2009-03-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotty
fast det är väl inte så konstigt att rättsmedicinsk undersäkning gjordes. Enl artiklen i dn så hade ju föräldrarna i början av okotber polisanmält personalen för vållande till annans död i samband med det felaktiga natriumkloriddroppet. Då är det väl självklart att RM skulle göras. Att man sen , kanske, i samband med den undersökningen hittade något helt annat som pekade mot att den nu häktade läkare gjort något är väl då snarare en slump?

Usch, vilken soppa detta är. Först misstänker man alltså(?) att barnet dött till följd av felaktigt natriumkloriddropp, föräldrarna anmäler detta och då man på Rättsmedicin därför undersöker flickan för att kolla dödsorsaken, hittar man för höga halter av morfin och Tiopental. Detta antas då vara dödsorsaken? Samtidigt står det i tidningarna att man dragit ur sladden till respiratorn. Dvs flickan hade redan andningsproblem och dog väl då man drog ur sladden eftersom hon var hjärndöd. Hur länge hade flickan legat i respirator? Sedan hon föddes antagligen (brukar väl prematurer göra?) Antagligen fick hon morfin dagligen mot smärtor? (vilket kan lagras i bebisens fett?) Men Aftonbladet skriver att "medicincoctailen" kan ha gett flickan andningsproblem. Ja, det är därför man ligger i respirator, vilket är normalt då man är född i femte månaden. Hur fan ska man kunna avgöra vad som är hönan och ägget i detta fall?

Gah! Viiiilken röra!
Senast redigerad av Wildis 2009-03-06 kl. 13:19.
Citera
2009-03-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotty
fast det är väl inte så konstigt att rättsmedicinsk undersäkning gjordes. Enl artiklen i dn så hade ju föräldrarna i början av okotber polisanmält personalen för vållande till annans död i samband med det felaktiga natriumkloriddroppet. Då är det väl självklart att RM skulle göras. Att man sen , kanske, i samband med den undersökningen hittade något helt annat som pekade mot att den nu häktade läkare gjort något är väl då snarare en slump?

Okej, visste inte om föräldrarna hade anmält till polisen för det. Lät nu mer som om det var RM som gjort en anmälan. Då förklaras obduktion --> RM. Dock. en obduktion förstör för en RM-und. En person som kommer till obd skickas med minsta beröring till RM om brottsmisstanke finns som missats av polis/läkare som hittat kroppen.
Citera
2009-03-06, 13:17
Medlem
IVA var det väl i alla fall

Citat:
Ursprungligen postat av T-ben
Var det en kirurg? Kanske jag som har missat men kan inte minnas att det har uttalats nånstans.
Dvs intensivvårdsavdelningen. Det var där hon låg när hon gick bort.
Och det är INTE avstängadet av respiratorn läkaren är anklagad för utan skälet till varför hon låg i respirator. Tillförsel av / överdosering av morfin samt narkosmedel. Men jag ställer mig lite undrande.... har både haft barn som legat där och själv legat på vuxendito men aldrig varit med om att någon läkare givit mig ett enda dropp eller en enda spruta.... det har sköterskor eller t o m uskor gjort. Märkligt fall!

Från början låg hon på neonatalavdelningen, dvs avdelningen för för tidigt födda barn.
Citera
2009-03-06, 13:20
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Dvs intensivvårdsavdelningen. Det var där hon låg när hon gick bort.
Och det är INTE avstängadet av respiratorn läkaren är anklagad för utan skälet till varför hon låg i respirator. Tillförsel av / överdosering av morfin samt narkosmedel. Men jag ställer mig lite undrande.... har både haft barn som legat där och själv legat på vuxendito men aldrig varit med om att någon läkare givit mig ett enda dropp eller en enda spruta.... det har sköterskor eller t o m uskor gjort. Märkligt fall!

Från början låg hon på neonatalavdelningen, dvs avdelningen för för tidigt födda barn.

Hon kan ju ha gjort det i smyg när ingen såg på eller var där.
Citera
2009-03-06, 13:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jag förstår inte heller, precis som många andra här, hur man ska kunna bevisa uppsåt om det var narkosmedel/morfin som skulle ges och sedan gavs, men i för hög dos.

Kan det vara så märkvärdigt höga doser att ett misstag är uteslutet?
Det har ju visat sig tidigare i sjukvården att det går att göra potensräkningsfel, så jag har spontant svårt att inse att ens mycket höga doser i sig skulle vara uppsåtsgrundande. Om det finns en diskrepans mellan dos uppmätt via rättsmedicinsk obduktion och journal kan det det se besvärligare ut, men om räknefelet inte gjorts vid dosberäkningen, utan att man t ex valt en lösning med fel styrka, kan man ju ha ett icke uppsåtligt misstag också i en sådan situation.

Citat:
Att hon häktades visar väl iaf att åklagaren inte var helt ute och cyklade?
Tingsrätten tog god tid på sig, så det förefaller ju i vart fall föreligga någon typ av fynd som inte är direkt och självklart förenliga med den i journalen uppgivna behandlingen.
Citera
2009-03-06, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan

Hm, fast nu är vi inne på deckarspåret? Det handlar om ett barn i en kuvös som sitter fast i en massa sladdar och grejs. Ett barn som skriker högt om man sticker en spruta i det (och slingrar sig) Inte helt lätt att obemärkt sticka sprutan under dessa omständigheter tror jag?
Citera
2009-03-06, 13:24
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:

Enligt SVD:
"Dosen var så stor att den måste ha varit avsedd att döda. Det finns inget utrymme för att feldosering, säger Elisabeth Brandt."

Om man nu anser att det lilla barnet blivit dödat så måste man bevisa att en viss person gjort det. Eller tänker man sig att döma överläkaren bara för att hon hade ansvaret just då?
Citera
2009-03-06, 13:25
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det har ju visat sig tidigare i sjukvården att det går att göra potensräkningsfel, så jag har spontant svårt att inse att ens mycket höga doser i sig skulle vara uppsåtsgrundande. Om det finns en diskrepans mellan dos uppmätt via rättsmedicinsk obduktion och journal kan det det se besvärligare ut, men om räknefelet inte gjorts vid dosberäkningen, utan att man t ex valt en lösning med fel styrka, kan man ju ha ett icke uppsåtligt misstag också i en sådan situation.

Tingsrätten tog god tid på sig, så det förefaller ju i vart fall föreligga någon typ av fynd som inte är direkt och självklart förenliga med den i journalen uppgivna behandlingen.

Kan det vara så att lillflickan fått i sig höga mängder av ett preparat som inte står i journalen?
Citera
2009-03-06, 13:26
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Hm, fast nu är vi inne på deckarspåret? Det handlar om ett barn i en kuvös som sitter fast i en massa sladdar och grejs. Ett barn som skriker högt om man sticker en spruta i det (och slingrar sig) Inte helt lätt att obemärkt sticka sprutan under dessa omständigheter tror jag?

Vad vet vi om det kunde skrika? Detta barn var gravt hjärnskadat. Kanske bara en grönsak.
Citera
2009-03-06, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Enligt SVD:
"Dosen var så stor att den måste ha varit avsedd att döda. Det finns inget utrymme för att feldosering, säger Elisabeth Brandt."

Om man nu anser att det lilla barnet blivit dödat så måste man bevisa att en viss person gjort det. Eller tänker man sig att döma överläkaren bara för att hon hade ansvaret just då?

Jag är rädd för det. Eller så handlar det om att det var just kutym att läkarna gav de medicinerna eftersom det anses så troligt att just hon injicerat. Har det att göra med att det gjordes med den här tidigare omskrivna robotapparaten? (för avancerad för en sköterska?) Läkaren hade kanske det passet just den dagen. Men kanske hon delegerade till en sköterska utan att minnas, var ju ett tag sedan?
Citera
2009-03-06, 13:29
Medlem
Påstående:

Erfaren överläkare på en av de mest konkurrensutsatta avdelningarna med världens bästa resultat på prematurbarnsöverlevnad ger en avsiktlig överdos morfin/tiopental till prematurbarn.

Baktanke:

- Föräldrar har anmält två andra, en sköterska som gjort fel, och en läkare som vi inte kan bedömma då HSAN inte uttalat sig.
- När HSAN-anmälning görs vet hela avdelningen om det, således bör narkosläkaren vara fullt medveten om föräldrarnas anmälningsbenägenhet.

... Personligen har jag mkt svårt att se hur denna överläk. skulle göra detta, mer troligt är isåfall felaktig tiopental-spruta från leverantör (vilket är uteslutet)...Detta fall kräver medicinsk kunnighet och inte inkompetens...
Citera
2009-03-06, 13:29
Medlem
Citat:
Vad vet vi om det kunde skrika? Detta barn var gravt hjärnskadat. Kanske bara en grönsak.

Men vad är motivet? Barmhärtighetsmord tror jag inte alls på. Läkare konfronteras dagligen med svårt lidande patienter!!! Är hon spritt galen? Inga rykten om märkliga förehavanden eller ideologier cirkulerar då ännu. Hon verkar vara en högst ordinär läkartant?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in