2009-03-10, 23:06
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frump
Det första jag skulle göra om jag fick ett sånt svar var att kolla labutrustningen. 1000 gånger normal dos betyder att 1000 gånger mer läkemede än normalt (dvs tiopentaldos vid sövning ) har sprutats in. Vi snackar 1/2 liter läkemedel som skulle behövts tryckas in i en 3 kg babys blodkärl. Om ingen märkte det då är ALB ett mycket suspekt ställe och bör förmodligen stängas ner och exorceras av Doctare med flera.

Om hon ens vägde 3kg... Den 0.5L morsvarar ungefär dubbla hennes blodmängd!! Det är alltså helt omöjligt att ingen skulle ha märkt detta.
Citera
2009-03-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frutti_di_mare
Om hon ens vägde 3kg... Den 0.5L morsvarar ungefär dubbla hennes blodmängd!! Det är alltså helt omöjligt att ingen skulle ha märkt detta.
Ja och sen ska man ju ha in morfinet också.

"Emmm, dom här? Jag skall bara ge dom här 80 sprutorna som smärtlindring"
Citera
2009-03-10, 23:23
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyHarry
1000-gånger över normal dos? Smärtlindring eller aktiv dödshjälp?

Om det nu är så osannolikt som 1000gånger normal koncentration, så finns det fortfarande förklaringar som stödjer att detta inte är ett mord eller ett aktivt dödshjälpande.

- Det första man gör när någon dör är inte att kasta sig över pumpar och slangar som förser barnet med dessa ämnen. Man låter situationen ebba ut och föräldrar, anhöriga och andra får lugnt ta sitt farväl. Man konstaterar också dödsfallet, vilket görs av en läkare som inte alltid är på plats och behöver kallas.

- Enligt obduktionsrapporten hade barnet leverstörningar, vilket kan leda till att anhopningen av läkemedel (koncentrationen i blodet) kunde bli skyhög. Dvs promillehalte i blodet beror inte bara på hur mycket du dricker utan även på hur snabbt din kropp bryter ned det.

- Tillslagstiden för dessa läkemedel är snabba (<1min) och åklagaren menar att man ca 10 minuter före döden har gett henne dessa doser. Hon borde alltså ha dött ca 9 minuter tidigare om det var orsakat av läkemedlen.

Det finns alltså inget stöd för att någon har gett flickan en 1000 gångers dos, utan det enda som finns är ett påstående om att hennes blodkoncentration av läkemedlet är så hög.

Osv.

Det enda som är riktigt konstigt med detta fall är varför man kastar sig över den läkare som varit ansvarig under vårdtiden. Skulle det vara ett mord så är hon väl den sista (pga hur uppenbart det skulle vara) man skulle misstänka.

Varför har man inte hört eller misstänkt andra? - Jo, därför att detta är en attack på människans rätt att få dö värdigt utan smärta och stöd av sederande/lugnande läkemedel. Detta stinker KD. Abort, blodtransfusioner, organdonation, forskning och p-piller är nästa kampanjer.
Citera
2009-03-10, 23:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
- Tillslagstiden för dessa läkemedel är snabba (<1min) och åklagaren menar att man ca 10 minuter före döden har gett henne dessa doser. Hon borde alltså ha dött ca 9 minuter tidigare om det var orsakat av läkemedlen.
Finns det någon förklaring till varför åklagaren anser att medicinen har injicerats 10 minuter innan barnet dog?

Har hon tagit siffran ut luften?

Fick barnet någon injektion vid det tillfället och tror i så fall åklagaren att läkaren hade smusslat in den dödliga dosen vid injiceringen (dvs 0,5 l enligt tidigare)?
Citera
2009-03-10, 23:49
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Finns det någon förklaring till varför åklagaren anser att medicinen har injicerats 10 minuter innan barnet dog?

Har hon tagit siffran ut luften?

Fick barnet någon injektion vid det tillfället och tror i så fall åklagaren att läkaren hade smusslat in den dödliga dosen vid injiceringen (dvs 0,5 l enligt tidigare)?

Kan tänka mig att hon har sett klockslag i journalen när sista tiopentaldosen gått in och sedan läst vilket klockslag hon avlidit.
Citera
2009-03-10, 23:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det här preparatet som inte stod med i journalen - är det vanligt på sjukhus runtom i Sverige att man ibland missar att föra in sådant i journalen?
Just narkosmedel är det inte alltid så självklart att de journalförs på vanligt sätt. Hur de gör på BIVA på KS vet jag inte riktigt, men eftersom man definitionsmässigt är i vart fall lättsövd när man ligger i respirator, så är det möjligt att narkostillförseln bara dokumenteras på respiratorns kurvpapper. (Om nu respiratorer fortfarande plottar kurvor på rullpapper som de gjorde på min tid. Nåt gör de säkert också nuförtiden - lagrar kurvorna på en hårddisk, eller nåt.)

Det var nån kommentar på Dagens Medicin om att det tydligen kunde gått till på ganska många olika sätt med journalföring av narkosmedel på KS.
Citera
2009-03-10, 23:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Kan tänka mig att hon har sett klockslag i journalen när sista tiopentaldosen gått in och sedan läst vilket klockslag hon avlidit.
Fast var det inte just tiopental som enligt TT skulle vara det läkemedel som skulle vara helt odokumenterat?
Citera
2009-03-10, 23:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
På TV-nyheterna sa de för en stund sedan att tiopental inte fanns journalfört överhuvudtaget, om jag fattade rätt.
Citera
2009-03-10, 23:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Kort sagt, Lynöe är en hycklare. Men det visste du antagligen redan.
Lynöe är framför allt en pragmatisk medicinsk etiker. Jag föredrar alla dar i veckan pragmatiska etiker som Göran Hermerén i Lund eller Nils Lynöe framför hejdlösa enprincipsetiker som Torbjörn Tännsjö, som kan hamna precis hur snett som helst.
Citera
2009-03-10, 23:57
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast var det inte just tiopental som enligt TT skulle vara det läkemedel som skulle vara helt odokumenterat?

Ok, det stämmer, VL nekar t.om. att hon ens gett henne Tiopental enl TT.

Det var bara en teori om hur hon kunde påstå att barnet fått de gigantiska doserna just 10min före hon dog.
Senast redigerad av frutti_di_mare 2009-03-11 kl. 00:04.
Citera
2009-03-11, 00:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Om det nu nu skulle ha hittats något icke-journalfört ämne i flickans blod, och det ämnet inte är tiopental (uppgiften att det skulle vara just tiopental som inte journalförts verkar underlig - se resonemang nedan), undrar jag om det kan vara så tokigt att åklagaren/polisen helt enkelt tolkat tox-utlåtandet helt uppåt väggarna, och det helt enkelt handlar om en metabolit (t.ex. pentobarbital/Nembutal, som dels är en metabolit av tiopental men *också* ett ämne som enligt wikipedia är populärt i eutanasi cocktails i t.ex. Nederländerna)?
Åklagaren skulle naturligtvis inte ha en susning om detta. Däremot kan man tycka att rättsmedicinaren borde ha det. Men om han har liten erfarenhet av att obducera folk som har avlidit med narkosmedel i kroppen - och det kan han förväntas ha, eftersom det bara är på sjukhus man sätter narkos, och sjukhuspatienter nästan aldrig obduceras på RM - så är det inte helt och hållet omöjligt.
Citera
2009-03-11, 00:08
Medlem
Citat:
Ok, det stämmer, VL nekar t.om. att hon ens gett henne Tiopental enl TT.

Det var bara en teori om hur hon kunde påstå att barnet fått de gigantiska doserna just 10min före hon dog.

Är det kanske möjligt att så stora spårmängder (givet att mätvärdena stämmer och har någon vettig storhet) kan ha funnits kvar onedbrutna sedan innan flickan kommit under läkarens ansvar? Det verkar konstigt att hon skulle tvärneka då det måste vara svårt att dölja något sådant i längden, och med tanke på hur många andra personer som är involverade.
Senast redigerad av Bors 2009-03-11 kl. 00:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in