2009-03-06, 12:35
Medlem
hmmm är lite fundersam, ni som hela tiden säger att föräldrarna på något sätt ligger bakom anklagelserna mot läkaren, kan ni förklara för mig lite hur detta skulle vara möjligt... kan verkligen ett par traumatiserad föräldrar kunna "tjata" sig till ett anhållande?? vi lever ju inte direkt i någon bananrepublik allá usa här

personligen tror jag att något gått fel hos rm, ingen åklagare skulle frihetsberöva en överläkare pga något som anhöriga hävdar, detta skulle väl ändå vara ett "karriär dödar" beslut för åklagaren? eller?

ser nu att hon häktats, är det föräldrarna även där då, som "pepprat" tingsrätten, låter bara dumt, iaf hos mig!

peace
d
Citera
2009-03-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jag förstår inte heller, precis som många andra här, hur man ska kunna bevisa uppsåt om det var narkosmedel/morfin som skulle ges och sedan gavs, men i för hög dos.

Kan det vara så märkvärdigt höga doser att ett misstag är uteslutet?

Att hon häktades visar väl iaf att åklagaren inte var helt ute och cyklade?

Ja, det torde väl röra sig om extremt höga doser, men det tyder ju isådanafall att det inte finns noterat i journalen eftersom hela tre läkare granskat den utan att hitta konstigheter. Då återstår ju två(?) alternativ. Läkaren dikterade uppsåtligen fel i jornalen...eller så har något gått fatalt fel vid obduktionen, eller som någon skrev, att organsvikt medfört att det hela lagrats i kroppen så dosen ser onaturligt hög ut.
Citera
2009-03-06, 12:37
Medlem
BoISarens avatar
Eftersom läkarna som har gått igenom journalerna inte hittar något fel så kan ju dosen som står i journalen och den verkliga dosen inte stämma överens? Eller?
Citera
2009-03-06, 12:39
Medlem
T-bens avatar
Jag har inte hängt med på ett tag nu så jag ber om ursäkt om någon redan har nämnt detta. Här är iaf utdrag från internt brev på KS:

"På grund av tystnadsplikten kan vi inte gå in i det här enskilda patientfallet och diskutera det, men man kan konstatera att i samband med barnets död gjordes ingen Lex Maria-anmälan. Vi värderar vid alla dödsfall om en begäran till Lex Maria ska göras, här fanns ingenting som föranledde det. I samband med det som nu har skett har chefläkarna granskat journalerna och meddelar idag att om Barndivisionen skulle ha skickat en begäran om en sådan till chefläkarna så hade man inte gått vidare med en anmälan enligt Lex Maria.

Vid frågor från oroliga är det viktigt att inte spekulera utan använda sig av den information som sjukhuset har i nuläget och den är att en medarbetare vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus är gripen och anhållen misstänkt för att ha bragt en patient om livet. I media finns tyvärr mycket spekulationer och uppgifter som är rent felaktiga."

Jag har sett att mycket i diskussionen är spekulationer baserat på information från Aftonbladet och liknande så det kanske är läge att anta en ödmjuk inställning tills all fakta har framkommit.
Citera
2009-03-06, 12:39
Medlem
Citat:
Eftersom läkarna som har gått igenom journalerna inte hittar något fel så kan ju dosen som står i journalen och den verkliga dosen inte stämma överens? Eller?

Nej, antingen har ju då läkaren medvetet skrivit fel dos i journalen eller har hon varit förvirrad vid injiceringen och verkligen trott att hon gav rätt dos! Om nu hon injicerade det hela alltså, i Aftonbladet har det ju tidigare hetat att sköterskan gjorde det!
Citera
2009-03-06, 12:40
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:

Ja, så resonerar jag. Barnet hade högra koncentration i kroppen än vad som står i journalen.
Citera
2009-03-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nej, antingen har ju då läkaren medvetet skrivit fel dos i journalen eller har hon varit förvirrad vid injiceringen och verkligen trott att hon gav rätt dos! Om nu hon injicerade det hela alltså, i Aftonbladet har det ju tidigare hetat att sköterskan gjorde det!

Edit: OM nu sköterskan injicerade fel dos fast hon ordinerade rätt dos kanske det kan tyda på något sjukt försök att få ett "Kalmarfall" (fast med en läkare dömd) där vissa menade att läkaren alltid har det högsta ansvaret, vilket är förvisso sant, men det innebär också att läkarna hädanefter rimligtvis måste börja överta sjuksköterskornas uppgifter också för att undvika att dömas för deras misstag. Detta låter dock allt för absurt i mina öron.
Citera
2009-03-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Morfin och tiopental är vanliga narkosmedel. Morfin ger väl främst för att effekten avtar snabbt, dvs man vaknar snabbt ur narkosen är tillförseln upphör. Tiopental är snabbverkande.

Morfin är ett analgetikum, det vill säga ett smärtstillande läkemedel. Det används inte för att inducera eller upprätthålla narkos.
Citera
2009-03-06, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.f.f.r.i.p
hmmm är lite fundersam, ni som hela tiden säger att föräldrarna på något sätt ligger bakom anklagelserna mot läkaren, kan ni förklara för mig lite hur detta skulle vara möjligt... kan verkligen ett par traumatiserad föräldrar kunna "tjata" sig till ett anhållande?? vi lever ju inte direkt i någon bananrepublik allá usa här

personligen tror jag att något gått fel hos rm, ingen åklagare skulle frihetsberöva en överläkare pga något som anhöriga hävdar, detta skulle väl ändå vara ett "karriär dödar" beslut för åklagaren? eller?

ser nu att hon häktats, är det föräldrarna även där då, som "pepprat" tingsrätten, låter bara dumt, iaf hos mig!

peace
d

Fast man hamnar inte på rättsmedicin hur som helst eller? Hur kom det sig att flickan hamnade där?
Citera
2009-03-06, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar666
Morfin är ett analgetikum, det vill säga ett smärtstillande läkemedel. Det används inte för att inducera eller upprätthålla narkos.

Tycker dock inte morfinet är konstigt. Flickan kan ha haft ont OCKSÅ,
Citera
2009-03-06, 12:50
Medlem
Sv

Tiopental injiceras inte normalt direkt från spurta utan genom motorrobbot som laddas med en spruta som sedan i bestämd hastighet trycker ut innehållet. Mest sannolikt har toxen inte kunnat ta hänsyn till särskilda omständigheter, är inte många barn i den åldern som går till RM och blir därför svårt att bygga upp ett underlag för hur ex. tiopental distribueras i kroppen hos en sådan.

Undligt är hur det beslutats om RM undersökning då man avslutat liv med respirator. Troligt sker obduktion tf. av att man vill studera barnets utveckling. Från obduktion till RM går enbart fall där man misstänker brott. Ingen tox görs vid obduktion...
Senast redigerad av kryddahydda 2009-03-06 kl. 12:53.
Citera
2009-03-06, 12:50
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Tycker dock inte morfinet är konstigt. Flickan kan ha haft ont OCKSÅ,
Håller med.

Däremot lär det väl vara besvärande för läkaren om båda doserna har varit extremt höga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in