2009-10-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Nu är det dags att hänga ut den förbannade åklagerskan och hennes inkompetenta vanstyre tillsamamns med hennes jäkla åklagarkollagor som ryckte ut i värsta kårandastil för att skydda henne. Jäkla mediahora är vad hon är som har fuksat sig genoj hela livet som den förbannade klåparkärring hon är och aldrig klarat av ett riktigt jobb. Mamman till Linnea var en notorisk pillerknapare enligt hennes egna blogg som jag har sparat ner som jag snart skall låta publicera. Dessutom att skaffa barn som pilerknapare och med en grab som hon bara har känt i två veckor visar på att hon är en desperat mediahora hon också. Jäkla svin är vad mamman och åklagerskan är. Juridiken räddar inga liv. Juridiken berövar oskyldiga människor livet som Cameron Todd Willingham. Jursiters vet inget om livet. De tror man kan förhandla sig till livsuppehållande åtgärder som om livet vore ett Sims-spel.

Om domare, åklagare och poliser mördas så är det för att luften och samhället skall bli lyckligare och friare. Aldrig jag skulle ange någon som mördar en polis, åklagare eller domare om jag visste vem som skulle ligga bakom ett sådant brott. Inte förrän den dagen då poliser, åklagare och domare döms när man gör fel i tjänsten. Gnäll inte på att domare, åklagare och poliser aldrig skulle göra något om de riskerar starff när de gör fel i tjänsten. Det är samma sak de ville visa upp mot den häktade läkerskan på ALB. Poliser och åklagare direkt till fängelse när de har gjort fel för att återupprätta förtroendet för rättsväsendet vars förtroende som har havererat totalt i Sverige.

Återupprätta hedern för läkerskan, och ge henne ett mångmiljonskadestånd och låt det fås tas från budgeterna hos poliserna, åklagare och domstolarna.
Har du gått på spånken senaste timmen? Radikalt? Visst. Förnuftigt? Nej.

Visst finns mycket att önska då det gäller rättsväsendet, och dess komplexa struktur. Sannolikt gjorde åklagare fel som "slog på stora trumman" redan från första början och i en framtid, till största sannolikhet, tvingas äta upp sin "iver" i fallet.

Det är däremot mycket komplexa frågor (i synnerhet ur ett juridiskt perspektiv) det hela handlar om. Det visar om inte annat den diskrespans man kan läsa om i tråden, mellan riksdag/socialstyrelse.

Nyktra till och kom igen.
Citera
2009-10-06, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Hur inhämntandet till förhör ska ske avgör normalt sett polisen. Det hade sannolikt räckt med 2 konstaplar och jag vet inte varför polisen valde att vara fler.

De valde att vara fler än två poliser för att de kände sig inte riktigt 100% säkra som poliser när de skall hämta in en allmänt erkänd läkare som bla tjänstgjort i Somalia. De var helt enkelt rädda då de innerst inne visste att två polisers sammantagna intellekt inte ens når upp till fotknölarna på en läkare som tjänstgör på ALB. De valde då att öka sin IQ, genom att öka sitt antal. Det är den enda förklaringen, för inte kan det ha handlat om muskelstyrka.

Citat:
Du kan inte både avrätta åklagaren och rättläkaren! Antingen så gjorde rättsläkaren fel och då hade åklagaren ett expertulåtande att gå på (som iofs var fel men det vet ju inte åklagaren) eller så gjorde åklagaren en felbedömning av materialet och då finns det väl (utifrån det du beskriver) inget fel att angripa rättsläkaren för?

Nej. Båda har gjort fel. Det står helt klart. Rättsläkaren skulle inte fabulerat hur Tiopentalkoncentrationen kunde vara 1000ggr normal. Och Åklagaren skulle i första hand kontaktat Socialstyrelsen för att få ett oberoende medicinskt utlåtande innan hon agerade.
Citera
2009-10-06, 14:58
Medlem
Citat:
Givetvis ska rättsväsendet granskas! Blir dock svårt att kräva det i samma andetag som man kräver att sjukvården ska bli laglöst land.

Jag har inte tillgång till förundersökningen varken i det skick den är nu eller hur den var när anhållandet skedde, kan därför inte i nuläget avgöra huruvida rimlig expertis hörts av åklagaren i varje givet läge. Någon medicinsk expertis måste dock ha uttalat sig om dödsorsaken annars har jag svårt att se att åklagaren skulle ha beslutat om anhållande och rätten om häktning. Huruvida den expertisen har/hade fel vet inte jag (och inte heller åklagaren i det skedet, vilket bör noteras).
Jag har aldrig krävt att sjukvården skall vara laglöst land.

Åklagaren hade haft en månad på sig att analysera läget. Ingen expertis utom rättsmedicin hade inkallats. Om vårt nuvarande rättssystem inte fordrar högre kvalitet och självinsikt är det skandal.

Från juristers sida krävs hela tiden ansvar och granskning av sjukvården. När det kommer till granskning och att ta ansvar för sina egena handlingar blir det tyst.

Allt pekar på att åklagaren på grund av slarv eller med avsikt har förstört läkarens karriär om det inte är straffbart finns ingen likhet inför lagen.
Citera
2009-10-06, 14:58
Medlem
Ser med spänning fram emot publicering av mammans blog.

Vi vet ju att hon var aktiv i början och gärna ville sälja storyn och fläkte ut sig på bloggen.

Var det så att Brandt gick på hennes vilda tankar?
Citera
2009-10-06, 15:01
Medlem
Motacilla.albas avatar
Sjukvården - rättsväsendet 1-0 , åklagaren har bollen när vi spelar på övertid.....
Citera
2009-10-06, 15:03
Medlem
Citat:
Du kan inte både avrätta åklagaren och rättläkaren! Antingen så gjorde rättsläkaren fel och då hade åklagaren ett expertulåtande att gå på (som iofs var fel men det vet ju inte åklagaren) eller så gjorde åklagaren en felbedömning av materialet och då finns det väl (utifrån det du beskriver) inget fel att angripa rättsläkaren för?

Tycker du ska tagga ner lite och försöka se på den här frågan med lite mindre färgade glasögon. Trot eller ej så kan det vara så att ingen har gjort fel (varken läkaren eller åklagaren (bortsett från mediakontakterna jag nämnde ovan)) även om det blev fel.
Nej, på en månad kan man kräva att åklagaren skulle hitta ett fel i rättsläkarens utredning av denna storleksordning. (Felet är allvarligt även för rättsmedicin men åklagaren hade all ti i värden att få konsultation.)

Varför inser inte jurister sina egna begränsningar?

Det är helt orimligt att fatta beslut med så här stor betydelse på så lösa grunder.
Citera
2009-10-06, 15:05
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anckarström
De valde att vara fler än två poliser för att de kände sig inte riktigt 100% säkra som poliser när de skall hämta in en allmänt erkänd läkare som bla tjänstgjort i Somalia. De var helt enkelt rädda då de innerst inne visste att två polisers sammantagna intellekt inte ens når upp till fotknölarna på en läkare som tjänstgör på ALB. De valde då att öka sin IQ, genom att öka sitt antal. Det är den enda förklaringen, för inte kan det ha handlat om muskelstyrka.

Är det verkligen nödvändigt att sänka sig till en sån nivå som textmassa ovan är ett exempel på?

Citat:
Ursprungligen postat av Anckarström
Nej. Båda har gjort fel. Det står helt klart. Rättsläkaren skulle inte fabulerat hur Tiopentalkoncentrationen kunde vara 1000ggr normal. Och Åklagaren skulle i första hand kontaktat Socialstyrelsen för att få ett oberoende medicinskt utlåtande innan hon agerade.

Har mycket svårt att tro att rättsläkaren skulle fabulera, tror du har mycekt svårt att finna stöd för ett sådant påstående. Rättsläkaren är f.ö. en oberoende expert. Man inhämtar aldrig (så vitt jag har hört talas om) något yttrande från Socialstyrelsen i det läget i en förundersökning (det kanske man borde göra men det ska i så fall inte den enskilda åklagaren belastas för utan åklagarmyndigheten i sin helhet).
Citera
2009-10-06, 15:09
Medlem
Citat:
Har mycket svårt att tro att rättsläkaren skulle fabulera, tror du har mycekt svårt att finna stöd för ett sådant påstående. Rättsläkaren är f.ö. en oberoende expert. Man inhämtar aldrig (så vitt jag har hört talas om) något yttrande från Socialstyrelsen i det läget i en förundersökning (det kanske man borde göra men det ska i så fall inte den enskilda åklagaren belastas för utan åklagarmyndigheten i sin helhet).
Tala lite med den uthängda läkaren om detta.

Jag är glad att andra verksamheter ställer lite större krav på sig själva trots att deras beslut inte är så viktiga som en offentlig anklagelse om mord.
Citera
2009-10-06, 15:09
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Jag har aldrig krävt att sjukvården skall vara laglöst land.

Åklagaren hade haft en månad på sig att analysera läget. Ingen expertis utom rättsmedicin hade inkallats. Om vårt nuvarande rättssystem inte fordrar högre kvalitet och självinsikt är det skandal.

Från juristers sida krävs hela tiden ansvar och granskning av sjukvården. När det kommer till granskning och att ta ansvar för sina egena handlingar blir det tyst.

Allt pekar på att åklagaren på grund av slarv eller med avsikt har förstört läkarens karriär om det inte är straffbart finns ingen likhet inför lagen.

Nej det har du inte, men mitt svar ovan är ett svar på ett inlägg från dig där du bemötte ett inlägg från mig där jag i min tur bemötte en person som krävde det.

Som jag nämt tidigare, man inhämtar inte yttrande från någon annan än rättsmedicin i det läget av en utredning.

Jag anser att både sjukvård och rättsväsende skall granskas.

Kan inte bedöma det och det kan ingen annan heller, som inte har full tillgång till förundersökningsmaterialet.
Citera
2009-10-06, 15:15
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Nej, på en månad kan man kräva att åklagaren skulle hitta ett fel i rättsläkarens utredning av denna storleksordning. (Felet är allvarligt även för rättsmedicin men åklagaren hade all ti i värden att få konsultation.)

Varför inser inte jurister sina egna begränsningar?

Det är helt orimligt att fatta beslut med så här stor betydelse på så lösa grunder.

Åklagaren litar givetvis på de uppgifter hon får från experter, hon inser sina egna begränsningar och låter de som kan medicin göra den bedömningen.

Förutom mitt påpekande ovan så förtjänar inte ditt svepande påstående om jurister mer bemötande än att generaliseringar av den typen oftast säger mer om avsändaren än de omtalade.

Ingen som inte har full tillgång till förundersökningen vet på vilka grunder beslutet fattades.
Citera
2009-10-06, 15:17
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Tala lite med den uthängda läkaren om detta.

Jag är glad att andra verksamheter ställer lite större krav på sig själva trots att deras beslut inte är så viktiga som en offentlig anklagelse om mord.

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Alla verksamheter har brister och det är bara bra om man kan finna dem och åtgärda dem.
Citera
2009-10-06, 15:26
Medlem
Jag tycker faktiskt att åklagaren på bas av den information som finns tillgänglig bör ställas till svars. Flickan hade redan konstaterats vara utom räddning på det sätt som Socialstyrelsen anger (dvs. flera läkare samt anhöriga). Flickan dog ca ett halvår innan läkaren anhölls.

RMVs uttalande i samband med anhållandet var: "Det går inte att utifrån en koncentration i blodet räkna tillbaka till en given dos, det vill säga att göra någon bedömning av mängd och styrka på tillförd tiopentallösning."

Vidare visade obduktionsprotokollet att barnets lever var funktionell men med kraftigt nedsatt cirkulation pga dålig hjärtfunktion (dvs mindre läkemedel bryts ner per tidsenhet). Därutöver var det tydligt att tiopental samt morfin fanns i behandlingsrummet och att de anhöriga var där ensamma den mesta tiden för att kunna sörja ifred (eftersom barnet då hade konstaterats vara utom all räddning).

Så detta var informationen som Brandt satt på.

Varför fullt polispådrag? Varför på arbetsplatsen? Varför tidiga mediakontakter? Frågorna hopar sig mycket snabbt - jag tycker att det hela är fantastiskt märkligt.

Nej - det är ett rättsövergrepp på bas av de uppgifter vi har idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in