Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Problemet är att med riktigt riktigt unga människor (för tidigt födda) och riktigt riktigt gamla människor sker det väldigt ofta, förr eller senare, ett "misstag" som gör att dom dör!
En 99-åring som dör på ett sjukhus har ofta en "dödsorsak" som mer eller mindre är resultat av ett "misstag" men egentligen dog 99-åringen av "sjukdomen" ålderdom! Förr eller senare hade 99-åringen dött i vilket fall som helst!
Precis samma är det många gånger med för tidigt födda barn då dom är så öerhört sköra och precis som med 99-åringen kommer det ofta finnas en "dödsorsak" på pappret, men att den egentliga dödsorsaken är att dom är för tidigt födda.
Det blir väldigt grymt om läkare ska ställas inför valet att gör jag ingenting så dör barnet garanterat samtidigt som jag själv går säker, medans gör jag något för att rädda barnets liv så riskerar jag fängelse om detta misslyckas.
Ja för tidigt barn är väldigt sköra. De blir dock ändå skörare av att födas i vecka 24 pga placentaavlossning med sätesbjudning med hypoxiska hjärnskador som följd pga att man inte undersöker patienten på akuten och gör ett akut snitt.
De blir än skörare av att få koncentrerad natriumklorid med hjärnödem och hjärnblödning som följd.
Där har sjukvården försämrat ett barns med redan tämligen usla förutsättningar överlevnadchans rejält.
Vad som hände i september är medicinskt oklanderligt och om det är så att föräldrarna är de som anmält den nu häktade läkaren då håller jag med om att de agerat ytterst obehagligt.
Men det vi vet är att deras polisanmälan mot sjukhuset i oktober lades åt sidan, den var dessutom inte riktad mot läkaren som är anhållen. Vi vet inte varför åklagaren helt plötsligt agerar, det som sas om att det var en rättsläkare som anmälde stämmer ju tydligen inte.