2010-02-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Hon riskerar nog att bli dömd som det ser ut nu...
Inte en chans, att hon skulle få minst 6 års fängelse, bara att glömma!

(Detta helt bortsett ifrån att hon antagligen vinner själva rättegången, det finns helt enkelt inga som helst bevis. Enbart mer eller mindre lösa indicier.
I normala fall (med tungt kriminella) kan man ju köra sitt indicie-race in i absurdum, dock iom att detta blir uppmärksammat låter sig detta sig inte längre göras.)
Senast redigerad av Lars365 2010-02-03 kl. 22:33.
Citera
2010-02-03, 22:31
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Inte en chans, att hon skulle få minst 6 års fängelse, bara att glömma!

(Detta helt bortsett ifrån att hon antagligen vinner själva rättegången, det finns helt enkelt inga som helst bevis.)

Nej det tror (hoppas) jag inte heller att hon får! Det kan finnas väldigt starka skäl till straffrihet t o m. Men jag tror att hon döms (om inget annat kommer fram)
Citera
2010-02-03, 22:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Om man har fått lida så mycket och länge som denna läkare nu har fått göra så tror jag det finns förståelse för att man inte längre orkar ta på sig någon annans brott!

Jo, det kan vara så att jag var tidig med den tanken. Skulle det vara på det sättet och läkaren valt att tiga om saken blir det ju i praktiken meningslöst att ta upp saken nu. Det skulle ju bara uppfattas som ett desperat försök att skjuta skulden på någon annan.
Citera
2010-02-03, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Fast hon riskerar ju verkligen att bli dömd för dråp nu? En stor majoritet av alla som åtalas döms ju (har glömt siffran). Jag kan som sagt inte se vad hon skulle riskera mer än att man undrar varför hon inte sa det direkt. Och förklaringen till det kan väl vara att hon aldrig trodde att hon skulle bli åtalad när hon inte gjort något fel...

Jag tänker ganska enkelt nu men OM jag vet att jag gjort mig skyldig till ett brott (skyddande av brottsling), inte räknat med att det skulle bli en rättssak av det utan förblivit en hemlighet mellan mig och föräldrarna, så vet jag inte om jag skulle orka med pressen att dels förråda dem jag tidigare skyddat, bli misstänkliggjord för att jag efter all denna tid försöker lägga skulden på föräldrarna med allt det spektakel i media och på andra ställen som ett sådant statement skulle resultera i. Jag skulle vara skitbesviken på föräldrarna som lämnar ut mig till vargarna när jag faktiskt försökt skydda dem, men jag tror inte jag skulle orka vända på hela skutan. Det enklaste skulle vara att förneka all kännedom tror jag...hur irrationellt det än kan verka. Ja, jag tror att jag skulle ge upp och överlåta alltihop på min försvarare.
Citera
2010-02-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jo, det kan vara så att jag var tidig med den tanken. Skulle det vara på det sättet och läkaren valt att tiga om saken blir det ju i praktiken meningslöst att ta upp saken nu. Det skulle ju bara uppfattas som ett desperat försök att skjuta skulden på någon annan.
Jo, fast samtidigt skulle då ord stå mot ord, och en fällande dom skulle väl? bli helt omöjlig?
Citera
2010-02-03, 22:34
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Om inget ytterligare kan styrka det händelseförloppet så är det nog tyvärr så... Men om man kan hitta en stark motivbild óch annan stödbevisning kanske läget är ett annat?
Citera
2010-02-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Nej, det finns fler och långt tyngre auktoriteter innom straffrätt men de har inte deltagit i debatten. Jag har tala med ett antal både av "tyngre" och "lättare" auktoriteter bland både praktiker och forskare och ännu inte hittat någon som ställer sig bakom den tolkning som Leijonhufvud ger uttryck för.

Jag pratar ju nu om vår enda Prof. i medicinsk rätt - Elisabeth Rynning.
Citera
2010-02-03, 22:36
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Jag tänker ganska enkelt nu men OM jag vet att jag gjort mig skyldig till ett brott (skyddande av brottsling), inte räknat med att det skulle bli en rättssak av det utan förblivit en hemlighet mellan mig och föräldrarna, så vet jag inte om jag skulle orka med pressen att dels förråda dem jag tidigare skyddat, bli misstänkliggjord för att jag efter all denna tid försöker lägga skulden på föräldrarna med allt det spektakel i media och på andra ställen som ett sådant statement skulle resultera i. Jag skulle vara skitbesviken på föräldrarna som lämnar ut mig till vargarna när jag faktiskt försökt skydda dem, men jag tror inte jag skulle orka vända på hela skutan. Det enklaste skulle vara att förneka all kännedom tror jag...hur irrationellt det än kan verka. Ja, jag tror att jag skulle ge upp och överlåta alltihop på min försvarare.

Jo, så kan det nog absolut vara...
Citera
2010-02-03, 22:37
Medlem
Men hur var det med provanalysen: Var avsaknaden av annan medicin underlig eller inte? Kommer ihåg att detta diskuterats tidigare, men inte vad den diskussionen utmynnade i...

Hur som helst så känns detta fall ovanligt: ifrågasatta provresultat, mkt sena vittnesförhör och många människor som har haft tillfälle/möjlighet att ge en injektion. Men är det inte också så att medicinskåpen stämde och att den färdigblandade mängden inte skulle räckt? Eller minns jag galet?
Citera
2010-02-03, 22:38
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du kan inte överväga möjligheten att både att Leijonhufvud har sin tolkning, och att övriga, "tyngre" auktoriteter som eventuellt har en annan tolkning inte deltar i debatten, beror på att Leijonhufvud i och med sina uppdrag har bibragts större insikt om den medicinska sakmaterian, medan övriga auktoriteter juristerar mer på fri hand här, och också är medvetna om detta?

Visst kan jag det (överväga möjligheten), men det innebär inte att jag tror att det är så.

Relativt många tyngre akademiker på juristsidan har sedan länge tröttnat på att delta i den offentliga debatten, då de anser att det helt enkelt inte är värt besväret(http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/2009/10/Debatt-pa-Dagens-Juridik/ med relaterade inlägg). En som i stort sett alltid ställer upp är dock just Leijonhufvud (http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/bilagor/forskaren_massmedia.pdf).

Min övertygelse är att det uppskruvade tonläge som relativt omgående uppnåddes i den mediala debatten i nu aktuellt mål ytterligare avskräckte många tyngre namn från att ge sig in i debatten då de helt enkelt och antagligen riktigt insåg att deras inlägg skull misstolkas å det grövsta (skillnaden mellan en persons tolkning av gällanden rätt och samma persons uppfattning om vad som är bra/rätt/moraliskt/etiskt är inte helt klar för många, vilket flera inlägg i denna tråden är bevis på).
Citera
2010-02-03, 22:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om spädbarnet under den här tiden mycket starkt nedsatt lever- och njurfunktion är det inte på något sätt omöjligt. Vi vet väldigt lite om farmakokinetiken hos tiopental hos prematurbarn med dålig organfunktion.

Då blir det ju litet knepigare.

I så fall kommer några experter att påstå att mätvärdet speglar en dos som är helt otänkbar därför att den är fysiskt omöjlig att ge.

Andra experter kommer att förklara att mätvärdet går att förklara genom ackumulation över tid, genom att normalstora (dvs små) doser.

En tredje grupp experter kommer att påstå att den enda troliga förklaringen är en stor dos, given strax innan döden.
Citera
2010-02-03, 22:39
Medlem
Börja om med fallet helt ifrån början.
Gör om, gör rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in