2009-03-06, 12:52
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryddahydda
Tiopental injiceras inte normalt direkt från spurta utan genom motorrobbot som laddas med en spruta som sedan i bestämd hastighet trycker ut innehållet. Mest sannolikt har toxen inte kunnat ta hänsyn till särskilda omständigheter, är inte många barn i den åldern som går till RM och blir därför svårt att bygga upp ett underlag för hur ex. tiopental distribueras i kroppen hos en sådan.
Svårt att påvisa hur mycket Tiopental flickan verkligen fick med andra ord?

Vet du hur det ligger till med morfin i samma hänseende?
Citera
2009-03-06, 12:58
Medlem
Citat:
Tiopental injiceras inte normalt direkt från spurta utan genom motorrobbot som laddas med en spruta som sedan i bestämd hastighet trycker ut innehållet. Mest sannolikt har toxen inte kunnat ta hänsyn till särskilda omständigheter, är inte många barn i den åldern som går till RM och blir därför svårt att bygga upp ett underlag för hur ex. tiopental distribueras i kroppen hos en sådan.

Undligt är hur det beslutats om RM undersökning då man avslutat liv med respirator. Troligt sker obduktion tf. av att man vill studera barnets utveckling. Från obduktion till RM går enbart fall där man misstänker brott. Ingen tox görs vid obduktion...

Ingen tox görs vid obduktion, men kan kroppen "se konstig" ut inuti kanske då den utsatts för extremdoser av dessa ämnen?
Citera
2009-03-06, 12:59
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:

Undligt är hur det beslutats om RM undersökning då man avslutat liv med respirator. Troligt sker obduktion tf. av att man vill studera barnets utveckling. Från obduktion till RM går enbart fall där man misstänker brott. Ingen tox görs vid obduktion...

Kanske beror på en anmälan av t.ex den närvarande undersköterskan?
Citera
2009-03-06, 12:59
Medlem
Tiopental har en halveringstid på 10-18 timmar och används därför enbart som induktionsmedel, sedan redistribuerar sig barbituraten - den höga halveringstiden påverkas givetvis av den höga fetthalten hos ett spädbarn.

Morfin används pre-anestetiskt då det har en sedativ/anxiolytisk effekt och har också en lång halveringstid... Skulle tro att informationen är felaktig, antagligen användes fentanyl som har en betydligt kortare halveringstid men samma opoioda verkan.
Citera
2009-03-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Håller med.

Däremot lär det väl vara besvärande för läkaren om båda doserna har varit extremt höga?

Kanske. Kanske är det tvärtom till hennes fördel om det nu ligger något i att det är svårt med analyser/speciella omständigheter vid små prematurer alt. vid multiorgansvikt och minskad metabolism. Jag menar, beror det på organsvikt och nedsatt metabolism är det väl inte otroligt att tänka sig att det leder till höga nivåer av båda läkemedlen.

Spekulerar bara.
Citera
2009-03-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Ingen tox görs vid obduktion, men kan kroppen "se konstig" ut inuti kanske då den utsatts för extremdoser av dessa ämnen?

tiopental är gulfärgad men det skulle krävas litermängder för att ge utslag...
Citera
2009-03-06, 13:04
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotty
Kanske. Kanske är det tvärtom till hennes fördel om det nu ligger något i att det är svårt med analyser/speciella omständigheter vid små prematurer alt. vid multiorgansvikt och minskad metabolism. Jag menar, beror det på organsvikt och nedsatt metabolism är det väl inte otroligt att tänka sig att det leder till höga nivåer av båda läkemedlen.

Spekulerar bara.
Jag tänkte detsamma när jag skrev det du svarar på.

Svårt för oss som inte har någon utbildning eller kunskap i ämnet att spekulera. Jag lutar mig tillbaka och läser de mer kunnigas inlägg och ställer dumma frågor efter hand istället!
Citera
2009-03-06, 13:06
Medlem
Jävligt märkligt ändå. Vem står egentligen som målsägande i fallet? Vet vi det längre? Först hette det föräldrarna och nu...? Blir väl per automatik föräldrarna som blir målsägande antar jag, men ingen tycks längre veta vem som startade allt detta och ifrån början misstänkte brott så man skickade flickan till Rättsmedicin?
Citera
2009-03-06, 13:08
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
tiopental är gulfärgad men det skulle krävas litermängder för att ge utslag...
Du menar alltså att man inte kan se (omöjligt?) om flickan har fått för mycket Tiopental i sig vid en obduktion och att det är mycket svårt att beräkna mängden hon fått utifrån prover som tagits på den döda flickan?

Eller är jag helt ute och reser när jag tolkar dig så?
Citera
2009-03-06, 13:10
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Du menar alltså att man inte kan se (omöjligt?) om flickan har fått för mycket Tiopental i sig vid en obduktion och att det är mycket svårt att beräkna mängden hon fått utifrån prover som tagits på den döda flickan?

Eller är jag helt ute och reser när jag tolkar dig så?

Tror h*n menar att först vid litermängder skulle det färga av sig inne i kroppen. I blodet syns det.
Citera
2009-03-06, 13:11
Medlem
Citat:

fast det är väl inte så konstigt att rättsmedicinsk undersäkning gjordes. Enl artiklen i dn så hade ju föräldrarna i början av okotber polisanmält personalen för vållande till annans död i samband med det felaktiga natriumkloriddroppet. Då är det väl självklart att RM skulle göras. Att man sen , kanske, i samband med den undersökningen hittade något helt annat som pekade mot att den nu häktade läkare gjort något är väl då snarare en slump?
Citera
2009-03-06, 13:14
Medlem
Public Enemys avatar
Tror ändå att någon tipsat om att göra tox-test.
Huvudtipset är en visselblåsande undersköterska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in