor mm.
Citera
2009-11-15, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Kalium ska du injicera när du "ska till"

Dödsorsaken är som sagt en mycket stor dos tiopental men vad jag har så svårt att förstå är att när den nu anklagade doktorn gav den (åtminstone i början beskrivna tusenfalt höga) tiopentaldosen så skulle ju den lilla ha dött omedelbart. Bebisen låg ju i föräldrarnas knä och nog skulle väl de reagerat kraftigt om:

* Doktorn injicerar - barnet dör omedelbart.

Om jag förstått det hela rätt så har ju barnet åtminstone en kort tid vårdats hemma med avancerad hemsjukvård så det kanske fanns en viss vana att hantera sprutor mm.

Utan att insinuera något men...mamman var väl undersköterska själv eller tar jag miste?
Citera
2009-11-15, 21:24
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Utan att insinuera något men...mamman var väl undersköterska själv eller tar jag miste?

Det vet jag inte men kanske någon annan vet?
Citera
2009-11-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Vet inte om du syftar på att undersköterskor har vana av att ge injektioner? Inte vanligt förekommande, har inte under min tid (ett par år) inom vården stött på det någon gång.
Senast redigerad av nannyny 2009-11-15 kl. 22:35.
Citera
2009-11-15, 22:34
Medlem
Undrar om någon vet vad mamman skrev i sin blogg om vad som hände på salen? Har hon skrivit om hon och pappan var ensamma med Linnea vid dödsögonblicket eller om det var fler närvarande?

Och är det någon som fått klarhet i om det enbart var Pento och morfin som fanns i blodet som analyserades av RMV? Som flera tidigare skrivit borde det funnits flera andra läkemedel i blodet om det var Linneas blod de analyserade.
Citera
2009-11-16, 23:41
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
...fortfarande inte många som har kommenterat varför så mycket av diskussionen tycks röra den palliativa vården och smärtlindring som leder till en för tidig död (om än bara med minuter), Detta både från läkarhåll och juristhåll.

Fallet med barnläkaren är ju ett mord/dråpfall eftersom ingen vidgår att dom administrerat thiopentalet. Det har ju i så fall inget med palliativ vård att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Du har helt rätt. Fallet inget med palliativ vård att göra. Det var advokat Hurtig som fick för sig att han gjorde sin klient en tjänst när han blandade in en normal läkaregärning i det hela.

Nej, här måste jag gå i gensvar! Eftersom det påstådda brottet har skett under vården av en människa i livets slutskede har det fått stora och sorgliga effekter på vården av de sjukaste och mest utsatta patienterna (de som snart skall dö). Deras lidande har ökat! Detta är åklagarnas fel! Åklagare PC, har ju, som jag återupprepar, på DN Debatt skrivit att ingen har rätt att förkorta någon annans liv oavsett skäl. Med dessa korta rader visade PC att han har en "dold" dagordning bortom detta fall: han vill låta juridiken bestämma vården av patienterna. Jag -- och flera andra läkare i denna tråd -- anser att detta är den stora skadan med detta fall. Hur trevligt tror du att det är att på ett adekvat sätt lindra en patients lidande om man sen skall åtalas för det efteråt (inte för mord/dråp men däremot vållande till annans död)? Eftersom det till syvende og sidst är för patienterna vi arbetar (och inte för åklagarna) får man ta den risken, men det är orimligt.
Citera
2009-11-16, 23:41
Medlem
Bustophers avatar
Litet nya intressanta fakta

1. Den 18 september skickade RMV material till Västerorts polismästardistrikt som man beskriver så här: "Kompl utl + ny sid 1 + 2 samt kopia av tilläggsprot kemi". Jag antar att det ska uttydas: "Komplettrering av det rättsmedicinska utlåtandet + ny sida 1 och 2" och "kopia av tillägg till analysprotokollet från rättskemiska labbet". De här dokumenten är hemligstämplade.

Man kan undra varför man kompletterar utlåtandet från den rättsmedcinska undersökningen efter 9 månader mht att inga vävnadsprover har sparats.

Vad beträffar tilläggsprotokollet till den kemiska analysen, som för övrigt utfördes på RMVs lab i Linköping, misstänker jag att det kan innehålla uppgifter om bl.a. thiopental-metaboliter. Undrar varför man kommer med de uppgifterna också just nu och varför de inte fanns med i den ursprungliga analysrapporten. Man har ju inte sparat blod- eller urinproverna.

2. I föräldrarnas polisanmälan finns ingenting som tyder på att man misstänkte att något oegentligt skulle ha skett efter att den livsuppehållande behandlingen avbrutits. Anmälan handlar om hjärnskadorna. Ingen enskild person finns nämnd i anmälan som misstänkt för flickans död.

3. Den så kritiserade uppgiften på 1000 gånger (jag har själv kritiserat den) från rättsläkaren är faktiskt både rätt och fel!

I samband med en överdosering av thiopental till en nyfödd pojke som inträffade i Lund för något år sedan (det hela avlöpte väl) gjorde man ett antal kontrollmätningar på fem andra små barn och fann då koncentrationer 24 timmar eller mer efter injektionen på 2 mikrogram/ml, eller mindre. Så faktorn 1000 stämmer. MEN jämförelsen är fel. I fallen i Lund handlade det om barn som fortfarande levde i fallet med flickan avled hon ju kort efter injektionen. Det gör skillnad! (ref. Acta Paediatrica 2009, 98, sid 1680-1682)
Citera
2009-11-16, 23:42
Medlem
Bustophers avatar
Sikhander 2009 10-28, 17.05

"… sprutorna hade ju inte kanyler utan var avsedda för att användas tillsammans med en existerande infart så ingen isärplockning krävs"

Var har du hittat den uppgiften?
Citera
2009-11-17, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
1. Den 18 september skickade RMV material till Västerorts polismästardistrikt som man beskriver så här: "Kompl utl + ny sid 1 + 2 samt kopia av tilläggsprot kemi". Jag antar att det ska uttydas: "Komplettrering av det rättsmedicinska utlåtandet + ny sida 1 och 2" och "kopia av tillägg till analysprotokollet från rättskemiska labbet". De här dokumenten är hemligstämplade.

Man kan undra varför man kompletterar utlåtandet från den rättsmedcinska undersökningen efter 9 månader mht att inga vävnadsprover har sparats.

Vad beträffar tilläggsprotokollet till den kemiska analysen, som för övrigt utfördes på RMVs lab i Linköping, misstänker jag att det kan innehålla uppgifter om bl.a. thiopental-metaboliter. Undrar varför man kommer med de uppgifterna också just nu och varför de inte fanns med i den ursprungliga analysrapporten. Man har ju inte sparat blod- eller urinproverna.

2. I föräldrarnas polisanmälan finns ingenting som tyder på att man misstänkte att något oegentligt skulle ha skett efter att den livsuppehållande behandlingen avbrutits. Anmälan handlar om hjärnskadorna. Ingen enskild person finns nämnd i anmälan som misstänkt för flickans död.

3. Den så kritiserade uppgiften på 1000 gånger (jag har själv kritiserat den) från rättsläkaren är faktiskt både rätt och fel!

I samband med en överdosering av thiopental till en nyfödd pojke som inträffade i Lund för något år sedan (det hela avlöpte väl) gjorde man ett antal kontrollmätningar på fem andra små barn och fann då koncentrationer 24 timmar eller mer efter injektionen på 2 mikrogram/ml, eller mindre. Så faktorn 1000 stämmer. MEN jämförelsen är fel. I fallen i Lund handlade det om barn som fortfarande levde i fallet med flickan avled hon ju kort efter injektionen. Det gör skillnad! (ref. Acta Paediatrica 2009, 98, sid 1680-1682)

Mycket intressant!!!
Citera
2009-11-17, 00:42
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Nej,Med dessa korta rader visade PC att han har en "dold" dagordning bortom detta fall: han vill låta juridiken bestämma vården av patienterna. Jag -- och flera andra läkare i denna tråd -- anser att detta är den stora skadan med detta fall.

Kort fråga. Skall sjukvården inte omfattas av de lagar som gäller i landet? En möjlig tolkning av det du skriver är att vården skall stå över de regleringar vi i demokratisk ordning har kommit fram till, jag hoppas och tror att det inte är detta du menar så du får gärna utveckla.

Jag för min del anser att vården och dess personal har att lyda de lagar som gäller, vilka givetvis får bevaras/ändras så att de överenstämmer med folkviljan. Dessa lagar kan naturligtvis ge läkare/övrig personal inom sjukvården mer eller mindre utrymme att agera på olika sätt, beroende på hur politikerna väljer.
Citera
2009-11-17, 00:47
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher

Att olika delar av förundersökningen kompletteras under utredningens gång är inget ovanligt, det kan vara så att åklagaren begär preciseringar/förtydliganden/ytterligare information/etc.
Citera
2009-11-17, 00:50
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Kort fråga. Skall sjukvården inte omfattas av de lagar som gäller i landet?
Nej
och så är det ju redan idag. Läkare tex har rätt att göra saker som inte andra människor har rätt att göra......

Dessutom, tex vården av för tidigt födda befinner sig forsknings utmarker, Ska det stå en jurist bredvid o stifta lagar allt efter som nya rön fås fram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in