2009-03-08, 11:10
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotty
Vem har sagt något om att mamman missbrukat? Var i hela friden har du fått det ifrån? Och hur skulle det leda till att sköterskan kopplat fel dropp? Morsan kanske bjussat lite på sina droger och i sitt rus tog sköterskan fel dropp, eller?

Nån måtta får det väl vara på den här diskussionen.

Uppenbarligen inte.

Min avsikt var att tråden skulle kunna slippa översvämmas av onödiga PK/blatte-inlägg utifrån spekulationer om invandrarföräldrar. Riktigt fascinerande att så många fortfarande inte verkar ha greppat att tingsrätten valt att häkta läkaren. De sörjande föräldrarna har inte ett dyft med det att göra.
Citera
2009-03-08, 11:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Skadestånd i Sverige är pisspengar, de kan antagligen få ut max 50K. Knappast det som är drivkraften och du verkar helt jävla hjärtlös. Dessutom verkar inte domstolen dela din åsikt då man valt att låta häkta Lindén.
Tror du att domstolen hade blivit informerad om att ett antal tunga medicinska auktoriteter har sagt att det skedda var i full enlighet med svensk och internationell praxis när de fattade sitt häktningsbeslut?

För en gångs skull tycker jag att det kan vara idé att avvakta överklagandet av häktningen till hovrätten innan man utbreder sig om huvuvida det fanns häktningsskäl. Och är det så att Brandt har varit underkunnig om detta före häktningsförhandlingen, och inte meddelat det till rätten, då har hon handlat såpass klandervärt att hon kan förvänta sig att det får någon form av konsekvenser.
Citera
2009-03-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frump
Men man måste ha förståelse att dom tycker vården är skit när misstag efter misstag görs.
Problemet är att med riktigt riktigt unga människor (för tidigt födda) och riktigt riktigt gamla människor sker det väldigt ofta, förr eller senare, ett "misstag" som gör att dom dör!

En 99-åring som dör på ett sjukhus har ofta en "dödsorsak" som mer eller mindre är resultat av ett "misstag" men egentligen dog 99-åringen av "sjukdomen" ålderdom! Förr eller senare hade 99-åringen dött i vilket fall som helst!

Precis samma är det många gånger med för tidigt födda barn då dom är så öerhört sköra och precis som med 99-åringen kommer det ofta finnas en "dödsorsak" på pappret, men att den egentliga dödsorsaken är att dom är för tidigt födda.

Det blir väldigt grymt om läkare ska ställas inför valet att gör jag ingenting så dör barnet garanterat samtidigt som jag själv går säker, medans gör jag något för att rädda barnets liv så riskerar jag fängelse om detta misslyckas.
Citera
2009-03-08, 11:23
Medlem
fennomaniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Uppenbarligen inte.

Min avsikt var att tråden skulle kunna slippa översvämmas av onödiga PK/blatte-inlägg utifrån spekulationer om invandrarföräldrar. Riktigt fascinerande att så många fortfarande inte verkar ha greppat att tingsrätten valt att häkta läkaren. De sörjande föräldrarna har inte ett dyft med det att göra.

Frågan blir ju varför inte Tingsrätten diskuterade alla dessa misstankar med berörda medicinska instanser INNAN man slog på stora trumman.
Tydligen samarbetar inte Lagen och Medicinen tillräckligt, vilket gör att detta har kunnat uppstå.
Nu är dammluckan öppen och förhoppningsvis kommer framtida etiska diskussionen att börja.
Jag kan bara hoppas att våra livsavslut ska fortsätta att vara så humana som jag upplevt att det är idag.
Min erfarenhet grundar sig på 5 st anhörigas bortgång under de sista 7 åren och jag har enbart mycket goda erfarenheter av de avslut som gjorts.
Citera
2009-03-08, 11:25
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carin Götblad
Det framgår inte helt klart om Christina Doctare sitter inne med mer information, men med utgångspunkt från hennes yttranden låter det som att läkaren bör fällas för dråp även om handlandet varit helt i överensstämmelse med praxis.
Om det verkligen är detta som är Doctares och kristdemokraternas hållning, måste man rimligen inleda förundersökningar för alla tidigare respiratoravstängningar -- inte bara vid KI utan förmodligen i hela landet.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2566137.svd

Det är svårt att föreställa sig hur en dylik dränering av läkarkåren skulle kunna gynna någon. Resultatet kan bara bli ökat lidande och att fler går en förtida död till mötes p.g.a. utebliven eller otillräcklig vård.

Doctare kan väl bota alla sjuka med bibeln i handen och lite handpåläggning. Hon måste väl ha ansett sig bönhörd som nu fick sina 15 minuter av berömmelse.

Doctare i EU-parlamenetet blir raka spåret till Sharialagar.
Citera
2009-03-08, 11:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag undrar...
Att föräldrarna anmälde den läkare som avvisade dem när Vanja sökte för buksmärtor när hon var gravid är ju förståeligt.
Att föräldrarna hade anmält sköterskan som gav fel dropp om hon inte anmält sig själv är också förståeligt.
Men jag har hela tiden undrat vem som anmälde Lindén?!

Kan det vara så att föräldrarna helt sonika anmälde Linneas dödsfall i sin helhet där syftet var att lägga ansvaret för dödsfallet på den första läkaren och sköterskan för att Linnea slutligen dog och att rättsapparaten då begärde in handlingar för hela ärendet och så råkade man hitta morfinet och tiopentalet?
Det är den enda rimliga tolkningen av händelseförloppet enligt min mening.
Citera
2009-03-08, 11:30
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotty
Inte vet jag. Men nog kanske det var en aning påfrestande att gå igenom det som de har med förtidig förlossning, sköterskans droppmisstag och ett mycket svårt sjukt barn... Eller, det kanske bara är jag som skulle tycka det var jobbigt?

Naturligtvis är det jobbigt. Men de flyttade alltså efter detta?

Sedan kan man tycka att det tillhör livet att det finns risk för missfall och/eller för tidigt födda barn. De är unga och kan skaffa nya friska barn. Hade det varit jag så hade jag varit glad att min för tidigt födda med knappt någon hjärna kvar hade fått somna in.
Citera
2009-03-08, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Den 16 september 2008 skriver föräldrarna att de inte har något förtroende för läkarna på sjukhuset och funderar på att flytta flickan till Uppsala.

Den 17 september står det

18 september kontaktar man medierna

9 oktober lämnas polisanmälan in.

Det är så tragiskt och så synd om föräldrarna. Jag kan inte ens föreställa mig smärtan de måste känna.

Å herregud. Jag gråter när jag läser. Oavsett skuldfrågan så gör det mig oerhört ont att detta hänt dem.
Citera
2009-03-08, 11:32
Medlem
Brandt har skadat svensk sjukvård

Ett skräckscenario är nu att patienter tvingas lida i onödan för att läkare är rädda för att ge adekvat smärtlindring.

´Åklagaren verkar ha dragit igång detta enbart för att få stå i rampljuset. Det är ganska uppenbart. Det hela har skötts oerhört illa - särskilt när det gäller beslutet att hämta läkaren på arbetsplatsen, inför sina kollegor.

Jag hoppas verkligen att Elisabeth Brandt får en kännbar efterräkning. Det är allvarligt det hon ställt till med.
Citera
2009-03-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Problemet är att med riktigt riktigt unga människor (för tidigt födda) och riktigt riktigt gamla människor sker det väldigt ofta, förr eller senare, ett "misstag" som gör att dom dör!

En 99-åring som dör på ett sjukhus har ofta en "dödsorsak" som mer eller mindre är resultat av ett "misstag" men egentligen dog 99-åringen av "sjukdomen" ålderdom! Förr eller senare hade 99-åringen dött i vilket fall som helst!

Precis samma är det många gånger med för tidigt födda barn då dom är så öerhört sköra och precis som med 99-åringen kommer det ofta finnas en "dödsorsak" på pappret, men att den egentliga dödsorsaken är att dom är för tidigt födda.

Det blir väldigt grymt om läkare ska ställas inför valet att gör jag ingenting så dör barnet garanterat samtidigt som jag själv går säker, medans gör jag något för att rädda barnets liv så riskerar jag fängelse om detta misslyckas.
Ja för tidigt barn är väldigt sköra. De blir dock ändå skörare av att födas i vecka 24 pga placentaavlossning med sätesbjudning med hypoxiska hjärnskador som följd pga att man inte undersöker patienten på akuten och gör ett akut snitt.
De blir än skörare av att få koncentrerad natriumklorid med hjärnödem och hjärnblödning som följd.
Där har sjukvården försämrat ett barns med redan tämligen usla förutsättningar överlevnadchans rejält.

Vad som hände i september är medicinskt oklanderligt och om det är så att föräldrarna är de som anmält den nu häktade läkaren då håller jag med om att de agerat ytterst obehagligt.
Men det vi vet är att deras polisanmälan mot sjukhuset i oktober lades åt sidan, den var dessutom inte riktad mot läkaren som är anhållen. Vi vet inte varför åklagaren helt plötsligt agerar, det som sas om att det var en rättsläkare som anmälde stämmer ju tydligen inte.
Citera
2009-03-08, 11:35
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Bla bla bla. Men nu är det här:

http://www.familjeliv.se/hem/vanjis/presentation.php

http://vanjal.blogg.se/

Vanja, född den 3 mars 1982
Tommy, född den 27 april 1986

Ptja, 80-talister, varav en yngre far med y-namn med en snedtänd sorgreaktion meets omdömeslös åklagare som möjligen delar de unga tus bild av sjukvården. Det formligen lyste i ögonen på den grisliknande gestalt som i tv triumfatoriskt kungjorde nedläggningen av det värdefulla bytet.

Som sagt:
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Vad menar du? Vadå inte överklaga? Jag är krängt ju! Jag har sett på Cityakuten att man kan "återuppliva". Ska de va så här? Jag skall anmäla till JÄMO, HOMO, DO, BO - finns inte DÖDO?

Nu skall jag ta på mig flytvästen och gå till curlinghallen. Isen kan ju smälta.

(Det finns en risk att vi får se mer av detta i framtiden - here comes the nittiotalister!)
Citera
2009-03-08, 11:36
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Naturligtvis är det jobbigt. Men de flyttade alltså efter detta?

Jag vet inte riktigt var dotty fått det här med flyttning och lägenhet ifrån men det mest troliga är att de bor kvar i sin villa en bit ute i skogen. Mest troligt sett ur mer trovärdiga källors innehåll...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in